پروژه آبیاری تحت فشار در رفسنجان با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید

  • شناسه خبر: 168525
پروژه آبیاری تحت فشار در رفسنجان با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید

پروژه آبیاری تحت فشار در روستای اسلام آبادی هرندی رفسنجان  صبح امروز با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی  و جمعی از مسئولین به بهره برداری رسید.

خانه » رفسنجان » پروژه آبیاری تحت فشار در رفسنجان با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید

به گزارش خانه خشتی؛ صبح امروز پروژه آبیاری تحت فشار آب در روستای اسلام آباد رفسنجان با حضور اکبری معاون آب و خاک وزارت کشاورزی، بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر، سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی به بهره برداری رسید.

علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت کشاورزی کشور در این مراسم اظهار داشت: طی شش سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار در بحث آب و خاک کشور سرمایه گذاری شده است که در طول تاریخ کشور چنین اتفاقی بی نظیر بوده است.

وی بیان داشت: علی رغم اینکه بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال کشور با خشکسالی روبرو بوده است ولی از میزان تولید در خیلی از محصولات کشاورزی کاسته نشده به طوری که در شکر، گندم و دانه های روغنی به مرحله خودکفایی رسیده ایم.

معاون آب و خاک وزارت کشاورزی کشور افزود: طی چند سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار در آبیاری تحت فشار سرمایه گذاری شده است که از سال ۹۲ به بعد سطح آبیاری تحت فشار به دو میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار رسیده است که در سه میلیارد مترمکعب آب در کشور صرفه جویی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در پروژه بزرگ خوزستان و ایلام که ۵۵۰ هزار هکتار به دستور مقام معظم رهبری در سفر شان به این شهرستان ها قول آن را به مردم داده بودند ۳۰۰ هزار هکتار آن به پایان رسیده و خیز خوبی در تولید در استان خوزستان متاثر از این پروژه اتفاق افتاد ، قریب ۳۰۰ هزار هکتار در این دو استان مجهر به سیستم های مدرن آبیاری شده اند که در طول تاریخ کشور بی نظیر بوده است.

اکبری عنوان داشت: پروژه بزرگ سیستان با ۴۶ هزار هکتار تقریبا به اتمام رسیده است یکی مدرن ترین پروژه های آب و خاک کشور است که از محل تامین تا توزیع و پای گیاه به صورت مدرن و قسمتی به صورت هوشمند طراحی شده که در سفر ریاست جمهوری به کرمان افتتاح می شود.

وی ادامه داد: پروژه های شبکه آبیاری غرب و شمال غرب کشور با ۲۲۷ هزار هکتار ظرف چهار سال تکمیل شده بخش کشاورزی شبکه ها ۹۷درصد پیشرفت داشته در بخش وزارت نیرو به علت کمبود اعتبار،  بخشی از آن انجام نشده و قریب ۲۰۰ هزار هکتار آماده بهره برداری است و قریب صد هزار هکتار آن زیر بار رفته است.

معاون آب و خاک وزارت کشاورزی کشور با بیان اینکه خروجی این پروژه ها باعث افزایش راندمان آب و بهره وری شده است گفت: با اجرای این پروژه ها راندمان آب از ۳۹ به ۴۵ درصد رسیده  و میزان بهره وری از ۹۲ صدم کیلوگرم بر مترمکعب بر یک و چهارم دهم رسیده است.

عباس سعیدی رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان در این مراسم با بیان اینکه یک هزار و ۳۵ پروژه در حوزه های مختلف کشاورزی استان مورد بهره برداری قرار می گیرد اظهار داشت: این پروژه ها با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان و اشغالزایی بیش از دو هزار نفر مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی بیان داشت: در ۸۰ هزار هکتار سطج زیر کشت باغات پسته رفسنجان پنج هزار و ۸۰۰ هکتار آن به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده که از سال ۹۲ به بعد این رقم به ۱۲ هزار هکتار افزایش یافته است.

سعیدی با اشاره به اینکه درسال گذشته صد میلیارد تومان برای سیستم آبیاری تخت فشار اعتبار اختصاص یافت گفت: در تامین اعتبار برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار مشکلی نداریم و هیچ محدویتی برای کشاورزان در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: شش هزار متر مکعب آب به طور متوسط برای یک هکتار باغ پسته در سال نیاز است و متوسط برداشت پسته ۶۰۰ کیلو است که با اجرای سیستم آبیاری تحت فشار بهره وری به ازای هر متر مکعب ۵۰۰ گرم افزایش یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان تاکید داشت: کشاورزان به سمت کشت گلخانه ای بروند، تسهیلات بانکی در این خصوص به وفور وجود دارد و هیچ محدویتی برای آن نیست.

وی افزود: شش هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در استان توسعه پیدا کرده که این مهم، ارزش اقتصادی خوبی برای استان به ارمغان آورده است.

بهروز آگاه هم در این مراسم بیان داشت: آب برای کشاورز حساس ترین مسئله است چرا باید زندگی و شاهرگ کشاورز ما به دست یک وزرات خانه ای باشد که در دهه های گذشته هزاران دفعه در امتحانی که پس داده تجدید و مردود شده و چرا نباید  آب کشاورزی  از وزارتخانه باشد.

وی ادامه داد: از مسئولین دولتی خواهشمندیم این مسئله را پیگیری کنند، هیچ دلیلی برای این مسئله نمی بینیم برای وزارت نیرویی که با بی برنامگی و جهالت تمام منابع آبی را به خطر انداخته و هنوز هم آن برنامه ها را ادامه می دهد چرا نباید این مسئله به دست وزارتخانه دلسوز کشاورزی باشد که با کشاورزان ارتباط مستقیم دارد.

لازم به یادآوری است که پروژه آبیاری تحت فشار در روستای اسلام آباد رفسنجان با اعتبار ۱۷ میلیارد ریال برای ۹۸ هکتار از باغات پسته اسلام آباد هرندی و چهار نفر اشتغالزایی مستقیم به بهره برداری رسید.

عکس و خبر از  منیژه نوروزی

 

انتهای پیام/

برچسب ها:
پروژه آبیاری تحت فشار آب در رفسنجان رفسنجان معاون وزیر جهاد کشاورزی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان