خانه خشتی پای درد و دل راننده های آژانس در رفسنجان؛

کاسبی کسادی که کرونا بر سر سفره آژانس داران و تاکسی رانان گذاشت

  • شناسه خبر: 179535
کاسبی کسادی که کرونا بر سر سفره آژانس داران و تاکسی رانان گذاشت

با شیوع کرونا در سراسر جهان و به دنبال آن در ایران همه اقشار و اصناف جامعه تحت تاثیر قرار گرفت. پیامدهای شیوع ویروس کرونا انقدر زیاد بوده و است بطوریکه رانندگان سرویس‌های مدارس نیز از ضربه اقتصادی آن درامان نماندند.

خانه » اجتماعی » کاسبی کسادی که کرونا بر سر سفره آژانس داران و تاکسی رانان گذاشت

به گزارش خانه خشتی؛ با شیوع کرونا در سراسر جهان و به دنبال آن در ایران همه اقشار و اصناف جامعه تحت تاثیر قرار گرفت. پیامدهای شیوع ویروس کرونا انقدر زیاد است که رانندگان سرویس‌های مدارس نیز از ضربه اقتصادی آن در امان نماندند.

اما آنچه که مهم است اینکه در این وضعیت اقتصادی افسار گسیخته که همه اقشار جامعه را در هم تنیده است و بیماری کرونا هم مزید آن شده بیشتر اصناف، بازاریان بخصوص رانندگان آژانس ها و تاکسی ها که اصولا سرپرست خانوار هستند از این قضیه بیشتر متضرر شدند.

به همین منظور با تنی چند از رانندگان آژانس و سرویس مدارس در رفسنجان گفتگویی انجام دادیم؛

ساعت تقریبا ۶ عصر است، برای گرفتن گزارش راهی یکی از آژانس های بانوان در شهر می شوم، همیشه یادم است قبل از کرونا وقتی از آن خیابان عبور می کردم تقریبا ۷ تا ۸ ماشین دم درب آژانس پارک شده بود. وارد آژانس می شوم تنها یک راننده و مدیر آژانس را می ببینم که پشت میزش نشسته است، قریب به یک ساعتی را آنجا بودم بعد از نیم ساعت دو راننده دیگر هم امدند، با دوستان گپی زدیم و از قیمت ها پرسیدم و مشکلات؛ هر کدام دلی پردرد داشتند.

صرف نمی کند! خسته شده ایم! هزینه های ماشینمان بیشتر از آن چیزی است که درمی آوریم! خوش به حال آنهاییکه حقوق دولتی دارند!

اینها را کسی می‌گوید که از سال ۹۵ با یک پرایدی که حالا ۱۳ ساله شده، همچنان مسافرکشی می‌کند.

خانم م. الف، خودش را  ۴۲ ساله و خانه دار معرفی می کند. وی در گفتگو با خانه خشتی می گوید: از زمانیکه بیماری کرونا آمده سرویس ها خیلی کم شده، قبلا درآمد روزانه به ۱۰۰ هزار تومان می رسید ولی الان از صبح تا شب شاید سهمیه ما سه چهار مسافر شود.

وی می افزاید: وام ۶ میلیونی هم ثبت نام کردم ولی هنوز دریافت نکردم.

مسافرکشی فقط وقت و زمان راننده را هدر می دهد

خانم دیگری که سرپرست خانوار است و هم اکنون سرپرستی ۳ فرزند خود را بر عهده دارد از وضعیت آژانس ها و نبود مسافر گلایه دارد و می گوید: قبل از اینکه بیماری کرونا باشد مسافر زیاد بود و وضعیت مالی بد نبود، همان زمان هم هرچه کار می کردیم با اینکه هزینه های ماشین و درصد آژانس را کنار می گذاشتیم هزینه اندکی برای گذران زندگی برایمان باقی می ماند ولی یا این اوضاع فعلی، مسافرکشی نمی صرفه، فقط وقت و زمانت را از دست دادید.

وی می افزاید: سال گذشته سرویس مدرسه داشتم خوب بود حداقل ماهی ۸۰۰ هزار تومان برایم داشت و طول روزهم در داخل آژانس کار میکردم ولی الان دنبال شغل دیگری هستم.

به گفته یکی از مدیران آژانس تعداد راننده ها کمتر شده است اکثر آنها به خاطر مشکلاتی که دارند سر کار نمی آیند، تماس های مردمی هم بسیار کمتر شده است.

خانم ۵۰ ساله دیگری که ۸ سال فعالیت کاری در آژانس بانوان دارد می گوید: از زمان وضعیت کرونا، اکثر راننده ها دیگر سرکار نمی آیند گرانی بنزین از یک طرف، نبود مسافر از طرف دیگر و گرانی و بالا بودن هزینه های ماشین هم بر آنها اضافه شده است.

وی می افزاید: ای کاش دولت یک وام مناسب را در اختیار رانندگان می گذاشت، وام ۶ میلیونی بسیار اندک است.

راننده ۵۶ ساله که ط. الف  نام دارد و سابقه زیادی در مسافرکشی و فعالیت در آژانس دارد می گوید: برای امثال من که تنها منبع درآمدشان تاکسی است خیلی سخت است و زندگی خود را به سختی می گذرانیم، مسافرها خیلی کم شده، از ساعت ۶ صبح تا آخر شب شاید روزی ۷۰ هزار تومان کار کنیم، از این مبلغ وقتی درصد آژانس، هزینه بنزین و ماشین کم کنیم شاید  ۳۰هزار تومان باقی بماند! با این ۳۰ هزار می شود زندگی را گذراند؟!

وی در ادامه می گوید: وامی که قرار است بدهند مبلغش کم است! با ۶ میلیون چکار می شود کرد؟ آیا میشود کاسبی جدیدی راه بیندازیم؟

مردم ماسک بزنند

خانم دیگری در گفتگو با ما از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و نزدن ماسک برخی مسافرها شکایت دارد و می گوید: مردم بیشتر رعایت کنند، برخی مواقع مسافری سوار کردم که ماسک نداشته به آنها متذکر می شویم ناراحت می شوند! از مردم درخواست داریم اگر سرویس می گیرند ماسک بزنند و با آنها همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت و مسئولین باید فکری به حال این قشر متضرر شده از کرونا داشته باشند، گفت: همه چیز گران شده! وسایل یدک ماشین، گران شده !دیگر صرفه اقتصادی نداره ولی از روی ناچاری می رویم اگر نرویم همین ۲۰ هزار تومان هم نداریم.

روزی ۱۰ هزار تومان خرج خرید ماسک و مواد ضدعفونی

آقای دیگر معتقد است که مسافرکشی دیگر صرف نمی کند، ما باید هر روز یک دانه ماسک بخریم و یک محلول ضدعفونی؛ از صبح تا شب هم باید منتظر مسافر باشی.

یکی از رانندگان آژانس می گوید: کمبود راننده مشکل بزرگی است که خیلی از تاکسی سرویس‌ها با آن دست به گریبان هستند. سال‌های خیلی قبل کسی که در تاکسی سرویس کار می‌کرد می‌توانست با درآمدش زندگی خوبی داشته باشد؛ بنزین لیتری هزار تومانی می‌زد و آخر شب چیزی برای خودش می‌ماند اما با این تورم و گران شدن لوازم یدکی واقعاً کار کردن با ماشین صرف نمی‌کند. در حقیقت محل آژانس پاتوقی شده برای اینکه ساعت های زیادی کنار هم باشیم.

راننده دیگری می گوید: اگر ترافیک باشد یا روز تعطیل، کرایه تاکسی سرویس تغییری نمی‌کند. خیلی‌ها هم به همین دلیل ترجیح می‌دهند از تاکسی اینترنتی استفاده کنند.

راننده ۴۵ ساله‌ای که تازه از سرویس برگشته از اینکه سرویس اش کنسل شده است اعصابش بهم ریخته است و می‌گوید: در این اوضاع کرونا با این بی بنزینی اینهمه راه بروی آخرش هم سرویست کنسل شود واقعا ظلم است.

وی می افزاید:  این روزها خیلی از راننده‌ها در معرض ابتلا به کرونا هستند اما اگر کار نکنیم چه کنیم سعی می‌کنم موارد بهداشتی را رعایت کنم. خیلی از مسافرها را که اهل همین محل هستند می‌شناسیم و با این اطمینان که کرونا ندارند آنها را جابه‌جا می‌کنم. آنها هم در مورد ما همین فکر را می‌کنند، کار در آژانس مثل کار در اداره است. باید رأس ساعت هفت صبح اینجا باشیم.

لحظه آخر صدای مدیر آژانس توجهم را جلب می‌کند: خانم …اگه میتوانی الان بیا آژانس. به خدا ماشین نداریم، همه رفتن سرویس. مشتری هم خیلی وقته منتظر است. از قدیمی‌هاست. اگه ماشین نفرستم ناراحت میشود.

با ناراحتی رو به من می کند و می گوید: برخی مواقع پشت سر هم چند تا زنگ می خورد و راننده ای ندارم این هم از دیگر مشکلات ماست برخی اوقات راننده ساعت ها باید بنشیند زنگ بخورد برخی مواقع مثل الان پشت سر هم زنگ می خورد و مجبور میشم سرویس ها را کنسل کنم.

کاهش ۵۰ درصدی جابجایی مسافران با تاکسی

محمدرضا سلمانی مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری رفسنجنان در گفتگو با خانه خشتی با اشاره به اینکه از زمان شیوع کرونا بیش از ۵۰ درصد جابجایی مسافر در حوزه تاکسیرانی شهرستان کاهش پیدا کرده است، گفت: کلیه رانندگانی که در سیستم تاکسیرانی فعالیت دارند مشمول وام ۶ میلیون تومانی دولت شدند و آن را دریافت کردند و برخی رانندگان که دو شغله بودند و جای دیگر بیمه بودند مشمول آنها نشده است.

وی افزود: از زمان شیوع کرونا یک نوبت روغن موتور خودرو  و یک جفت لاستیک به هر کدام از رانندگان به نرخ کارخانه تحویل داده شده است.

گزارش از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها:
آژانس ها و تاکسی ها رفسنجان کرونا کساد
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان