مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان خبر داد:

خسارت ۵۰ درصدی محصول پسته امسال بر اثر گرمازدگی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 179337
خسارت ۵۰ درصدی محصول پسته امسال بر اثر گرمازدگی در رفسنجان

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: گرمازدگی و دمای بالای ۳۷ درجه مردادماه امسال به ۵۰ درصد محصول پسته خسارت زد، بیشترین خسارت پسته در منطقه کشکوییه و بخش فردوس و بعد از آن حومه و بیشترین رقمی که خسارت دیده کله قوچی است.

خانه » آخرین اخبار » خسارت ۵۰ درصدی محصول پسته امسال بر اثر گرمازدگی در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛ عباس حاج عبداللهی صبح امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: افزایش سطح علمی فعالیت های کشاورزی، کشاورزان و دامداران جزو برنامه های جهاد کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان تصریح کرد: افزایش سطح علمی کشاورزان باعث رقابت با دیگر استان ها و شهرستان ها و کاهش هزینه های تولید می شود و این مهم از طریق ابزار اطلاع رسانی چون رسانه ها باید صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد درآمد رفسنجان از طریق پسته است، افزود: سال ۹۷ محصول پسته ۳۵ کیلوگرم و سال ۹۸ حدود ۲۶۰ کیلوگرم در هکتار برداشت شد ولی امسال گرمازدگی و دمای بالای ۳۷ درجه مردادماه به ۵۰ درصد محصول پسته خسارت زد.

حاج عبداللهی بیان کرد: بیشترین خسارت پسته در منطقه کشکوییه و بخش فردوس و بعد از آن حومه است و بیشترین رقمی که خسارت دیده کله قوچی است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان خاطرنشان کرد: برداشت پسته در رفسنجان از بیستم شهریورماه در عمده مالکین و از اول مهرماه در خرده مالکین آغاز خواهد شد و ۲۵ هزار نفر کارگر به مدت ۴۵ روز کار برداشت محصول را انجام می دهند.

وی ادامه داد: به کشاورزان توصیه می شود برداشت پسته را در زمان خود و هر چه زودتر و تا خنک شدن هوا انجام دهند که این کار هم از نظر بهداشتی و هم از نظر اینکه درخت شرایط مطلوب تری برای رشد در سال آینده پیدا خواهد کرد، موثر است.

حاج عبداللهی با تاکید بر اینکه ۸۶ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در شهرستان است، گفت: حومه با ۳۱ هزار هکتار، نوق با ۲۸ هزار هکتار و بعد کشکوییه و کبوترخان، سطح زیر کشت پسته را به خود اختصاص دادند که ارقام اوحدی، احمد آقایی، کله قوچی و اکبری بیشترین رقم های سطح زیر کشت پسته در این شهرستان هستند.

وی افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار ارقام متفرقه و یکهزار هکتار هم به محصولاتی چون بادام، زردآلو، میوه های سر درختی کوهستانی در منطقه راویز، خنامان و داوران اختصاص دارد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در بخشی دیگر از صحبت های خود گفت: پژوهشکده پسته دانشگاه ولی عصر رفسنجان برای تعیین کیفیت نهادهای کشاورزی شهرستان فعال است و ما در این زمینه با آنها همکاری می کنیم.

وی بیان کرد: استفاده از اسید مرغوب در باغات پسته به شرطی اینکه خاک را آلوده نکند موثر است.

حاج عبداللهی در خصوص ساماندهی کارگران فصلی بیان کرد: امسال اگر بخواهیم کارگران فصلی که برای برداشت پسته به رفسنجان می ایند توسط شرکت های مربوطه ساماندهی کنیم با مشکل بیمه و دارایی بر می خوریم از سال آینده شرکت هایی را جهت ساماندهی کارگران فصلی ایجاد خواهیم کرد.

وی از پلمب ۱۵ فروشگاه سموم کشاورزی به علت عرضه سموم نامرغوب در رفسنجان خبر داد و یادآور شد: بازدید از ترمینال ها و مراکز ضبط پسته در ایام برداشت پسته انجام خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کشت های گلخانه ای و هیدروپونیک بهترین جایگزین محصول پسته هستند، گفت: کشت های گلخانه ای به علت مصرف کم آب، بازدهی بالا و ارزش افزوده ای که دارند بهترین جایگزین محسوب می شوند که در رفسنجان متقاضی برای طرح پرورش دامپروری و کشت گلخانه ای زیاد است.

وی بر ترویج کشاورزی بدون سم تاکید کرد و افزود: ۱۵ هزار هکتار کل شهرستان به سطح زیر کشت زعفران اختصاص دارد که از اواخر مهرماه الی اوایل آبان ماه کار برداشت آن آغاز می شود.

حاج عبداللهی با تاکید بر اینکه ما از کشاورزان در راستای آبیاری قطره ای حمایت می کنیم، بیان کرد: برای اجرای این طرح به کشاورزان هر هکتار ۱۷ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض داده می شود و همه مراحل اخذ وام آسان و بدون وثیقه است، ضمن اینکه تقاضا وام برای طرح آب های زیر سطحی هم افزایش یافته است.

مدیرجهاد کشاورزی رفسنجان با تاکید بر اجرای طرح مدیریت یکپارچه باغات پسته در شش منطقه کشاورزی شهرستان، اضافه کرد: ۱۸۰ موتورپمپ کشاورزی شناسایی شده اند که تعداد مالکان آن کمتر از ۵۰ نفر است که بعد از برداشت محصول پسته با آنها صحبت می شود که آبیاری تحت فشار را انجام دهند و در قدم دوم کارشناس کشاورزی داشته باشند و در مرحله سوم عملیات مبازره با آفات باغات پسته به صورت یکپارچه انجام می شود.

گزارش از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
پسته جهاد کشاورزی حاج عبدالهی مدیرجهاد کشاورزی رفسنجان رفسنجان نشست خبری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان