خانه خشتی گزارش می دهد؛

به صدا درآمدن آژیر قرمز کرونا در رفسنجان

  • شناسه خبر: 180316
به صدا درآمدن آژیر قرمز کرونا در رفسنجان

زنگ خطر کرونا در رفسنجان به صدا درآمده است وعدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عادی انگاری شرایط، ویروس کرونا را در رفسنجان جولانی بی حد و حصر داده است.

خانه » رفسنجان » به صدا درآمدن آژیر قرمز کرونا در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛ کرونا در آستانه پاییز و زمستان همچنان می تازد و به هیچکس رحم نمی کند. این روزها میزان مبتلایان به کووید ۱۹ در اکثر شهرهای کشور افزایش چشمگیری دارد. رفتارهای ناصحیح و غفلت گونه برخی افراد و بی توجهی مسئولین هم باعث شده رفسنجان هم از این قافله عقب نماند و این بیماری دامان همه مردم رفسنجان را بگیرد تا نظاره گر از دست دادن یک یه یک عزیزانمان باشیم.

در رفسنجان هم زنگ خطر کرونا به صدا درآمده است و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عادی انگاری شرایط، ویروس کرونا را در رفسنجان جولانی بی حد و حصر داده، چنانچه تمام ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستان‌های این شهرستان توسط بیماران کرونایی اشغال شده است، اگر وضعیت به همین منوال پیش رود دیگر پاسخگوی نیاز بیماران و مراجعه کنندگان نخواهد بود.

علی رغم هشدارها و اطلاع رسانی مسئولین و دانشگاه علوم پزشکی شهرستان و مصوبات اخیر ستاد مبارزه با کرونای شهرستان مبنی بر تعطیلی مراکز غیر ضروری شهر، کماکان شاهد عدم رعایت این تمهیدات از سوی مردم هستیم؛ گویا هنوز مردم این بیماری را باور ندارند و آن را جدی نگرفته اند.

به همین منظور به میان مردم آمدیم و نظرات آنها را در خصوص وضعیت شهر جویا شدیم؛

آقایی که ۳۲ سال سن دارد و خودش را یک فعال فرهنگی معرفی می کند عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم را یک نافرمانی مدنی عنوان می کند و می گوید: وقتی دستگاه حاکم به وظایف خود عمل نمی کند در نتیجه جامعه هم یک واکنش نسبت به حرکت مسئولین انجام می دهد و این مختص رفسنجان و ایران نیست.

وی می افزاید: چرا وقتی کرونا در رفسنجان آمد جاده ها بسته نشدند؟ چرا تالارها بسته نشد؟ چرا مراسم ترحیم تا چند هفته گذشته در این شرایط بحرانی برگزار شد و هیچ مسئولی واکنش نشان نداد؟ وقتی هیچ واکنش جدی از سمت دولت و دستگاه اجرایی صورت نمی گیرد عملا مردم در مقابل آن یک واکنش طبیعی و اجتماعی بروز می دهند به همین دلیل است ماسک نمی زنند.

این فعال فرهنگی که اهل رفسنجان است، عنوان می کند: مسئولین به حرف هایی که می زنند عمل کنند تا مردم الگو بگیرند.

خانمی که شاغل است و ۲۰ سال سن دارد در گفتگو با خانه خشتی می گوید: جبهه گیری مردم نسبت به برگزاری بسیاری از مراسم ها می تواند دلیل عدم رعایت پروتکل ها و نزدن ماسک باشد، برخی مراسم ها برگزار شده از آن طرف برخی مشاغل را تعطیل می کنند این یک نوع تضاد است که باعث شده گروهی از مردم نسبت به هم لجبازی کنند.

خانمی ۴۵ ساله کارمند و اهل رفسنجان است، جدی نگرفتن کرونا از طرف مردم را عامل اصلی انتشار این بیماری می داند و می گوید: مردم باور ندارند فکر می کنند مرگ مال دیگرانه و این بیماری هیچوقت سراغ آنها نمی رود غافل از اینکه کرونا بیخ گوششان است اگر رعایت نکنند به سراغ آنها می رود.

همسر این خانم در تکمیل صحبت هایش می گوید: چند شب گذشته کلینیک سلامت بودم مردم اصلا رعایت نمی کنند، این محیط اینقدر شلوغ بود انگار وضعیت شهر عادی است، حداقل مسئولین نوبت دهی پزشکان را محدود کنند تا جمعیت یکدفعه مراجعه نکنند.

آقایی که ۵۰ سال سن دارد و بازنشسته آموزش و پرورش است در گفتگو با خانه خشتی می گوید: از ابتدای شیوع کرونا مسئولین خوب عمل کردند محدودیت هایی را اعمال کردند شهر کلا تعطیل شد و توانستند جلوی انتشار این ویروس را بگیرند بعد از تعطیلات با باز شدن مغازه ها مردم دیگر باور کرده بودند کرونا از بین رفته همین بی خیالی ها و بی توجهی برخی افراد باعث شد الان شهر در وضعیت بحرانی باشد و روز به روز به آمار فوتی ها اضافه شود.

وی می افزاید: اگر هر کس در مقابل دیگران احساس وظیفه می کرد و به این باور فرهنگی می رسید که باید ماسک بزند و رعایت می کرد ما الان چنین شرایطی نداشتیم. واقعا نمی فهم آن کسانیکه اینقدر بی خیال هستند چگونه شب را با وجدان آزاد می خوابند در حالیکه می دانند هر روز به خاطر بی خیالی و عدم رعایت، اینهمه مردم می میرند و خانواده هاشون را به عزا می نشانند.

این بازنشسته آموزش و پرورش عنوان می کند: مردم اگر این فرهنگ را ندارند رعایت کنند، مسئولین باید با زور و قهر ورود کنند.

«فاطمه . م» خود را دانشجوی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان معرفی می کند و می گوید باز شدن مدارس و عادی گرفتن شرایط شهر باعث بحران در رفسنجان شده و اینکه اگر هر کس در مقابل دیگران احساس مسئولیت می کرد به این وضع دچار نمی شدیم.

آقای مختاری هم ۶۰ سال سن دارد و مغازه دار است و از این طریق گذران زندکی می کند. وی معتقد است مردم از کرونا خسته شدند و با این فشار گرانی زیر بار قرض و وام کمرشان خورد شده است و مجبورند مغازه ها را باز کنند چون اگر باز نکنند فردای آن روز را نمی دانند چگونه بگذرانند.

وی عنوان می کند: توکل بر خدا، هر چه خدا خواست همان می شود. من خودم با وجود اینکه سواد چندانی هم ندارم هر روز ماسک می زنم و تمامی اصول های بهداشتی را رعایت می کنم امیدوارم مردم هم رعایت کنند و این بیماری را جدی بگیرند.

اعداد و ارقام فوتی برای مردم عادی نشود

احمد جمالزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در گفتگو با خانه خشتی بیان کرد: کل تصمیمات مربوط به بیماری کرونا در ستاد مبارزه با کرونا در فرمانداری شهرستان گرفته می‌شود که در آن ستاد همه اعضا اعم از دستگاه های دولتی، امنیتی، قضایی و گروه های مردم نهاد شرکت می کنند و به نوعی وظایفی دارند.

وی با اشاره به اینکه اکثر دستگاه هایی که ما نیاز داشتیم برای مبارزه با کرونا با ما همکاری لازم را داشتند، تصریح کرد: بسیج  از همان روزهای اول همیشه اعلام آمادگی کرده و پای کار بوده است، فرمانداری، نیروی انتظامی، اماکن و دستگاه های دیگر از جمله قوه قضاییه، دادستان، اداره صمت و دیگر دستگاه ها با ما همکاری دارند.

ورود کارگران فصلی و مراودات خانواده ها در فصل برداشت پسته عامل اصلی افزایش کرونا در رفسنجان

جمالزاده ورود کارگران فصلی را یکی از دلایل افزایش موج جدید بیماری کرونا در رفسنجان عنوان کرد و افزود: ورود کارگران فصلی از جاهای مختلف ولی مهمتر از آن مراودات بیش از حد مردم باهم باعث افزایش ابتلا به کووید ۱۹ در رفسنجان شده است؛ یعنی در فصل برداشت پسته خانواده ها ارتباط بیشتری باهم داشتند و رعایت پروتکل ها به حداقل رسیده بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه قبل از فصل برداشت پسته پیش‌بینی می شده که موارد ابتلا به کرونا افزایش یابد، گفت: یک سری پروتکل های بهداشتی نوشته شد ولی متاسفانه در عمل به خوبی اجرا نشد و مهمتر از آن اینکه مردم هم رعایت نکردند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمان افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در رفسنجان، توضیح داد: از زمان افزایش موارد ابتلا به بیماری کرونا، تشدید نظارت ها بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اصناف و زدن ماسک و شرایط اضطراری پروتکل های بهداشتی را در دستور کار قرار دادیم و همچنین موارد تست برای شناسایی و قرنطینه کردن افراد بیمار را افزایش دادیم.

جمالزاده افزایش تست از طریق دو شیفت کردن مرکز خدمات جامع سلامت کریم‌آباد محقق شهرستان و افزایش تعداد پزشک و پرسنل این مرکز را از دیگر اقدامات در حوزه مبارزه با کرونا عنوان کرد و گفت: تعداد پزشک و پرسنل مرکز کریم آباد و ساعات کاری در این مرکز را افزایش دادیم و همچنین به منظورجلوگیری از تجمعات و ورود افراد به مرکز جامع سلامت کریم آباد، مراکز نمونه گیری تست کرونا در شهر بهرمان، انار، کشکوئیه و داخل بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) ویژه پرسنل و همچنین در مرکز مهمانشهر ویژه اتباع بیگانه راه اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: زمانیکه رفسنجان به عنوان یک شهر بحرانی کرونا جزو ۴۳ شهر کشور مطرح شد اجرای محدودیت‌های شدیدتری با تصمیم گیری ستاد کرونای شهرستان و استان پیگیری کردیم که در این راستا محدودیت های شدیدتری در شهرستان اعمال شد که این محدودیت تا ۱۵ آبان ادامه دارد و امکان دارد یک هفته دیگر هم تمدید شود.

وی از راه اندازی مرکز دوم خدمات جامع سلامت در شهرستان در صورت نیاز خبر داد و گفت: تقریبا اکثر مردم نکات بهداشتی را می دانند تنها نکته مهم این است که اعداد و ارقام برای مردم عادی نشود.

جمالزاده یادآور شد: عمده مرگ افراد ناشی از کرونا قابل پیشگیری بوده است، اگر به بیماری کرونا مبتلا نمی شدند سالیان سال زنده بودند.

وی با اظهار تاسف از اینکه میزان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در شهرستان از متوسط کل مرگ ها در سالهای گذشته بیشتر است، بیان کرد: سال گذشته متوسط مرگ و میر روزانه در رفسنجان سه مورد بوده است در صورتی که اکنون  فقط به خاطر کرونا روزی ۵ فوتی ثبت می شود و این در حالی است که مرگ های ناشی از کرونای اهل رفسنجان که در شهرها و بیمارستان های دیگر مداوا می شوند، جزو این آمار نیستند.

پیشگیری، تنها داروی کرونا در شرایط فعلی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در خصوص کشف داروی کرونا توسط هر کس و تبلیغ آن در فضای مجازی هشدار داد و متذکر شد: کشف داروی کرونا که در فضای مجازی تبلیغ می شود هیچکدام ثابت شده نیست تنها چیزی که ثابت شده و همه دنیا به آن اذعان دارند پیشگیری است، پیشگیری هم با زدن ماسک صحیح به موقع و همیشه، فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی دست با آب و صابون و ضدعفونی کردن سطوح است.

جمالزاده بیان کرد: اگر علائمی چون آبریزش بینی، تب، بدن درد، سردرد، علائم گوارشی، اسهال، استفراغ  در فرد وجود داشت همه اینها می تواند علائم کرونا باشد باید خود را در خانه تا زمان بهبودی قرنطینه کند، در صورت تنگی نفس یا طولانی شدن تب بیشتر از پنج روز و افراد مسن با بیماری زمینه ای حتما به پزشک مراجعه نمایند.

وی افزود: در صورتیکه تست فرد منفی هم باشد فرض بر این بگیرد بیمار کرونایی هست و خود را تا بهبودی کامل در خانه قرنطینه کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تاکید داشت: اینکه ما می گوییم «در خانه بمانید» این است که از دورهمی خانوادگی و میهمانی پرهیز کنید تا از انتشار این ویروس جلوگیری شود.

سخن آخر

آنچه مسلم است اگر اقدامات عاجلی در جهت کنترل و پیشگیری ویروس کرونا در شهرستان اندیشیده نشود بزودی شاهد اپیدمی شدن آن در کل جمعیت شهرستان خواهیم بود. از طرفی مردم هم باید این بیماری را جدی بگیرند و به توصیه های پزشکی و بهداشتی عمل کنند تا از این بحران در شهرستان عبور کنیم.

گزارش از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

برچسب ها:
احمد جمالزاده بحران کرونا رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان