تجهیز تمام چاه‌های کشاورزی رفسنجان به کنتور هوشمند

  • شناسه خبر: 177092
تجهیز تمام چاه‌های کشاورزی رفسنجان به کنتور هوشمند

مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان گفت: از ۹۷۱ حلقه چاه کشاورزی فعال ۹۳۵ حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده اند مابقی هم در دستور کار است با این حساب در نیمه اول سال جاری همه چاه های کشاورزی در شهرستان به کنتور هوشمند مجهز خواهند شد.

خانه » آخرین اخبار » تجهیز تمام چاه‌های کشاورزی رفسنجان به کنتور هوشمند

به گزارش خانه خشتی؛ علی احمدی پور پیش از ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب در محل فرمانداری اظهار داشت: یک هزار و ۱۷۲ حلقه چاه در کل شهرستان رفسنجان وجود دارد که از این تعداد ۶۸ حلقه غیر فعال و یک هزار و ۱۰۴ حلقه فعال هستند.
مدیر امور منابع آب رفسنجان با اشاره به اینکه از ۹۹۹ حلقه چاه کشاورزی ۲۸ حلقه غیر فعال در رفسنجان وجود دارد افزود: در حال حاضر ۹۷۱ حلقه چاه کشاورزی فعال داریم، ۹۶ حلقه چاه به بخش صنعت و خدمات اختصاص دارد که از این تعداد ۶۷ حلقه فعال و ۲۹ حلقه غیر فعال هستند.
وی ابراز داشت: در رفسنجان ۷۷ حلقه چاه شرب و بهداشت روستایی و شهری داریم که از این تعداد ۶۶ حلقه فعال و ۱۱ حلقه غیر فعال که بیشتر چاه های غیر فعال در روستاها قرار دارند.
احمدی پور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۲ حلقه چاه غیر مجاز فعال در شهرستان وجود دارد گفت: از سال ۹۳ تا کنون با ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز برخورد شده است که ۸۰ مورد آن مربوط به سال گذشته بوده است.
مدیر امور منابع آب رفسنجان عنوان داشت: بزرگترین عملکرد و دستاورد دولت و شورای حفاظت از منابع آب از سال ۹۳ تا الان این بوده است که اجازه داده نشده چاهی به چاه های غیر مجاز اضافه شود.
وی ادامه داد: به طور متوسط سالیانه ۶۴ سانتی متر افت سطح آب زیرزمینی داریم با این وجود افراد سوجود به دنبال حفر چاه غیر مجاز بودند که با همکاری دستگاه های مربوطه با آنها برخورد شده است.
احمدی پور بیان کرد: رفسنجان از سال ۵۳ تعادل بین تغذیه و تخلیه آب به هم خورد و بایستی میزان ورودی آب به دشت با خروجی آب یکسان باشد تا افت سطح آب زیر زمینی نداشته باشیم، ولی به مرور زمان با حفر چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت به جایی رسیدیم که در حال حاضر ۶۴ سانتی متر افت سطح آب زیر زمینی و تقریبا ۱۳۱ میلیون مترمکعب کسری حجم مصرف آب داریم.
وی با اشاره به اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب در شهرستان توضیح داد: با اجرای این طرح، سفرهای آب زیرزمینی باید تا سال ۱۴۰۰ به تعادل برسد که کار بسیار سختی است با این حال اجرای این طرح در شهرستان شروع شده است.
احمدی پور افزود: در این طرح برای مصرف آب برنامه ای تعریف شده است برای به تعادل رساندن سفره های آب زیرزمینی باید بیشتر از ۲۷۴ میلیون مترمکعب آب از دشت برداشت نشود در صورتی که ۴۹۰ تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می شود.
مدیر امور منابع آب رفسنجان یادآور شد: اگر با چاه های غیر مجاز برخورد شود و جلوی اضافه برداشت آب گرفته شود باز هم به عدد ۲۷۴ میلیون متر مکعب نمی رسیم مجبور هستیم ۴۵ درصد پرونده های صادر شده را کاهش دهیم تا سفره آب زیرزمینی را به تعادل برسانیم.
وی با اشاره به اینکه راهی جز صرفه جویی آب در رفسنجان نداریم تصریح کرد: برای از دست ندادن اقتصاد شهرستان باید بخشی از آب را مدیریت و حفظ کرد.
احمدی پور بیان داشت: از سال ۴۷ که قانون ملی شدن آب تصویب شد مالکیت آن به دولت داده شد اما در دشت های آزاد مجوز بهره برداری از چاه به مردم داده شد در آن زمان در کنترل بهره برداری نظارت نبود و همچنین قانون اندازه گیری مصرف آب بر روی چاه وجود نداشت الان با اجرای طرح به تعادل رساندن سفره های آب زیرزمینی کنتورهای هوشمند برای کنترل حجم بهره برداری بر روی چاه نصب و همچنین حجم تخلیه دشت هم محاسبه می شود.
وی افزود: از سال ۹۵ کشاورزان مکلف به نصب کنتور هوشمند بر روی چاه شده اند که تا الان از ۹۷۱ حلقه چاه کشاورزی فعال ۹۳۵ حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده اند از این تعداد هم ۶۸۸ حلقه چاه هم شارژ شده است که با شارژ شدن مابقی در سال ۹۹ همه چاه ها به کنتور هوشمند مجهز و شارژ خواهند شد.
خبر از منیژه نوروزی

برچسب ها:
شورای حفاظت از منابع آب رفسنجان علی احمدی پور
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان