رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان:

خسارت ۱۰ میلیارد تومانی کرونا به واحدهای گردشگری و اقامتی رفسنجان/ ۱۳ طرح گردشگری در دست احداث است

  • شناسه خبر: 179644
خسارت ۱۰ میلیارد تومانی کرونا به واحدهای گردشگری و اقامتی رفسنجان/  ۱۳ طرح گردشگری در دست احداث است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان گفت: کرونا ده میلیارد تومان به واحدهای گردشگری و اقامتی شهرستان خسارت وارد کرد.

خانه » آخرین اخبار » خسارت ۱۰ میلیارد تومانی کرونا به واحدهای گردشگری و اقامتی رفسنجان/ ۱۳ طرح گردشگری در دست احداث است

به گزارش خانه خشتی؛ حسن حسینی پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت هفته جهانی گردشگری و میراث فرهنگی در جمع فعالان این حوزه و مسئولین شهرستان در هتل هیلان با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی گردشگری “گردشگری و توسعه روستایی” اظهار کرد: در دو دهه اخیر گردشگری به عنوان یکی از ابزارهای توسعه روستایی در اقصی نقاط جهان و نظام های سیاسی گوناگون مورد استفاده قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان تصریح کرد: امسال سازمان جهانی گردشگری به خاطر شرایط ناشی از ویروس کرونا و خساراتی که کرونا به حوزه گردشگری وارد کرده است شعار سال را انتخاب کرده است.

حسینی گفت: انتخاب این شعار، تاکید مجددی برای تنوع بخشی به اقتصادهای روستایی است و در برنامه ریزی هایی که انجام می شود گردشگری به عنوان بخشی از اقتصاد منطقه باید مد نظر باشد.

وی عنوان کرد: در سال های اخیر در کشور در زمینه پژوهش های علمی و مطالعات اتفاقات خوبی رخ داده است و حجم زیادی از مطالعات متاثر از رویدادهای علمی در خصوص گردشگری روستایی و نشر آن در توسعه جوامع روستایی در دسترس است در حالیکه تحقیقات به منصه ظهور نرسیده چرا که هنوز گردشگری در روستاها به عنوان بخش اقتصادی روستایی محسوب نمی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی رفسنجان ادامه داد: در رفسنجان دو تیپ روستایی داریم روستاهای دشت، کوهستانی و کوهپایه ای با اقلیم و فرهنگ خاص خود که از ظرفیت های شهرستان است باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی یادآور شد: شناسایی ظرفیت هایی روستایی شهرستان در زمینه گردشگری، کمک به رونق کسب و کارهای محلی و سنتی و صنایع دستی، صیانت از منابع فرهنگی شامل وضع قوانین و مقررات در توسعه و حفاظت از بناهای فرهنگی و گنجینه های سنتی بر اساس شناسایی و ثبت آیین ها و آداب و رسوم( که تعدادی ثبت ملی شده و تعداد در دستور کار است) از اهداف میراث فرهنگی است.

حسینی با اعلام تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری روستایی، توضیح داد: ۳ میلیارد و ۲۹۵ میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی به بخش حوزه گردشگری و صنایع دستی در شش ماه اخیر اعطاء شده است.

وی بیان کرد: در بخش گردشگری تسهیلات برای توسعه زیرساخت ها و تکمیل تاسیات جدید استفاده شده است که تا پایان سال این روند ادامه دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی رفسنجان با اشاره به اینکه کرونا به  بخش گردشگری شهرستان آسیب های زیادی زده است، خاطرنشان کرد: در رفسنجان، کرونا ده میلیارد تومان به واحدهای گردشگری و اقامتی خسارت وارد کرد ضمن اینکه از این فرصت جهت بروز رسانی، افزایش و ارتقای دانش این واحدها از طریق فضای مجازی و برگزاری کارگاه های آموزشی اقدام شد.

حسینی ابراز کرد: ۱۳ طرح کوچک و بزرگ با مبلغ یکصد میلیارد تومان در حوزه گردشگری شهرستان از مجتمع های بزرگ گردشگری تا واحدهای اقامتی و بوم گردی در روستاها شهرستان در دست احداث است.

مجید فصیحی هرندی هم در این مراسم بر حفظ آثار تاریخی در راستای رونق اقتصادی شهرستان تاکید کرد و گفت: رفسنجان دارای آثار گردشگری، جاذبه های طبیعی و ابنیه‌ های تاریخی است‌ که می توان‌ به دره‌ منحصر بفرد راگه، بزرگترین خانه خشتی جهان و دریاچه نمک در جوادیه الهیه فلاح و… اشاره کرد که مغفول مانده اند.

فرماندار رفسنجان افزود: برای احیای‌ صنعت‌ و رونق بخشی گردشگری شهرستان و آشنایی بیشتر دانش آموزان با آثار تاریخی مدارس، اردوهای هفتگی هماهنگ کنند.

محسن ارسلان هم در این مراسم با اشاره به پیروزی و راهیابی تیم‌ فوتبال صنعت‌ مس رفسنجان‌ به لیگ برتر بعد از ۱۵ سال، گفت: به دنیال راهیابی تیم فوتبال صنعت مس به لیگ برتر قهرمانی تیم‌ فوتسال صنعت مس و والیبال اتفاق افتاد و باید بدانیم این‌ باشگاه نام‌ خود را با تاسی از آرمان‌ ‌های شهدای‌ اروند یدک می کشد و باید از‌ رسالت‌ فاتحان‌ اروند در دوران‌ دفاع مقدّس‌ به شایستگی پاسداری کرد.

رئیس هیئت مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت فوتبال مس رفسنجان‌ با اعلام  اینکه این‌ باشگاه به عنوان سفیر گردشگری انتخاب شده است، افزود: با توجه به راهیابی این تیم به لیگ برتر و اینکه باید در شهرهای دیگر کشور حضور پیدا کند و یا میزبان‌ مسافران از اقصی نقاط کشور شود می توان در حوزه گردشگری معرفی شود.

وی با بیان اینکه گردشگری معدن، یکی از پارامترهای گردشگری شهرستان محسوب می شود، تصریح کرد: بزرگترین معدن روباز مس در شهرستان است و می تواند در حوزه گردشگری بسیار فعال باشد.

ارسلان همچنین از راه اندازی نخستین‌ دانشکده‌ ایران شناسی کشور در دانشگاه ولیعصر رفسنجان‌ که پذیرش نخستین دانشجوهای رشته ایران شناسی در این دانشکده در حال انجام است، خبر داد.

در پایان مراسم از فعالان حوزه گردشگری رفسنجان تقدیر شد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رئیس اداره میراث فرهنگی رفسنجان رفسنجان مراسم گرامیداشت هفته جهانی گردشگری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان