آغاز تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا/ تولید انبوه واکسن «کووپارس» از اواخر بهار

  • شناسه خبر: 183744
آغاز تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا/ تولید انبوه واکسن «کووپارس» از اواخر بهار

رئیس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران از آغاز تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا خبر داد.

خانه » اجتماعی » آغاز تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا/ تولید انبوه واکسن «کووپارس» از اواخر بهار

به گزارش خانه خشتی، مسعود سلیمانی استاد اپیمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در خصوص واکسن کرونای رازی توضیح داد: کارآزمایی بالینی این واکسن از امروز آغاز می‌شود و این واکسن در سه مرحله به داوطلبان تزریق خواهد شد.

وی افزود: در مرحله اول امروز قرار است ۱۳۳ نفر در فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن و واکسن نما دریافت کنند. امروز داوطلبان نوبت اول واکسن را دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و سه هفته بعد نوبت دوم به آنها تزریق خواهد شد. همچنین یک ماه بعد داوطلبین دوز استنشاقی واکسن را دریافت خواهند کرد که دریافت دوز استنشاقی باعث به وجود آ‌مدن ایمنی ترشحی خواهد شد.

وی افزود: واکسن‌ها فرم‌های مختلفی دارند و شرکت‌های زیادی انواع واکسن‌ها را در سراسر دنیا تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که هر کدام خواص مختلفی دارند و مؤسسه رازی توانست واکسن تزریقی سه نوبتی را تولید کند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: هر دریافت کننده واکسن باید هر سه مرحله واکسن را دریافت کند و دز استنشاقی به دلیل ایجاد ایمنی ترشحی در بدن داوطلب انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی و اکسن رازی به تولید انبوه خواهد رسید، اظهار داشت: در ابتدا باید نتایج کارآزمایی بالینی این واکسن مشخص شود که خوشبختانه بررسی‌ها و مستندات ما نشان می‌دهد این واکسن در مرحله حیوانی بسیار موفق عمل کرده است و در صورت موفقیت در فاز انسانی تا اواخر بهار تولید انبوه آن آغاز خواهد شد.

رئیس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: دریافت کنندگان واکسن نمی‌دانند که کدام یک دارونما و کدامیک واکسن اصلی را دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و این موضوع به این دلیل است که سوگیری در تحقیقات ایجاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: ما پس از گذراندن سه مرحله تزریق واکسن، مستندات دقیق و حقیقی خود را به سازمان غذا و دارو ارائه می‌کنیم تا در صورت تأیید وارد مرحله تولید انبوه شویم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

برچسب ها:
واکسن واکسن کرونا
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان