سالانه ۶۰۰ تن سم در باغات رفسنجان مصرف می شود

  • شناسه خبر: 177548
سالانه ۶۰۰ تن سم در باغات رفسنجان مصرف می شود

رئیس پژوهشکده پسته ایران گفت: میزان مصرف سموم شیمیایی در استان کرمان یک هزار و ۴۰۰ تن در سال است که از این میزان ۶۰۰ تن در باغات شهرستان رفسنجان مصرف می شود.

خانه » اجتماعی » سالانه ۶۰۰ تن سم در باغات رفسنجان مصرف می شود

به گزارش خانه خشتی؛ مجید فصیحی هرندی ظهر امروز در جلسه سموم کشاورزی در محل فرمانداری با تاکید بر اهمیت کیفیت محصول پسته در ارزآوری  و صادرات اظهار کرد: رفسنجان مهد پسته دنیا و قطب پسته کشور است و کیفیت محصول پسته از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرماندار تصریح کرد: پیگیری راه اندازی آزمایشگاه مرجع چند سالی است که در دستور کار نهادهای مرتبط از جمله دانشگاه ولیعصر رفسنجان و پژوهشکده پسته ایران قرار گرفته است و با رفع مشکلات می توان این آزمایشگاه را ایجاد کرد، چنین آزمایشگاهی در جنوب شرق کشور وجود ندارد و می تواند جهت تست سمومی که برای محصولاتی از جمله پسته، مرکبات، خرماو … در استان مصرف می شود موثر باشد.

وی به ایجاد آزمایشگاه تشخیص ملکولی برای شناسایی بیماری کرونا در شهرستان اشاره کرد و افزود: اگر اراده و پشتکار برای انجام فعالیتی وجود داشته باشد قطعاً آن کار و فعالیت به منصه ظهور می رسد،

فصیحی هرندی بر ضرورت ایجاد آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی سموم و روغن های معدنی در این شهرستان تاکید کرد و گفت: با توجه به وجود بیش از ۹۰ هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان احداث این آزمایشگاه مرجع ضرورت دارد.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد زیرساخت این آزمایشگاه از جمله تجهیزات و ساختمان وجود دارد و برای تکمیل ۳۰ درصد  پروژه نیاز به منابع مالی است که با مجتمع مس سرچشمه رایزنی خواهیم کرد تا این منابع در قالب تسهیلات اقتصاد مقاومتی محقق شود.

سالانه ۶۰۰ تن سم در باغات رفسنجان مصرف می شود

رئیس پژوهشکده پسته ایران هم در این جلسه با اشاره به اینکه اقتصاد مردم رفسنجان تک محصولی و بر پایه محصول پسته است، گفت:  از ۲۲۰ هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان ۹۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در شهرستان رفسنجان وجود دارد و عمده مدیریت این باغات کنترل آفات از طریق سموم شیمیایی است.

علی اسماعیلی زاده با بیان اینکه در بحث کنترل آفات، به غیر از سموم شیمیایی از مواد شوینده، مدیریت تلفیقی و ترکیبی هم  در منطقه استفاده می شود تصریح کرد: اکثر کشاورزان از سموم شیمیایی در مقابله با آفات استفاده می کنند به طوری که میزان مصرف سموم شیمیایی در استان کرمان ۱۴۰۰ تن در سال است که از این میزان  ۶۰۰ تن در باغات شهرستان رفسنجان مصرف می شود.

وی با اشاره به اینکه امروز کیفیت سموم شیمیایی نسبت به ۵ تا ۱۰ سال قبل پائین آمده است ادامه داد: باقیمانده سموم در محصول صادراتی برای کشورها مهم است، شاخصی است که به عنوان آلودگی مطرح است که اگر  کشورهای متقاضی این باقیمانده سموم را اندازه گیری کنند و این میزان باقیمانده از حد استاندارد بیشتر شود کشورها از ورود محصول به کشور خود جلوگیری می کنند.

اسماعیلی زاده خاطرنشان کرد: اگر آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی سموم و روغن های معدنی در رفسنجان راه اندازی شود می تواند موثر باشد؛ ۷۰  درصد زیرساخت آن از جمله دستگاه ها و تجهیزات لازم و ساختمان مهیا است و برای تکمیل آن نیاز به منابع مالی داریم.

وی یادآوری کرد: پیش بینی اولیه ما این است که ۱۲ میلیارد ریال برای تکمیل و راه اندازی این آزمایشگاه مورد نیاز است که اگر مس کمک کننده باشد از محل درآمد این آزمایشگاه می توانیم بازپرداخت تسهیلات را بپردازیم.

برچسب ها:
پسته رفسنجان جلسه سموم کشاورزی رئیس پژوهشکده پسته ایران رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان