دکتر نژاد قادری در گفتگو با خانه خشتی به مناسبت روز جهانی ایدز؛

تزریق مشترک، عمده ترین راه انتقال ایدز / ابتلای دو مادر باردار به ایدز در رفسنجان

  • شناسه خبر: 180841
تزریق مشترک، عمده ترین راه انتقال ایدز / ابتلای دو مادر باردار به ایدز در رفسنجان

مدیرگروه بیماری های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عمده ترین راه انتقال ویروس اچ آی وی را در رفسنجان را تزریق مشترک  و در مرحله بعدی رابطه جنسی عنوان کرد.

خانه » آخرین اخبار » تزریق مشترک، عمده ترین راه انتقال ایدز / ابتلای دو مادر باردار به ایدز در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی، دکتر محسن نژادقادری مدیرگروه بیماری های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در گفتگو با خانه خشتی به مناسبت روز جهانی ایذر با اشاره به اهمیت این بیماری اظهار داشت: برای  ویروس اچ آی وی واکسن و داروی موثر و شفابخشی وجود ندارد و دوره نفهتگی این بیماری طولانی است یعنی از زمانی که ویروس وارد بدن فرد می شود ممکن است ۵ تا ۱۰ سال طول بکشد که هم برای خود فرد مشکل ایجاد می کند و از طرفی افراد دیگر را هم می تواند آلوده کند.

وی افزود: این ویروس عمتدا بیشتر جوانان را درگیر می کند و انگ اجتماعی و نوع برخورد اجتماعی با فرد بیمار ، مجموعه این عوامل باعث شده این بیماری مهم باشد.

دکتر نژاد قادری بیان کرد: این بیماری توانسته ۷۰ میلیون نفر را در دنیا درگیر کند تا پایان سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ ، ۲۲ هزار و ۳۳۰ نفر زنده و تحت درمان بودند که از این تعداد ۱۶ هزار نفر در حال حاضر تحت درمان هستند و تخمین زده می شود که ۶۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا باشند.

مدیرگروه بیماری های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در رفسنجان تا کنون ۱۳۷ نفر مورد ایدز شناسایی شده اند که ۷۱ نفر از این تعداد فوت شدند و ۵۵ نفر تحت پوشش مراکز مشاوره بیماری رفتاری هستند و امسال دو خانم باردار مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند که یکی از آنها زایمان کرده خوشبختانه نوزاد مشکلی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شایع ترین راه‌های انتقال ایدز در کشور را تزریق مشترک عنوان کرد و گفت: عمده ترین راه های انتقال ویروس ایدز تزریق مشترک ۶۰ درصد،  ۲۲.۵ درصد از طریق رابطه جنسی و ۱.۰۷ درصد از مادر آلوده به جنین و ۱۶ درصد نامشخص عنوان شده است.

دکتر نژاد قادری یادآور شد: طبق بررسی انجام شده در سال ۹۸ بیشترین عامل انتقال این بیماری در کشور از طریق تزریق وسایل مشترک ۲۶.۵ درصد رابطه جنسی ۴۷ درصد و انتقال ویروس از مادر به کودک ۲.۰۷ دهم درصد و علت نامشخص نزدیک به ۱۴ درصد بوده است.

وی ادامه داد: افرادی که به صورت نامشخص مبتلا می شود بیشتر از طریق جنسی دچار بیماری شده اند یا از طریق خالکوبی یا در آرایشگاه های غیر مجاز بیمار شده اند.

مدیرگروه بیماری های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با تاکید بر اینکه انتقال از طریق جنسی اخیر در دنیا افزایش پیدا کرده است و این یک زنگ خطری است، گفت: در ایران هم هم آمار انتقال از طریق رابطه جنسی بالاست می طلبد جوانان در این زمینه بیشتر آکاهی پیدا کنند.

وی بیان کرد: معتادان پر خطر با راه اندازی مراکز ترک اعتیاد تحت پوشش و درمان قرار می گیرند و با یک سری آموزش روند و چرخه بیماری کاهش پیدا کرده است ضمن اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر از طریق خون و فرآورده های خونی مورد جدید از این بیماری نداشتیم و این نشان میدهد با نظارت و کنترلی که در مراکز انتقال خون در جهت خونگیری انجام می شود انتقال ویروس از طریق خون صورت نمی گیرد.

دکتر نژاد قادری در خصوص ارتباط اچ آی وی با کرونا ویروس و میزان درصد درصد ابتلا به کرونا در این بیماران، توضیح داد: از آنجاییکه کرونا، ویروسی جدید است براساس اطلاعات علمی کسانی که به ایدز مبتلا هستند ریسک ابتلا آنها به کرونا  بالا نیست و شواهدی وجود ندارد این گروه که اچ آی وی دارند نسبت ابتلایشان به کرونا بالاتر باشد، مگر اینکه فرد بیمار در مرحله پیشرفته اچ آی وی باشد و سیستم بدنی وی ضعیف شده باشد.

مدیرگروه بیماری های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در خصوص سوال اینکه  چند درصد ایدزی ها منجر به مرگ می شوند بیان کرد: وقتی ویروس وارد بدن می شود و به مرحله نهایی بیماری برسد در نهایت به مرگ ختم می شود ولی
اگر بیماری در مراحل اولیه زود تشخیص داده و درمان شود فرد می تواند عمری طبیعی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مشاوره و آزمایش های اچ آی وی رایگان، محرمانه و درمان هم رایگان است، بیان کرد: افراد مشکوک به این بیماری براساس عامل خطری دارند از جمله رابطه جنسی نامناسب و پرخطر، تزریق مشترک می توانند به مرکز بهداشت  خیابان امام قسمت مرکز مشاوره رفتاری مراجعه یا با شماره ۳۴۲۸۵۱۵۲ تماس بگیرند.

دکتر نژاد قادری پایبندی به اصول اخلاقی و خانواده و عدم اعتیاد را از راه های پیشگیری از اچ آی وی عنوان کرد و بیان کرد: مردم ابتدا باید کاری کنند که به ایدز مبتلا نشوند، اگر کسی اعتیاد دارد باید به سمت درمان برود اگر معتاد تزریقی است باید درمان شود و اگر خانمی همسرش مشکوک به اچ آی وی است باید به مرکز مشاوره رفتاری مراجعه و مشاوره بگیرد و آزمایش بدهد و همچنین  افراد مشکوک به این بیماری به هیچ عنوان برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه نکنند چراکه دوره کما این بیماری در اهدای خون تشخیص داده نمی شود خون آلوده است و آزمایش منفی کاذب باشد.

وی عمده ترین راه انتقال ویروس اچ آی وی را در رفسنجان را تزریقات مشترک  و در مرحله بعدی رابطه جنسی عنوان کرد.
انتهای پیام/

برچسب ها:
ایدز ایدز در رفسنجان بیماری ایدز دکتر نژاد قادری روز جهانی ایدز
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان