رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان:

فعالیت ۲۱ پایگاه اورژانس در رفسنجان/ ضرورت آموزش کمک های اولیه به هنگام بروز حادثه

  • شناسه خبر: 188814
فعالیت ۲۱ پایگاه اورژانس در رفسنجان/ ضرورت آموزش کمک های اولیه به هنگام بروز حادثه

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان گفت: در حال حاضر ۲۱ پایگاه اورژانس و ۲۲ کد فعال در شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

خانه » آخرین اخبار » فعالیت ۲۱ پایگاه اورژانس در رفسنجان/ ضرورت آموزش کمک های اولیه به هنگام بروز حادثه

به گزارش خانه خشتی؛ محمدرضا حسینی زینلی امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران به مناسبت ۲۶ شهریورماه روز اورژانس، اظهار کرد: تاریخچه شکل گیری مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی به سال ۵۲ بر می گردد، زمانیکه سقف فرودگاه مهرآباد فرو ریخت و ۱۶ نفر جان خود را از دست دادند و قریب به ۱۱ نفر هم مجروح شدند نیاز به اورژانس که بتواند با فوریت به مصدومین رسیدگی کند و جان بیماران را نجات دهد، ضرورت پیدا کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان بیان داشت: برای راه اندازی مرکز اورژانس در ایران در سال ۵۴، تیم ۴ نفره پزشکی برای آموزش به آمریکا اعزام شد و ما چهارمین کشور دنیا برای شکل دهنده اورژانس بودیم و در همان سال اولین مرکز اورژانس کشور در تهران راه اندازی شد.

حسینی زینلی تصریح کرد: راه اندازی اورژانس در سال ۹۷ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و سال ۱۳۸۰ توانستیم اورژانس را به شکل امروزی راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه مرکز اورژانس در رفسنجان در سال ۱۳۸۰ به صورت رسمی راه اندازی شد، افزود: قبل از آن در سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۰ یک مرکز در شهرستان داشتیم که بیشتر بیماران را از شهرستان به مرکز استان منتقل می کرد، سال ۸۰ تا ۸۲ سه پایگاه؛ یک پایگاه شهری و دو پایگاه جاده ای احمدآباد و کبوترخان در شهرستان و از سال ۸۲ تا ۸۸، ۱۶ پایگاه راه اندازی کردیم و از سال ۹۰ به بعد پایگاه ها به ۲۰ پایگاه رساندیم و در سال ۹۹ هم یک پایگاه اضافه شد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان عنوان کرد: در حال حاضر ۲۱ پایگاه اورژانس و ۲۲ کد فعال در شهرستان وجود دارد و ۵ پایگاه غیرفعال مصوب شده داریم ضمن اینکه پایگاه امین شهر با کمک خیران محلی  در حال احداث است و به زودی افتتاح و فعال می شود.

وی افزود: اگر امسال مجوز جذب نیرو داده شود پایگاه های کشکوئیه، سیدجلال الدین و خنامان و یک پایگاه شهری تا پایان سال راه اندازی خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان بیان کرد: یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در رفسنجان داریم که در صورتی که به اعزام بیش از چند آمبولانس به محل حادثه نیاز باشد، به کار گرفته می شود.

وی خاطرنشان کرد: احداث آمبولانس هوایی مصوب شده و قرار شده هزینه آن را مجتمع مس سرچشمه متقبل شود و تنها هزینه ساخت و نگهداری برعهده مرکز اورژانس باشد که در آینده در شهر سرچشمه راه اندازی می شود.

حسینی زینلی بیان کرد: پایگاه مرکز اورژانس در شهر کشکوئیه توسط خیر در حال احداث است که به زودی راه اندازی می شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان یادآور شد: در اتاق فرمان مرکز اورژانس تمامی مکالمات مردم ضبط خواهد شد و در روز ۶۰ ثانیه و شب ۹۰ ثانیه طول می کشد آمبولانس از پایگاه بیرون و به محل حادثه اعزام شود زمان رسیدن آمبولانس در شهر بین ۶ تا ۸ دقیقه  و ۱۲ تا ۱۴دقیقه در جاده طول می کشد به صحنه برسد و نزدیکترین آمبولانس به صحنه اعزام می شود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی اقدامات انجام شده به بیمار اورژانسی از اتاق فرمان شروع تا زمان رسیدن به بیمارستان ادامه دارد، گفت: برای ما مهم این است که تکنیسین ها متخصص باشند و با سرعت عمل کار کنند تا جان بیمار را نجات دهند ضمن اینکه آموزش دیدن کمک های اولیه توسط مردم تا رسیدن اورژانس بسیار مهم است.

حسینی زینلی بیان کرد: بیشترین تماس های اورژانس مختص  موارد قلبی، تصادفات و حوادث است و جدیدا هم مردم به خاطر عوارض پس از واکسن با ما تماس می گیرند که باید با شماره ۴۰۳۰ تماس بگیرند، چراکه اولویت ما برای بیماران قلبی و حوادث است.

وی ابراز کرد: بیماران تشنجی، سردردهای شدید، شکستگی ها، ضربه شدید به جمجمه، اورژانس های بارداری، حودث محیطی مانند تصادف و سقوط، برق گرفتگی و سوختگی، آوار  و مسمومیت های دارویی و شیمیایی و… شاید ساده باشند ولی حتما باید با مرکز اورژانس تماس گرفته شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان به مشکل پراکندگی پایگاه‌های اورژانس رفسنجان اشاره کرد و گفت: اگر شهرداری نسبت به قولی که در خصوص واگذاری زمین در خیابان ثارالله داده‌اند، عمل کنند می توانیم پایگاه این منطقه را راه‌اندازی کنیم.

حسینی زینلی افزود:  محدوده شمال شرقی شهر هم نیاز به پایگاه دارد که باید با کمک خیران ساخته شود و  همچنین با راه‌اندازی یک پایگاه در خیابان ۱۵ خرداد و محدوده دانشگاه ولیعصر (عج) کل شهر پوشش داده می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
پایگاه اورژانس حسینی زینلی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان