عادی‌انگاری کرمانی‌ها در چهارراه دلتا

  • شناسه خبر: 186461
عادی‌انگاری کرمانی‌ها در چهارراه دلتا

 جولان کرونای نوع جهش‌یافته آن در هند یا همان دلتا که از استان‌های جنوبی و شرقی استان کرمان شدت گرفت حالا در بل‌بشوی نقص نظارت‌ها و عادی‌انگاری برخی شهروندان شرایط خاصی را ایجاد کرده است.

خانه » اجتماعی » عادی‌انگاری کرمانی‌ها در چهارراه دلتا

به گزارش خانه خشتی؛ به نقل از  ایرنا نگاهی به خیابان های کرمان خود گویای وضع موجود است؛ اینجا کرمان است، عصر گرم یک روز تابستان در دل تیرماه، خیابان ها مملو از خودروها و پیاده راه‌ها فوج فوج جمعیت را در خود جای داده اند. مراکز خرید گاهی آنقدر شلوغ می شوند که برای خرید باید دقایق زیادی را لابه لای جمعیت آن هم در محیطی بسته بگذارانی.

بیشتر افراد که حالا ماسک به رسم عادت یک سال و اندی گذشته، بخشی از پوششان شده، ماسکی را زیر چونه یا پایین بینی دارند یا بر مچ دست یا بازوی خود انداخته اند تا فقط در اماکنی که از حضور افراد بدون ماسک پیشگیری می شود آن را به صورت خود آویزان کنند. گویی ماسک برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا نیست بلکه برای شماتت یا جریمه نشدن است.

عادی‌انگاری کرمانی‌ها در چهارراه دلتا

بسته بودن در بیشتر مغازه ها و مراکز خرید به دلیل روشن بودن کولرها و بهانه خنک ماندن فضا مشکل دیگری است که بیش از هر چیز مانع ورود افرادی که مراقبت های بهداشتی را در دستور کار خود دارند به این مکان ها می شود اما باز هم بسیارند افرادی که همچون گذشته برای خرید یا حتی گذاران زمان یا گردش کردن در مغازه ها، وارد هرگونه فضایی با هر تعداد جمعیت می شوند.

عادی‌انگاری کرمانی‌ها در چهارراه دلتا

این وضعیت را بگذارد در کنار مصوباتی که براساس آنها صنوفی باید تعطیل می شدند و تعطیل نشده اند.

روزهای اخیر ستاد پیشگیری از کرونا شیوه نامه های سختگیرانه ای را مصوب و اعمال کرد تا شاید از شیوع بیش از پیش کرونا و حالا نوع دلتا در استان پیشگیری کند.

علی زینی وند استاندار کرمان این استان را دارای بحرانی‌ترین وضعیت در میان استان های کشور از نظر وضعیت شهرهای قرمز کرونا معرفی کرد.

اینک ۱۶ شهرستان استان در شرایط قرمز هستند.

استاندار کرمان با تاکید بر اعمال پروتکل های سختگیرانه در ۲ هفته پیش رو اعلام کرده که باید سرایت کرونا را کند یا متوقف کرد؛ اما سوال مهمی که پیش می آید این است که همراهی مردم و کنترل ها برای رعایت مصوبات چقدر است؟

زینی وند با اشاره به تعطیلی اصناف و مشکلات معیشتی پیش آمده برای آنها گفت: راهی جز اجرای سختگیرانه محدودیت‌ها نداریم و می‌دانیم که نان مردم در مضیقه است اما بین نان و جان موقتاً باید جان را انتخاب کنیم و اینجا جان بر نان ارجحیت دارد.

جان زندگی کجاست؟

با این همه تدابیر سختگیرانه و با نظارت ناقص مسئولان، از برگزاری جشن های عروسی و دورهمی های دلتنگی در منازل برایتان نگوییم بهتر است، حالا از هر کسی سئوال کنی می گوید، “اوایل خیلی سخت می گرفتیم اما تحمل این شرایط تا کی؟” و این می شود سندی محکم برای رفت و آمدها و دورهمی هایشان که روزانه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ نفر و در روز گذشته ۱۵۲ نفر و در مجموع تاکنون ۲۴ هزار و ۲۴۳ نفر را در کرمان راهی بیمارستان ها کرده که از این تعداد روز گذشته ۱۱ نفر و در مجموع تاکنون سه هزار و ۱۶۴ نفر جان خود را از دست داده اند.

گرمای هوا، آپارتمان نشینی، زندگی شهری و اکنون اعمال برخی محدودیت ها و شرایط روحی و روانی جامعه در پس شیوع ویروسی منحوس، مردم را به سمت بوستان ها و پارک ها نیز فرا می خواند؛ چنانچه برخی پارک های شهر کرمان مانند بوستان شهید باهنر (پارک جنگلی) و پارک مادر به بهانه هوای آزاد شاهد جمعیت های زیادی در ساعات عصر و شب بوده اند.

عادی‌انگاری کرمانی‌ها در چهارراه دلتا

اما ستاد کرونا با قطع برق و آب بوستان ها به ظاهر مانع ورود جمعیت به پارک ها آنهم در روز و شب های گرم تابستان شد، اما انگار برخی با تحمل تاریکی فضا حتی با روشن کردن چراغی کوچک ولو چراغ گوشی همراه خود باز هم در پارک ها اتراق می کنند و اینگونه تصمیم گرفته اند که با کرونا کنار بیایند.

اوضاع کسادی بازار و شرایط بد اقتصادی این بار بیش از همیشه کسبه را به دور زدن قانون مجبور کرده است، حالا هر جایی کرکره ای نیمه باز و در برخی موارد بسته ای را ببینی باید به وجود جمعیتی در پشت آن در به ظاهر بسته است، شک کنی!

باشگاه های ورزشی و سالن های آرایش زنانه و مردانه نیز حالا با جمعیتی مشتاق دیدار روی کرونا در پشت درهای بسته ادامه فعالیت می دهند، انگار ابتلا به کرونا کاری جهادی است و نباید پرچمش به زمین بیفتد.

از قشر مردمی که بگذریم و بخواهیم به رفتارهای برخی مسئولان سری بزنیم، دلمان بیش از قبل می گیرد، برگزاری نشست ها در محیط های بسته و بدون تهویه مناسب، پذیرایی کردن در نشست ها که منجر به درآوردن ماسک ها در مدت زمان نسبی و شیوع کرونا می شود و دعوت تعداد زیادی از اصحاب رسانه در اتاقک هایی که در حالت عادی جای دو یا سه نفر را ندارد، همه و همه نشان می دهد که همه از مردم و مسئولان با رویکردی جدی و سازوکاری محکم تر پای کار بیایند.

این در حالی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ستاد پیشگیری از کرونا علاوه بر هشدار نسبت به افزایش تعداد مراجعان سرپایی و تست‌های مثبت بیماری کووید ۱۹ در استان طی هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن این مقدار را ۲ برابر اعلام کرده است.

حمیدرضا رشیدی نژاد گفته است: آمار فوتی های کرونایی در پیک (اوج) قبلی حدود ۲۰۰ مورد در هفته بود اما هفته قبل ۶۲ مرگ و میر در کل استان کرمان ثبت شد.

از سویی هم نمی توان در لحظه چتر نظارتی و کنترل ها و سختگیری ها را در همه نقاط به طور همزمان داشت و کلید موفقیت این مسیر، همراهی و فرهنگ سازی است. با مرور شرایط فعلی جامعه و رفتارهای هنجارشکنانه برخی افراد، به این مهم می اندیشم که کل مشکل در نوع درکش از خود، دنیا و هر چه در آن است خلاصه می شود.

کارآمدی در اعمال محدودیت ها و پروتکل های سختگیرانه بدون ایجاد فرهنگ رعایت قانون و با بستن راه قانون گریزی با تامین معاش مردم، ایجاد سرگرمی های مناسب، شرایط خرید مایحتاج به صورت آنلاین و مطمئن و در آخر باز کردن چشم جامعه به سمت نگرانی های موجود میسر نیست.

به گزارش ایرنا، شهرستان های قرمز کرونا در کرمان که تا چندروز پیش ۹ مورد بود بسرعت به ۱۶ شهرستان افزایش یافت؛ شهرستان های کرمان، رفسنجان، سیرجان، بم، ریگان، نرماشیر، فهرج، رابر، اُرزوئیه، جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبارجنوب، کهنوج، منوجان و قلعه گنج اینک قرمز هستند و شکستن حصر شهرها توسط کرونا فقط و فقط حضور و همراهی انسان های فهیمی را می طلبد که برای نفس خود و دیگران ارزش قائل هستند و قانون و محدودیت شکنی ها را تعدی به سلامت و خود و دیگران می دانند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
عادی انگاری کرمانی ها کرونا
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان