صدور ۳۹۷ گواهینامه بهداشتی صادرات پسته از رفسنجان به اتحادیه اروپا

  • شناسه خبر: 167679
صدور ۳۹۷ گواهینامه بهداشتی صادرات پسته از رفسنجان به اتحادیه اروپا

طبق تفاهم‌نامه‌ای امضاء شده با وزارت بهداشت و اتحادیه اروپا اجازه صدور مغز پسته فقط از آزمایشگاه رفسنجان، کرمان و تهران صورت می گیرد ، در سال ۹۷ ، ۳۹۷ محموله صادراتی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از رفسنجان گواهینامه اخذ کردند.

خانه » آخرین اخبار » صدور ۳۹۷ گواهینامه بهداشتی صادرات پسته از رفسنجان به اتحادیه اروپا

به گزارش خانه خشتی؛ رضا علی سلطانخواه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان پیش از ظهر امروز در کنفراس خبری به مناسبت روز جهانی غذا در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار ملی سازمان غذا و دارو” اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت” اظهار داشت: یکی از اهداف انتخاب این نام این است که غذا برای تمام افراد جامعه در دسترس باشد.

وی با اشاره به آموزه های دینی بر بحث اهمیت غذا در سلامت جامعه تاکید داشت و بیان کرد : بر اساس جمعیت هشت میلیارد نفری در دنیا قریب ۷۰۰ میلیون نفر جمعیت بزرگسال اضافه وزن دارند،  در جمعیت ۵ تا ۱۹ سال۱۲۰ میلیون نفر و در جمعیت زیر پنج سال قریب ۴۰ میلیون نفر اضافه وزن دارند این آمار نشان از آن دارد که جمعیت دنیا با افزایش وزن پیش رونده ای روبرو است.

وی افزود: در کنار  ۸۰۰ میلیون نفر افزایش وزن در دنیا ۸۰۰ میلیون نفر گرسنه در جهان وجود دارد اگر غذای سالم و مناسب مصرف شود و تعادل هم برقرار شود این میزان گرسنه را در دنیا نخواهیم داشت.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اهمیت غذا در سفره ها و سلامت افراد تصریح کرد: سرانه مصرف قند، چربی ، نمک در ایران از میانگین مصرف جهانی بالاتر است غذایی که مصرف می کنیم نمک مورد نیاز بدن را دارا هستند لذا حدف نمکدان از سفره ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه روغن های جامد اختلالات جدی در سلامت بدن ایجاد می کند گفت: افزایش چربی موجب رسوب در عروق و تنگی شریان ها و… را به وجود می آورد.

معاون غذا و داروی رفسنجان عنوان داشت: بر روی مواد غذایی نشانگر نصب شده است و براساس رنگ و آیتم های انرژی باید مورد استفاده قرار گیرد،  بیماران قلبی و فشارخون باید به این نشانگرها بیشتر توجه داشته باشند.

وی افزود: مواد سلامت محور شامل مواد غذایی،بهداشتی و دارویی که از خارج وارد می شوند  باید برچسب اصالت کالا داشته باشند این محصولات از مسیر تولید تا زمانیکه وارد کشور می شوند تحت کنترل قرار دارند، اگر ماده غذایی از مسیر قانونی وارد نشود قاچاق تلقی می شود.

سلطان خواه ادامه داد: ۶۵ کارگاه و کارخانه تولید مواد غذایی در رفسنجان و انار وجود دارد که تمام موارد اعم از محوطه، ساختمان، پرسنل و نحوه فرایند تولید و آزمایشگاهای آنها تحت کنترل و نظارت هستند در این هفته به مناسبت روز جهانی غذا از سه واحد تولیدی و سه آزمایشگاه برتر تقدیر به عمل آمد.

فعالیت ۵۰ داروخانه در شهرستان های انار و رفسنجان

وی با اشاره به اینکه ۵۰ داروخانه اعم از دولتی و خصوصی در شهرستان های انار و رفسنجان وجود دارد ابراز داشت: یک داروخانه شبانه روزی در انار (و به غیر از داروخانه های مراکز درمانی )سه داروخانه شبانه روزی در سطح شهرستان مشغول به فعالیت هستند که بر نحوه عملکرد و توزیع دارو و… آنها نظارت می شود.

معاون غذای و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تاکید داشت: توسط سازمان، بر داروهای گیاهی، طب سنتی و فروش گیاهان دارویی، ملزومات و تجهیزات پزشکی و قاچاق کالا  نظارت صورت می گیرد و همچنین گذراندن دوره آموزشی و آموختن استانداردهای لازم در حوزه توسط فعالان از دیگر فعالیت های معاونت غذا و دارو است.

سلطانخواه به تغییر قیمت برخی داروها اشاره داشت و گفت: داروهایی که تولید سال ۹۸ هستند و قیمت آن بر روی آن درج شده است و تغیر در قیمت به خاطر تغییرقیمت هایی است که از سوی سازمان به صورت رسمی اعمال شده است با توجه به فاکتور شرکت های  توزیع کننده، موارد را مورد بررسی قرار می دهیم در صورت گرانفروشی موارد به تعزیرات و دادگاه های انقلابی ارجاع داده می شود.

وی با بیان اینکه ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور تولید داخل است گفت: تنها سه درصد داروی مورد نیاز کشور وارداتی است که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای کشور هزینه دارد.

 انجام یک هزار فقره بازدید از مراکز عرضه و تولید موادغذایی رفسنجان

دانشور مدیر نظارت بر فرآورده های خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهار داشت: سازمان غذا و داروی از سال ۸۹ به عنوان سازمان مستقل در کشور شروع به فعالیت کرد و با توجه به اهمیت غذا و دارو در تمام کشورهای دنیا این سازمان، متولی امر رسیدگی به امور غذا و دارو است.

وی بیان داشت: کار این سازمان نظارت، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به عموم مردم و حجم عمده کار صدور مجوز برای محصولاتی است که به عرضه فروش می رسند.

دانشور با بیان اینکه مردم از مصرف  برخی محصولات فله ای که دارای استاندارهای لازم نیستند پرهیز نمایند افزود: مشکل اصلی در کشور سوء تغذیه از بعد تغذیه ناسالم است اگر روش و رفتار تغذیه خود را اصلاح کنیم در آینده با مشکلات ناشی از بیماری روبرو نخواهیم شد.

مدیر نظارت بر فرآورده های خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه در ۱۲ مقطع راهنمایی و دبیرستان دخترانه و پسرانه قریب چهار دانش آموزان  در حوزه سلامت غذا اطلاع رسانی شدند گفت: تقدیر از سه واحد صنعتی و سه واحد کارگاهی شهرستان، سه نفر از مسئولین فنی، سه نفر از مسئولین آزمایشگاهی و یکی از واحدهای صادرات پسته از فعالیتهای ما در روز جهانی غذا بود.

دانشور بیان داشت: بالای ۹۵ درصد محصولات غذایی برچسب نشانگر رنگی دارند که باعث می شود مصرف کننده با نگاه به نشانگر از مصرف یا عدم مصرف آن اطلاع پیدا می کند هر چه نشانگرهای محصول سبزتر باشد توصیه می شود مردم از آن استفاده کنند.

مدیر نظارت بر فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تاکید داشت: یک هزار فقره بازدید از مراکز عرضه و تولید موادغذایی طی یک سال گذشته صورت گرفته است و ۹۰ درصد گواهی‌های صادرات پسته از آزمایشگاه کنترل غذا و دارو این معاونت صادر می‌شود.

وی  با بیان اینکه کیفیت محصولات برخی از تولیدکنندگان در رفسنجان در حد جهانی است افزود: ۲۰۰ پروانه ساخت و شناسه نظارت کارگاهی در شهرستان وجود دارد.

افسانه رحمانی رئیس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با بیان اینکه رفسنجان قطب پسته دنیاست و بیشتر صادرات پسته از رفسنجان صورت می‌گیرد اظهار داشت:  تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت و اتحادیه اروپا امضا شده که اجازه صدور مغز پسته فقط از آزمایشگاه رفسنجان، کرمان و تهران صورت گیرد.

وی افزود: در سال ۹۷ بیش از ۴۰۰ نمونه به آزمایشگاه ما ارسال شد که ۳۹۷ محموله به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از رفسنجان گواهینامه اخذ کردند و در شش ماه اول سال ۹۸  نیز ۸۰۰ مورد نمونه به آزمایشگاه این معاونت ارسال شد و بیش از ۴ هزار آزمون روی نمونه‌های ارسالی به آزمایشگاه انجام شده است.

رحمانی بیان داشت: در سال ۹۷ دو هزار مورد نمونه آزمایشگاهی توسط نیروی انتظامی و سایر ارگان های شهرستان از واحدهای تولیدی برای کنترل ارسال شده است.

احسان توسلی کارشناس مبارزه با قاچاق کالای سلامت هم در این جلسه اظهار داشت: داشتن برچسب اصالت کالا لازمه سلامت یک کالای وارداتی است کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند باید پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان قبل از خرید کالا به اصالت آن توجه داشته باشند افزود: یکی از راه‌های شناسایی برچسب اصالت کالا ارسال کد به پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲ ، تماس با شماره ۰۲۱۶۱۸۵  و  استفاده از نرم افزار تیتک است.

گزارش از منیژه نوروزی

 

 

برچسب ها:
رفسنجان روز جهانی غذا کنفرانس خبری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان