مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مطرح کرد؛

افزایش موارد ازدواج در دوران کرونا در رفسنجان/ زنگ خطر کاهش نرخ جمعیت به صدا درآمد

  • شناسه خبر: 186703
افزایش موارد ازدواج در دوران کرونا در رفسنجان/ زنگ خطر کاهش نرخ جمعیت به صدا درآمد

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان یادآور شد: در دوران کرونا موارد ازدواج در رفسنجان افزایش داشته است و موارد حاملگی ۲۲۰ مورد بیشتر شده است.

خانه » رفسنجان » افزایش موارد ازدواج در دوران کرونا در رفسنجان/ زنگ خطر کاهش نرخ جمعیت به صدا درآمد

به گزارش خانه خشتی؛ دکتر علیرضا علیدوستی مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان صبح امروز در جلسه کارگروه آموزش و فرهنگ سازی افزایش جمعیت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعداد متولدین زنده رفسنجان در سال ۹۶، ۵ هزار ۶۶۶ نفر بوده که این میزان در سال ۹۹ به سه هزار و ۷۰۲ نفرکاهش یافته است.

وی بیان کرد: تعداد متولدین غیر ایرانی در رفسنجان از سال ۹۶، ۴۲۰ نفر بوده که در سال ۹۹ به یک هزار ۴۴۸ نفر رسیده است.

علیدوستی افزود: تعداد زنان بین رده سنی ۱۰ تا ۵۴ سال در رفسنجان ۳۷.۶ دهم درصد و تعداد زنان همسردار ۶۲.۷ دهم درصد، زنان مجرد ۲۸.۲ درصد و زنان همسر فوت شده ۱.۱ دهم درصد است.

وی گفت: از جمعیت ۶۷ هزار ۱۶۵ هزار زن در سال گذشته قریب به ۶.۵ درصد زایمان کردند ولی جمعیت غیرایرانی ۱۶ درصدشان فرزندآوری داشتند که این آمار نشان میدهد هر ۴ زایمان که انجام می شود یک مورد مربوط به اتباع بیگانه است.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: تعداد موارد ثبت شده ازدواج در رفسنجان در سال ۹۲، ۲ هزار ۸۳۶ مورد  بوده که این رقم به ۲ هزار و ۳۴ مورد در سال ۹۹  رسیده است.

علیدوستی عنوان کرد: درصد طلاق از ۱۸ درصد به ۲۹.۷ دهم درصد رسیده و در سال ۹۹ موارد طلاق کاهش یافته است که این رقم از ۳۴ درصد نسبت به سال ۹۸ به ۲۹.۷ دهم درصد رسیده است.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان یادآور شد: در دوران کرونا موارد ازدواج در رفسنجان افزایش داشته است و موارد حاملگی ۲۲۰ مورد بیشتر شده است.

وی با اشاره به شرایط ازدواج و طلاق در کشور در فاصله زمانی ۸۶ -۹۷، گفت: ۵۰ درصد موارد طلاق ها در کشور در ۵ سال اول زندگی بوده و ۳۸ درصد کاهش ازدواج در این سال ها اتفاق افتاده است.

علیدوستی با اشاره به کاهش نرخ رشد جمعیت و زنگ خطر آن در کشور، گفت: با کاهش روند رشد جمعیت، در ۲۵ سال آینده نیرو مولد جوان در کشور برای کار نخواهیم داشت.

وی ابراز داشت: اگر تولد نداشته باشیم که بچه هایمان وارد پنجره جمعیت کشور بشوند جمعیت ما پیر می شود، هر چقدر تولد کمتر داشته باشیم پنجره جمعیتی را از دست خواهیم داد.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد: ایران در کنترل جمعیت یکی از کشورهای پیش قدم دنیا در دهه ۶۰ تا ۶۰ بوده است و رشد جمعیت به ۱.۷ دهم درصد رسیده است.

وی با اشاره به طرح کوثر غدیر در راستای افزایش جمعیت و موارد ازدواج در رفسنجان، گفت: در این طرح زوج های عقدکرده نیازمند، شناسایی و به آنها جهیزیه داده می شود ضمن اینکه کمیته های مختلف دیگر هم در راستای طرح افزایش جمعیت در حال انجام است که در این کمیته ها مشکل مسکن و اشتغال زوج های عقد رفع خواهد شد.

علیدوستی ادامه داد: در سال ۹۳ در راستای افزایش جمعیت، سیاست های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی ، رفع موانع ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران در دروان شیردهی و بارداری، تحکیم خانواده و ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی ایرانی و اسلامی و توانمندسازی جمعیت در سن کار و … از جمله موارد مطرح شده در این ابلاغیه است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه دولت آینده هم بر تسهیل روند ازدواج و حفظ تکریم خانواده و فرزندآوری خواهد بود، گفت: فرهنگسازی در امر ازدواج و فرزندآوری، تسهیل و مانع زدایی برای افزایش جمعیت باید مد نظر قرار گیرد.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان متذکر شد: زنگ خطر کاهش جمعیت به صدا درآمده است و کمیته های صیانت از جمعیت شکل گرفته که در این راستا برنامه هایی برای افزایش جمعیت در دستور کار است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان طرح ازدواج آسان فرهنگسازی کارگروه آموزش و فرهنگ سازی افزایش جمعیت مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان