مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد:

زنگ خطر بیماری مرگبار هاری در پی جولان سگ های ولگرد در سطح شهرها

  • شناسه خبر: 174548
زنگ خطر بیماری مرگبار هاری در پی جولان سگ های ولگرد در سطح شهرها

کارگروه علمی هاری استان کرمان با هدف بررسی وضعیت فعلی بیماری در استان و راهکارهای کنترلی و مدیریت موثر بیماری در استان در محل اداره کل دامپزشکی استان کرمان برگزار گردید.

خانه » رفسنجان » زنگ خطر بیماری مرگبار هاری در پی جولان سگ های ولگرد در سطح شهرها

به گزارش خانه خشتی؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در ابتدای این نشست در خصوص اهمیت بهداشتی بیماری هاری و لزوم بررسی کارشناسی جوانب مختلف آن توضیحاتی ارائه کرد و اذعان داشت: با توجه به افزایش کانون های بیماری هاری، افزایش موارد حیوان گزیدگی و رخداد مرگ انسانی در استان در اثر ابتلا به این بیماری طی سالیان اخیر، مدیریت این بیماری در بخش های مختلف مرتبط با سلامت انسان و حیوانات باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی افزود: این بیماری یکی از بیماری های ویروسی مشترک انسان وحیوان است و بدنبال انتقال به انسان خطر مرگ حتمی مبتلایان را به دنبال دارد بنابراین اقدامات پیشگیرانه، از اهمیت خاصی برخوردار است و صرف هر گونه هزینه ای برای حفظ جان انسان ها قابل توجیه می باشد.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اذعان کرد: با افزایش بی رویه و روز افزون جمعیت سگ های ولگرد و بلاصاحب و افزایش تماس های موثر این حیوانات با یکدیگر و با حیات وحش مثل شغال و روباه، احتمال افزایش گردش ویروس هاری در بین این حیوانات و انتقال به انسان بالا رفته است و متاسفانه شاهد افزایش موارد بیماری در بین حیوانات و افزایش موارد حیوان گزیدگی انسان ها و موارد تلفات انسانی در اثر بیماری در سطح استان هستیم.
وی اعلام کرد: در خصوص اهمیت و ضرورت پیشگیری موثر از مخاطرات بیماری هاری و بیماری های انگلی ناشی از افزایش جمعیت سگ های ولگرد و ضرورت اجرای کامل دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد و بلاصاحب وزارت کشور، با مجریان دستورالعمل مذکور برنامه های ویژه ای در دستور کار رایزنی این اداره کل، دانشکده دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی استان قرارخواهد گرفت.
رشیدی از عوامل دیگر موثر بر افزایش جمعیت این حیوانات را دسترسی به منابع غذایی و پناهگاه و در نتیجه تکثیر و افزایش جمعیت این حیوانات و موثر نبودن مکانیسم های کنترل داخلی جمعیت اعلام نمود.
وی تاکید داشت که لازم است در این خصوص بویژه مدیریت مناسب زباله های شهری و عدم دسترسی حیوانات مذکور به آنها در سطح استان چاره اندیشی گردد که البته نظارت ویژه شهرداری در ارتباط با مدیریت زباله های شهری و ساختمان های مخروبه، به عنوان منبع غذایی و پناهگاه حیوانات بلاصاحب را می طلبد.
رشیدی اظهار کرد: از جمله تدابیر دامپزشکی برای مبارزه با این بیماری، واکسیناسیون سگ های صاحب دار، مراقبت بیماری و آموزش بهره برداران می باشد.
وی در تکمیل این مطلب گفت: این اداره کل، برنامه‌های متنوع شامل برگزاری کلاس های آموزشی ویژه بهره برداران در خصوص این بیماری( آموزش دامداران برای انجام واکسیناسیون سگ های نگهبان و گله)، درج اطلاعیه، اخبار و اقدامات ترویجی و آموزشی را به منظور افزایش آگاهی های مردم در مورد اهمیت و راههای کنترل و پیشگیری‌ هاری برگزار می‌کند.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اولویت بندی شهرستان های استان برای انجام اقدامات مبارزه با بیماری توسط این اداره کل، اظهار کرد: این اداره کل واکسیناسیون سگ های گله و صاحب دار را در برابر بیماری مهلک هاری همه ساله انجام می دهد بطوریکه در ده ماه اول سال جاری، به ۱۱۷۰۳ قلاده سگ در استان واکسن هاری تزریق شده است.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان نظارت دقیق بر انجام واکسیناسیون هاری و خوراندن داروی ضدانگلی به سگهای نگهداری شده در کنل ها را ضروری دانست.
وی از نظام دامپزشکی استان درخواست نمود که اطلاع رسانی لازم به کلینیسین های بخش خصوصی در مورد رخداد بیماری در استان و رعایت نکات بهداشتی و حفاظت شخصی در زمان انجام امور درمانی حیوانات ارجاع شده به آنها و توجه به تشخیص تفریقی هاری از سایر بیماری ها بویژه بیماری دیستمپر و لزوم نمونه برداری موارد مشکوک مورد توجه قرار گیرد.
دکتر رشیدی اعلام کرد: دارا بودن شرایط بهداشتی قابل قبول و استاندارد و داشتن مسوول بهداشتی در پناهگاه های نگهداری سگ ها لازم و ضروری می باشد.
در کمیته مذکور حاضرین تجربیات و نظرات کارشناسی خود را در خصوص بیماری هاری، موضوع افزایش جمعیت سگ های بلاصاحب و اهمیت آنها در انتشار بیماری و سایر عوامل دخیل در بروز بیماری و افزایش جمعیت سگ های بدون صاحب را بیان نموده و راهکارهایی برای کاهش مخاطرات بیماری ارایه نمودند.
انتهای پیام/

برچسب ها:
اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیماری مرگبار هاری در پی جولان سگ های ولگرد رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان