رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی مطرح کرد؛

ناگفته هایی از پشت صحنه اورژانس ۱۱۵ در رفسنجان/ عکس

  • شناسه خبر: 167351
ناگفته هایی از پشت صحنه اورژانس ۱۱۵ در رفسنجان/ عکس

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در رفسنجان درباره برخی برخوردهای نادرست و بی فرهنگی ها با عوامل اورژانس ۱۱۵، با خبرنگاران سخن گفت.

خانه » اجتماعی » ناگفته هایی از پشت صحنه اورژانس ۱۱۵ در رفسنجان/ عکس

به گزارش خانه خشتی، سید محسن مرتضوی در نشست خبری که با حضور جمعی از خبرنگاران در محل مرکز مدیریت حوادث فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان برگزار شد اظهار داشت: با آغاز اجرایی شدن طرح پزشک خانواده و از طرفی مشکلات اقتصادی و بالارفتن هزینه ها ، برخی افراد گمان می کنند حتی برای ساده ترین بیماری ها بایستی با اورژانس تماس بگیرند تا بیمارشان از خدمات رایگان اورژانس بهره مند شوند.
وی افزود: این تصور غلطی است ، اورژانس برای مواقع اضطراری همچون بیماران قلبی عروقی، تشنج و تصادفات آماده به ارائه خدمات است.


رئیس مرکز اورژانس رفسنجان خاطر نشان کرد: تعداد پایگاه های اورژانس در سطح شهر رفسنجان از سه پایگاه به ۲۰ پایگاه افزایش یافته است و هر گوشه شهرستان یک پایگاه اورژانس قرار دارد، با توجه به گستردگی شهر و جمعیت بالا در حال پیگیری اضافه شدن شش پایگاه اورژانس در شهرستان هستیم.
مرتضوی خاطر نشان کرد: رشته درسی فوریت های پزشکی از سال ۸۶ در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دانشجو می پذیرد و در همین راستا در حال حاضر تمامی پرسنل مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی این شهرستان از پرسنل عملیاتی تا مرکز پیام و پاسخگویی دارای مدرک کاردانی، کارشناسی، پرستاری و ارشد در رشته فوریتهای پزشکی هستند.
وی افزود: ناوگان آمبولانسی نوسازی شده است و آمبولانس های نسل جدید وارد سیستم شده اند و پرسنل جوان این مرکز بطور شبانه روز آماده خدمات رسانی هستند.

انتظار داریم مردم در لحظات اولیه کمک حال اورژانس باشند

رئیس مرکز مدیریت حوادث رفسنجان گفت: انتظار داریم مردم در لحظات اولیه کمک حال ما باشند، خدمات اورژانس درحوادث ترافیکی رایگان است اما مواردی را مشاهده کردیم که تنها یک صحنه سازی انجام شده تا فرد به نحوی از خدمات رایگان استفاده کند، گاهی فرد انتظار دارد حتی یک سرم او را اورژانس وصل کند.
وی تصریح کرد: جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر در شهر رفسنجان به علاوه جمعیت دانشجویی و مهمانشهر تنها با چهار دستگاه آمبولانس پوشش داده می شود، همکاران بنده از صبح زود تا نیمه های شب و با دل و جان کار می کنند اما مشاهده برخوردهای نامناسب، موجب دلسردی آنان می شود.


مرتضوی بیان داشت: در تعریف اورژانس، بیماری اورژانسی محسوب می شود که اگر در مدت زمان کوتاه به وی ارائه خدمات نشود یا فوت می کند یا دچار عوارض ناتوانی قطع عضو و … می شود.
وی ادامه داد: بر طبق دستور العمل اورژانس ۱۱۵ ، از لحطه ی تماس با اورژانس، آمبولانس به محل اعزام و تا زمان رسیدن آمبولانس همراه بیمار از طریق دیسپیج مرکز برای سرعت دادن به کمک رسانی ، راهنمایی می شود؛ برخی افراد در این لحظه پرخاشگری می کنند و حاضر به هیچ گونه همکاری هستند.
مرتضوی با اشاره به خبر نجات جان یک بیمار و برگشت دوباره به زندگی با کمک همراهی وی از طریق راهنمایی های تلفنی دیسپیج مرکز، بیان داشت: متاسفانه برخی همکاری ندارند و آنقدر استرس دارند که حتی آدرس محل حادثه را فراموش می کنند، در مواردی فرد با مرکز تماس میگیرد و تنها جیغ و داد می زند و حاضر نیست پاسخی دهد در حالیکه راهنمایی دیسپیج تا قبل از رسیدن آمبولانس شانس زنده ماندن بیمار را افزایش می دهد.

بهترین حالت برای مدت زمان حضور آمبولانس در محل حادثه ۷ تا ۸ دقیقه است

وی اظهار داشت: ساعت تعطیلی مدارس و لحظات غروب سوای از برخی بی فرهنگی ها که مشکلاتی را برای آمبولانس ها ایجاد می کند، با ترافیک سنگین روبه رو هستیم،  و سعی همکاران بر کاهش این زمان است.
مرتضوی از آمار بالای تصادف موتور سیکت ها در رفسنجان و موتورسوران بی قانونی که به هر شکل رانندگی می کنند و موجب افزایش آمار تصادف می شوند گلایه کرد و گفت: میانگین تصادفات در شهر رفسنجان از میانگین کشور بالاتر است و در استان وضعیت خوبی نداریم.

وی خاطر نشان کرد: کارهای غیر اورژانسی توسط مراکز خصوصی انجام می شود، نباید جوی ایجاد شود که اقدامات همکارانی که از دل و جان تلاش می کنند زیر سوال برود، سعی کردیم در کشور حرف برای گفتن داشته باشیم.

مرتضوی بیان داشت: هم اکنون چهار خط اورژانس ۱۱۵ در شهرستان فعال است و روزانه میانگین تماس ها با مرکز ۲ هزار و ۴۰۰ تماس است که متاسفانه درصد قابل توجهی مزاحم تلفنی هستند.
وی تصریح کرد: برخوردهای ناصحیح ، همکاری نکردن، تشدید غیر واقعی علائم بیمار و پاسخ صحیح ندادن به دیسپیج مرکز موجب شده تا روزانه ۳۰ درصد ماموریت کاذب داشته باشیم.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی رفسنجان خاط نشان کرد: با همین انتظار های غلط از مرکز اورژانس، گاهی در شبکه های اجتماعی سخنانی منتشر می شود که یک سیستم را زیر سوال می برد، دلمان می خواهد شرایط کارمان درک شود.
وی بیان داشت: آستانه تحمل افراد به خاطر برخی مشکلات روحی، اقتصادی و … پاییین آمده است و به همین دلایل مواقعی ماموریتهای اورژانس با بی احترامی ها، بد جواب دادن، و حتی با کلمات رکیک و ضرب و شتم همراه بوده است.

بسیاری از بیماران مظلومانه می میرند
سید باقری مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان نیز در این نشست خبری اظهار داشت: ار مردم می خواهیم به فکر خودشان باشند، ما اصلا دوست نداریم هیچکس به ۱۱۵ زنگ بزند، جلوی اتفاق را از همان ابتدا بگیرند و لازمه آن گرفتن آموزش های قبل از حادثه است.


وی خاطر نشان کرد: بیماران قلبی از قبل علائم آن آشکار است اما مردم بی توجهی می کنند و در اخرین لحظات با ۱۱۵ تماس میگیرند که شاید دیگر اثری نداشته باشد، بسیاری از بیماران به خاطر آموزش ناکافی همراهان، مظلومانه می میرند.
سید باقری بیان داشت: کلاس های آموزشی مرکز مدیریت حوادث بصورت دائمی برگزار می شود و افراد داوطلب در هر مکانی که مایل باشند می توانند آموزش ببینند.
وی تصریح کرد: قطعا لازمه خلوت شدن اورژانس فرهنگ سازی است که رسانه ها در این مهم، می توانند بسیار موثر باشند.
سیدباقری گفت: در هنگام حوادث مردم خونسرد باشند و جواب سوالات مرکز را بدهند تا سریعتر تشخیص داده شود که آیا نیاز به اعزام امبولانس وجود دارد یا خیر و اطمینان داشته باشند که بهترین تصمیم را دیسپیج میگیرد، اگر گفته می شود نیاز به آمبولانس نیست اعتماد کنند.
وی خاطر نشان کرد: خیلی وقتها بیماران غیراورژانسی آمبولانس می گیرند و بیماران واقعی آمبولانس نمی گیرند.

راه اندازی کمپین من هم یک اورژانسی ام
شمسی مسئول روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ رفسنجان نیز در این جلسه از راه اندازی کمپین من هم یک اورژانسی ام با هدف فرهنگ سازی در جهت همکاری شهروندان با اورژانس ۱۱۵ خبر داد.

گفتنی است در پایان این نشست خبرنگاران با همراهی مسئول روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ از مرکز MCMC مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی و مرکز پاسخگویی به تماس های ۱۱۵ در پایگاه شماره یک شهری بازدید نمودند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
اورژانس115 حوادث رفسنجان مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان