دبیر کل انجمن پسته ایران مطرح کرد؛

ضرورت توجه ویژه به مشکلات حوزه پسته/  ۲۵ درصد محصول پسته امسال پوک شد

  • شناسه خبر: 188812
ضرورت توجه ویژه به مشکلات حوزه پسته/  ۲۵ درصد محصول پسته امسال پوک شد

دبیر کل انجمن پسته ایران گفت: از محصولات باغبانی کشور ۵۰۰ هزار هکتار به پسته اختصاص دارد و با درآمد یک و نیم دلاری که مربوط به پسته است ارزش وقت گذاشتن بر روی این محصول را نباید از دست داد.

خانه » آخرین اخبار » ضرورت توجه ویژه به مشکلات حوزه پسته/  ۲۵ درصد محصول پسته امسال پوک شد

به گزارش خانه خشتی؛ حسین رضایی در جلسه ستاد پسته رفسنجان با اشاره به وضعیت خوب صادرات پسته در سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته برآورد پسته ۲۱۰ هزار تن بود و ۲۲ هزار تومان هم موجودی سال قبل بود و از کل ۲۳۰ هزار تن پسته تا آخر مرداد ماه امسال ۲۱۳ هزار تن پسته به خارج صادر شد.

دبیر کل انجمن پسته ایران افزود: هزینه ی تولید محصول پسته برای کشاورز افزایش یافته و اگر نتوانیم این مشکل را مدیریت کنیم به ضرر کشاورز است.

وی بیان کرد: پیش بینی انجمن پسته برای برداشت پسته، ۱۵۰ هزار تن  پسته از بیش از ۴۷۰ هزار هکتار باغ در ایران بود اما  با توجه میزان خسارت های وارد شده تنها ۱۰۰ هزار تن قابل عرضه و صادرات است.

رضایی تصریح کرد: میزان تولید محصول پسته کاهش یافت و ۲۵ درصد محصول پسته امسال دچار پوکی شد.

وی عنوان کرد: تولید محصول پسته امسال نسبت به سال گذشته قریب به  ۶۰  الی ۷۰ هزار تن کمتر است در نتیجه امسال حفظ بازار سخت است که باید مدیریت شود.

رضایی ادامه داد: ۱۸ روز دمای بالا در فروردین ماه و دوتا دمای زیر صفر هم در بعضی از نقاط شهرستان باعث شد محصول سال آینده بخصوص در ارقام فندقی و کله قوچی را نداشته باشیم.

وی ابراز کرد: در هر هکتار از باغ های پسته رفسنجان پنج هزار متر مکعب آب مصرف می شود که صرفه اقتصادی ندارد اگر بخواهیم تغییر و تحولی انجام شود باید از همین ستاد صورت بگیرد.

دبیر کل انجمن پسته ایران گفت: میانگین پوکی پسته در باغ های پسته ایران ۲۵ درصد است لذا باید از روش های آبیاری قطره ای استفاده شود..

رضایی با اشاره به  افت کیفیت پسته، خاطرنشان کرد: انس پسته بالا رفته و پسته ریز شده است و رِنج پسته بالای ۲۴ رفته که نشان دهنده ریز شدن پسته است.

وی با بیان اینکه ۲۷ استان در کشور پسته کاری دارند، افزود: از محصولات باغبانی کشور ۵۰۰ هزار هکتار به پسته اختصاص دارد و با درآمد یک و نیم دلاری که مربوط به پسته است ارزش وقت گذاشتن بر روی این محصول را نباید از دست داد.

دبیر کل انجمن پسته ایران با اشاره به چالش های حوزه پسته، بیان کرد: مسائل پلمب چاه های غیر مجاز آب کشاورزی، عدم ارتباط با بخش کشاورزی، خرید و فروش و انتقال آب، پیمان سپاری ارزی در بحث صادرات پسته از چالش های مهم حوزه پسته است ک دولت  باید کشاورز را حمایت کند.

وی عنوان کرد: یارانه انرژی دولت به بخش کشاورزی ۵۰ میلیون بشکه است که در سال ۹۷ به بخش کشاورزی اختصاص یافت و از آن زمان تاکنون افزایش نداشته در حالی که یارانه انرژی دولت به بخش صنعت ۳۸۰ میلیون بشکه است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
حسین رضایی رفسنجان ستاد پسته مدیرکل انجمن پسته ایران
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان