رتبه 1 آزمون کارشناسی ارشد و رتبه ۵ آزمون دکتری 1400 از رفسنجان در گفت و گو با خانه خشتی؛

پشتیبانی و حمایت های برادرم، حادثه ای بود که مسیر زندگیم را تغییر داد

  • شناسه خبر: 188847
پشتیبانی و حمایت های برادرم، حادثه ای بود که مسیر زندگیم را تغییر داد

یک داوطلب اهل رفسنجان هم در آزمون کارشناسی ارشد و هم آزمون دکتری رشته فقه و حقوق سال ۱۴۰۰ حائز رتبه برتر شد.

خانه » آخرین اخبار » پشتیبانی و حمایت های برادرم، حادثه ای بود که مسیر زندگیم را تغییر داد

به گزارش خانه خشتی؛ یک داوطلب اهل رفسنجان هم در آزمون کارشناسی ارشد و هم آزمون دکتری رشته فقه و حقوق سال ۱۴۰۰ حائز رتبه برتر شد.

علی پورمحمدی، که تحصیلات ابتدایی و دبیرستان دوره اول خود را در مجتمع آموزشی علوی رفسنجان گذرانده هم اکنون محصل سطح چهار حوزه علمیه قم است که در‌ آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ رتبه یک و در آزمون دکتری ۱۴۰۰ رتبه ۵ را در رشته فقه و حقوق به دست آورده است. گفتنی است رضا پورمحمدی برادر علی پورمحمدی نیز در آزمون دکتری سال ۹۸ رشته حقوق خصوصی حائز رتبه ۲ شده است. رضا و علی پورمحمدی فرزندان حجت الاسلام شیخ محمد پورمحمدی می باشند.
گفتگوی ما را با  علی پورمحمدی در ادامه بخوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید؟

علی پورمحمدی هستم، متولد سال ۱۳۷۶ شهر رفسنجان. من در مهرماه سال ۹۱ وارد حوزه علمیه قم شدم و هماکنون محصّل سال دوم مقطع درس خارج (سطح چهار) هستم. بنده امسال پس از قبولی در مقطع دکتری، به این دلیل که ممکن بود به سبب شیوع بیماری کرونا جلسات دفاعیه حوزه های علمیه تعطیل شود و نتوانم تا پایان شهریور از پایان نامه ارشدم دفاع کنم، در آزمون کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق نیز شرکت کردم و به لطف خدا توانستم در سال ۱۴۰۰ رتبه ۱ آزمون کارشناسی ارشد و رتبه ۵ آزمون دکتری در رشته فقه و حقوق دانشگاه تهران را بدست بیاورم. من از سال ۹۶ به عضویت بنیاد ملی نخبگان درآمدم و چند سال است که به تدریس ادبیات عرب و اصول فقه مشغولم.

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسی‌ارشد بسنده نکردید؟

برای یک متعلّم و پژوهشگر توقف معنا ندارد؛ چرا که علم هیچگاه متوقف نمی شود. بنده به پژوهش در حوزه حقوق با محوریت مباحث خانواده و معاملات علاقه مند هستم که فعالیت در این حوزه متوقف بر فهم عمیق مباحث فقهی و حقوقی و استفاده از اساتید خبره در این رشته است. طبیعتاً این فرصت در دوره کارشناسی ارشد که تقریباً نوعی آشنایی با مباحث فقهی- حقوقی به حساب می آید، فراهم نیست.

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟ امکان مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

رشته فقه و مبانی حقوق رشته ای کاملاً حوزوی است. طلبه ای که تخصّص و فعالیت روزانه اش تعلیم و تعلّم دروس فقه و اصول و ادبیات عرب و رجال و تاریخ است و با مبانی فقهی آشنا است، طبیعتاً چنین کسی نسبت به دانشجوی دانشگاهی نیاز به زمان کمتری دارد تا خود را برای آزمون رشته فقه و مبانی حقوق آماده کند.
ولی با این حال موفقیت و قبولی در آزمون این رشته بدون مطالعه و برنامه ریزی دقیق حتی برای طلاب حوزوی میّسر نمی باشد. بنده از اول آذرماه یعنی ۳ ماه و ۱۵ روز مانده به برگزاری آزمون، مطالعاتم را شروع کردم و برای مطالعه منابع آزمون دکتری، تالیف پایان نامه و مقاله مجبور شدم که یک ترم از حوزه مرخصی بگیرم و به صورت تمام وقت مشغول به مطالعه شوم.

آزمون امسال در شرایط خاص کرونایی برگزار شد. این شرایط روی شیوه مطالعه شما چه اثری داشت؟

بنده اردیبهشت ماه سال ۹۹ صرفاً برای آشنایی با فضای امتحانی، سنجش سؤالات و کاهش استرس، در آزمون ارشد فقه و مبانی حقوق شرکت کردم و اتفاقاً آن زمان هم آزمون به دلیل انتشار ویروس کرونا با شرایط ویژه بهداشتی برگزار شد.
راجع به برگزاری آزمون در شرایط کرونایی، بنده در همین ایام دو آزمون سراسری دادم، به خوبی هم برگزار شد و مسایل بهداشتی و فاصله گذاری هم مناسب بود؛ لذا اولاً نگرانی شرکت کنندگان بابت این مسئله بی مورد است ثانیاً تعویق و لغو آزمون به بهانه کرونا کار بسیار غلطی است و لطمه بزرگی هم به نظام آموزشی کشور می زند و هم لطمه بزرگی به داوطلبان شرکت در آزمون وارد می کند و باعث نا امیدی می شود.
اما راجع به مطالعه در شرایط کرونایی حاکم بر کشور و مشکلات نظام آموزشی، نمی توان پاسخ کلی داد. بی تردید این شرایط برای عده ای دشواری هایی را ایجاد کرده است و برای عده ای هم فرصت طلایی بوده است. نسبت به بنده بدون اغراق می گویم، این مدت بهترین فرصت برای مطالعه و کارهای پژوهشی بود و هست.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

اولویت‌ بنده دانشگاه تهران است و در مرحله بعد پردیس فارابی دانشگاه تهران و دانشگاه قم می باشد.

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

به نظر می رسد مهم ترین و ضروری ترین فاکتور برای قبولی و یا مردود شدن در مصاحبه دانشگاه ها، گواهی قبولی در جلسه دفاع پایان نامه ارشد است. به عبارت دیگر چنانچه تا قبل از مصاحبه، پایان نامه ارشد دفاع شده باشد، امکان قبولی در دانشگاه وجود دارد؛ در غیر این صورت امکان قبولی بسیار پایین است حتی اگر داوطلب رتبه تک رقمی داشته باشد. به عنوان نمونه یکی از دوستانم سال ۹۸ رتبه تک رقمی آزمون دکتری حقوق خصوصی را کسب کردند ولی به این دلیل که نتوانستند تا قبل از زمان مصاحبه از پایان نامه خود دفاع کنند، در هیچکدام از مصاحبه های خود قبول نشدند. به همین ترتیب تعداد دیگری از دوستان بنده که علیرغم کسب رتبه عالی در آزمون، به دلیل نداشتن پایان نامه دفاع شده، در مصاحبه مردود شدند.

گویا در خصوص رشته ای که با آن مرتبط هستید تألیفاتی هم داشته اید، در این مورد هم توضیح بفرمایید؟

بنده سال ۹۴ کتابی در زمینه ادبیات عرب با عنوان نحو مفهومی تألیف نمودم که برگزیده جشنواره علامه حلی شد.
هم اکنون نیز در حال نگارش یک کتاب فقهی هستم که انشالله به زودی به چاپ میرسد. نگارش پایان نامه ام هم رو به پایان است و امیدوارم تا قبل از مصاحبه بتوانم از آن دفاع کنم.
ظاهرا برادر شما هم رتبه بسیار خوبی در آزمون دکترای رشته حقوق کسب کرده است
بله اخوی من رضا پورمحمدی سال۹۸ رتبه۲ آزمون دکتری حقوق خصوصی را کسب کردند و جوان ترین قبولی این چند سال بودند.

با تشکر از شما اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

می خواستم از برادرم آقای رضا پورمحمدی صمیمانه تشکر کنم. بنده امسال قرار نبود در آزمون شرکت کنم و برنامه ام برای سال آینده بود. اوایل آذرماه برادرم به من پیشنهاد دادند که در آزمون شرکت کنم و همان روز کتاب های منبع را در اختیارم گذاشتند، برایم صفحه بندی کردند و خیلی ساده و کوتاه روی یک برگه کاغذ برایم برنامه روزانه نوشتند. مرتّباً وضعیت مطالعه ام را بررسی می کردند و تا لحظه امتحان همراهم بودند.
گاهی اوقات برخی حوادث مسیر زندگی انسان را تغییر می دهند. برای من، پشتیبانی و حمایت های برادرم، حادثه ای بود که مسیر زندگیم را تغییر داد که در همین جا از ایشان و همچنین خانواده ام که تمهیدات لازم را به شایسته ترین شکل ممکن برای موفقیت ما فراهم نمودند صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رتبه 1 آزمون کارشناسی ارشد رتبه ۵ آزمون دکتری 1400 رفسنجان علی پورمحمدی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان