مرتضی حسینی پور در گفتگو با خانه خشتی:

نذر کنیم تا تصویر شهدا بر روی دیوارهای شهر نقش ببندد

  • شناسه خبر: 179386
نذر کنیم تا تصویر شهدا بر روی دیوارهای شهر نقش ببندد

مرتضی حسینی پور نقاش چهره شهید حاج قاسم سلیمانی می گوید: نذر کنیم تا تصویر شهدا بر روی دیوارهای شهر نقش ببندد، نذر کنیم تا هنرمندان دستشان باز باشد و کار برای شهدا انجام دهند.

خانه » رفسنجان » نذر کنیم تا تصویر شهدا بر روی دیوارهای شهر نقش ببندد

به گزارش خانه خشتی؛ کار هنری راجع به شهدا یک تعامل چهار ضلعی است. یک ضلع  شهرداری، ضلع دوم بسیج، ضلع سوم بنیاد شهید و ضلع چهارم هنرمند است. برای اینکه کار به بهترین شکل و کمترین ایراد اجرا شود باید این تعامل چهار ضلعی باشد بعد از تعامل، هنرمند کار را انجام دهد.

اما هنرمند نقاش ما آقای مرتضی حسینی پورحرفی زد که راهگشاست. آقای حسینی به ما می گوید شخصی نذر کرد که تصویر شهید ابراهیم هادی بر دیوار نقش ببندد. نذر کنیم تا تصویر شهدا بر روی دیوار های شهر نقش ببندد. نذر کنیم که هنرمندان ما دستشان باز شود که کار برای شهدا انجام دهند و اما  مکانی که انتخاب شده برای کشیدن تصویر شهید حاج قاسم ، هنر استراتژیک را به نمایش می گذارد.  اینکه تصویر حاج قاسم با این وسعت می آید در جایی که از یک طرف خیابان شهدا هست و در وسط، میدان به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده است مکان  از منظر سیاسی استراتژیک است و در اینجا هنر که کاملا با مکان تناسب پیدا کرده است هنر استراتژیک محسوب می شود.

با افتخار، گفتگو کردیم با مرتضی حسینی پور نقاش چهره شهید حاج قاسم سلیمانی؛ که همشهری رفسنجانی ما نیز است.

مرتضی حسینی پور متولد اول شهریور ماه ۱۳۶۴ در رفسنجان است و دیپلم نقاشی دارد.

برای ما بگویید فعالیت هنری را از کجا شروع کردید؟

نزد استاد عمادالدین خاندانی از سال ۱۳۸۲ شروع به فعالیت کردم. در سال ۱۳۹۷ اولین نقاشی چهره در ارتفاع از شهید ابراهیم هادی را در خیابان مدرس انجام دادم که بزرگترین تصویر چهره روی دیوار در استان بود. نقاشی دیواری را بر اساس تجربه شروع کردم. من نقاشی دیواری را بدون قلم مو و با پیستوله ( رنگ پاش) رنگ آمیزی به دلایلی چون راحتی کار و اینکه مدت زمان انجام کار را کاهش می دهد و همچنین کیفیت تصویر را افزایش می دهد انجام می دهم.

کار با پیستوله را ترجیح می دهم البته در حین کار باید ایمنی را رعایت کنیم عینک و ماسک فیلتر دار و لباس مخصوص داشته باشیم. این نقاشی اگر با قلم مو کشیده می شد شاید سه ماه طول می کشید ولی با پیستوله فقط بیست روز طول کشید و من نقاشی سراغ ندارم که با پیستوله کار کند.

ما که از این پایین نگاه می کنیم حقیقتا نقاشی در ارتفاع فوق العاده سخت به نظر می رسد از حس و حالتون به ما بگویید؟

بله نقاشی دیواری در ارتفاع ترسناک است ولی یک عشقی برای کار هست از زمانی که تصویر شهدا را می کشم قبل از کار بدون وضو کار نکردم هر روز صبح دو رکعت نماز پای کار می خواندم حتی شاگردم بدون وضو نباید باشد و از خود شهید مدد می گیریم و جواب هم گرفتیم.

چی شد که تصویرشهید حاج قاسم به روی دیوار رفت و شما این نقاشی را کشیدید؟

بعد از شهادت سردار سلیمانی تو این فکر بودم که جایی از شهر را به چهره ایشان اختصاص بدهم تا اینکه نام میدان شهدا را به سردار سلیمانی تغییر دادند من هم دیدم بهترین جا برای اجرای این کار ساختمان ستاره می باشد به خودم گفتم خدا کند که شهرداری بپذیرد.

پس پیشنهاد اینکه تصویر حاج قاسم بیاد روی دیوار ساختمان ستاره در میدان سردار سلیمانی از طرف شما بوده است؟

بله پیشنهاد از بنده بود.

شهرداری متاسفانه قبلا به بعضی ها خیلی بها نمی داد از زمانی که خانم حکمت مدیر زیباسازی شدند، وضعیت خیلی بهتر شد.  قبل از این من طرح های زیادی برای شهرداری بردم و قبول نمی کردند. با امور فرهنگی شهرداری و آقای رفیعی در ارتباط بودم . شاید اگر حمایت آقای رفیعی نبود تصویر سردار روی دیوار نمی رفت. سرانجام  طرح بنده را قبول کردند و به عنوان نقاش چهره سردار سلیمانی انتخاب شدم.

اندازه تصویر را می توانید بگویید؟

بله کل کار ۹۰۰ متر است و تصویر حاج قاسم( فقط صورت) ۲۰۰ متر مربع می باشد و بزرگترین تصویر در دنیا هست.

چه سبکی است؟

رئالیسم کار کردم.

انتخاب شهدا رفسنجان با چه کسی  بود؟

من نظرم این هست که اگر قرار هست تصویر شهید روی دیوار کشیده شود باید بزرگ و واضح باشد که خوب دیده شود من اگر به اختیار خودم بود در کنار تصویر حاج قاسم فقط تصویر شهید رضا عباس زاده را می کشیدم و برای بقیه شهدا مکان های دیگری را پیدا می کردم. هر روز با من تماس می گرفتند و یک شهید اضافه می کردند. اینکه تصویر شهدا کوچک بیاید روی دیوار خوب دیده نمی شود و کار درستی نبود. خواست من این بود که فرمانده کل بعد از حاج قاسم که رضا عباس زاده بود را تنها بیاورم که بزرگ کشیده شود و بهتر دیده بشود و بقیه ی شهدا را در مکان هایی دیگر بکشم .

برخورد مردم که شما را مشغول نقاشی می دیدند چطور بود؟

برخورد مردم خیلی عالی بود وقتی می آمدم پایین که کار را از دور نگاه کنم خسته نباشید می گفتند. اکثر مغازه دارهای دور میدان خیلی ما را مورد لطف قرار می دادند.

 از نقاشی شما انتقاد هم شد؟

در حین کار فقط خانم بهشتی ( نقاش) آمدند و نکته ای درباره نقاشی گفتند خیلی دوست داشتم هنرمندان دیگر بیایند و نظر بدهند. اما هیچ کدام نیامدند. با بعضی ها تماس گرفتم که بیایند ولی نمی دانم چرا نیامدند! با اکثرا تماس گرفتم که بیایند و نظر دهند ولی هیچ کدام نیامدند، من تنها بودم، فقط خدا، من و حاج قاسم بودیم.

در کل از نقاشی  انتقادی نشد فقط چون تصویر بیش از حد مجاز بزرگ بود شاید بعضی ها در رنگ آمیزی انتقادی داشته باشند ولی با بنده صحبتی نکردند.

فکر می کنید  نقاش ها با تکنیک کار شما و کیفیت کار شما چطور برخورد می کنند و آیا دوست دارید نظر آنها را در مورد کارتون بشنوید ؟

بله یکی از نقاش ها آمد به من گفت که می خواهد با پیستوله کار کند و دوست دارم نظر هنرمندان را بشنوم.

آقای حسینی خود شما به عنوان نقاش اثر چقدر از کار خودتان راضی هستید؟

خودم از کاری که انجام دادم راضی هستم شکر خدا با موفقیت به پایان رساندم و در این کار نظر لطف خود شهید هم بود و خودم فکر می کنم تصویر حاج قاسم از تصویر ابراهیم هادی که سال ۹۷ کشیدم قوی تر است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان مرتضی حسینی پور نقاش تصویر شهید حاج قاسم سلمیانی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان