رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان مطرح کرد:

تجهیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ پسته در رفسنجان به آبیاری تحت فشار

  • شناسه خبر: 164944
تجهیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ پسته در رفسنجان به آبیاری تحت فشار

رئیس جهادکشاورزی رفسنجان گفت:ازسال ۷۸ تا کنون ۱۱ هزار ۵۰۰ هکتار باغ پسته در رفسنجان به آبیاری تحت فشار مجهز شده اند و طی دو سال اخیررشد چشمگیری داشته است.

خانه » رفسنجان » تجهیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ پسته در رفسنجان به آبیاری تحت فشار

به گزارش خانه خشتی؛جلسه رفع موانع تولید کشاورزی ظهر امروز با حضور فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستان رفسنجان در محل فرمانداری برگزار شد.

حسین رضایی رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به طولانی شدن پروسه برق سیتم های آبیاری قطره ای اظهار داشت:باید در این زمینه راهکار داده شود و این مشکل در شهرستان حل شود.

وی به کاهش پروانه چاه های آب کشاورزی در رفسنجان اشاره داشت و گفت:۱۱۵۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار در باغات پسته رفسنجان اجرا شده است و طی دو سال اخیر ۴ هزار هکتار به آن اضافه شده است،۷ مورد خرده مالک با توافق همدیگر، سیستم آبیاری قطره ای را اجرا کرده اند که اولین موردش در توکل آباد کشکوئیه با ۸۷ مالک با ۱۳۰ هکتار زمین انجام شده است که پروانه ۱۹ لیتر آب این اراضی به ده لیتر رسیده است واین کار باعث جمع آوری سیستم قطره ای شده است باید در این زمینه راهکار داده شود.

رضایی تصریح کرد:در کشاوزی قابلیت های خوبی داریم در ۱۰ محصول کشاورزی رتبه اول تا دهم دنیا را داریم و پسته امسال دو میلیارد دلار ارزآوری دارد.

علی احمدی پور مدیر منابع آب شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه باید با برنامه ریزی صحیح  بایدآب کشاورزی را مدیریت کرد بیان داشت: ۳۵۰ میلیون مترمکعب ورودی آب در رفسنجان است و مخزنی هم دیگر وجود ندارد ،باید بر اساس ورودی آب ،هدفمند و مدیریت شده پیش برویم ،اگر امروز ما سخت می گیریم برای خود مردم است.

وی تصریح کرد:اگر چاه های غیر مجاز و چاه های که اضافه برداشت آب دارند را پلمپ کنیم روی هم رفته ۴۰  تا ۵۰ میلیون مترمکعب را صرفه جویی کرده ایم و برای مابقی آن راهی جز کاهش پروانه های چاه کشاورزی نداریم.

مدیر آب منطقه ای ناحیه رفسنجان عنوان داشت:اگر۴۵ درصد پروانه های چاه کشاورزی کم نشود به تعادل سفره های آب زیر زمینی نخواهیم رسید و ضررش در آینده متوجه کشاورزی خواهد شد و همچنین ۵۰ درصد از برداشت های غیر مجاز باید کاهش یابد.

ارائه راهکار مناسب برای مدیریت آب کشاورزی

مجید فصیحی هرندی فرماندار رفسنجان به تعامل بین مسئولین مربوطه در حوزه کشاورزی تاکید داشت و گفت:کارشناسان و متخصصین باید در حوزه آب کشاورزی راهکار ارائه دهند تا بتوانیم راندمان کار را افزایش دهیم.

وی بیان داشت:با توجه به کمبود منابع آبی باید به سمت کشت های جایگزین پیش برویم و در این زمینه باید راهکارهای قانونی ارائه شود.

حیدری مسئول آبیاری تحت فشار جهاد کشاورزی رفسنجان از طولانی بودن پروسه برق سیستم های آبیاری تحت فشار حرف به میان آورد و گفت:تامین برق سیستم آبیاری تحت فشارممکن است ۶ تا یکسال طول بکشد.

وی بیان داشت:متاسفانه برخی مسئولین از این پروسه برای گروکشی استفاده می کنند.

بهروز زینلی نماینده خبرگان کشاورزی رفسنجان هم خواستار حل شدن اراضی ملی شد و گفت: از سال ۱۳۸۳ که آبیاری قطره ای انجام می دهم بسیار فعال هستم و نصف قانون را رعایت کردم و بهترین محصول را برداشت نموده ام، متاسفانه این سناریوی بخش تامین برق سیستم های آبیاری تحت فشار همیشه ادامه دارد هر دفعه موردی باید اینجا بیاییم تا فرماندار و مسئولین مشارکت کنند تا برق این سیستم ها راه اندازی شود .

وی افزود:اگر قانون اجازه نمی دهد چرا برای سیستم های قطره ای برق می دهید ؟اگر قانون اجازه می دهد چرا باید هر دفعه مشکلاتی در این حوزه وجود داشته باشد.

زینلی عنوان داشت:یکبار برای همیشه قانون را درست کنیم ورودی آب را مشخص کنیم وبرنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم اینکه ما بیاییم جزیره ای هر روز مشکلات را حل کنیم این مسئله درست نمی شود.

نماینده خبرنگان کشاورزی رفسنجان گفت:خیلی از کارها به صورت جزیره ای در رفسنجان بدون استعلام هم می شود حل کرد.

علی احمدی پورهم در جواب زینلی با بیان اینکه چاه کشاورزی باید مجاز و پروانه دار باشد گفت:همچنین تخلف چاه کشاورزی باید مورد بررسی و استعلام گیرد، طرح تعدیل ضرایب برداشت چاه های کشاورزی به  کمیسیون می رود تا مجوز نصب صادر نشود تایید نمی شود و این عمل باعث طولانی شدن پروسه کاری می شود.

وی افزود:برخی افراد از امتیاز برقی که گرفته اند سوء استفاده می کنند،شاید طرف که امتیاز برق را می گیرد برای کارهای جانبی استفاده کند به همین خاطر  مسائل و مشکلات این موضوعات باید بررسی شود.

احمدی بیان داشت:اگر کاری انجام می دهیم برای این است که آب برای نسل آینده شهرستان باقی بماند.

خبر از منیژه نوروزی

 

 

برچسب ها:
جلسه رفع موانع تولید کشاورزی رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان