رفسنجان شهر معدن مس (2) ؛

جای خالی المان های مس در رفسنجان شهر معدن مس

  • شناسه خبر: 164039
جای خالی المان های مس در رفسنجان شهر معدن مس

ما رفسنجانی ها می دانیم سرچشمه جزء خاک شهرمان محسوب می شود و در زیبا سازی شهری باید به معدنی بودن شهر رفسنجان نیز پرداخته شود.

خانه » اجتماعی » جای خالی المان های مس در رفسنجان شهر معدن مس

به گزارش خانه خشتی ، ما رفسنجانی ها می دانیم سرچشمه جزء خاک شهرمان محسوب می شود و در زیبا سازی شهری باید به معدنی بودن شهر رفسنجان نیز پرداخته شود. این یک مسئله استراتژیک است و در این زمینه هنر تاکتیک محسوب می شود. تا هویت شهر را بسازیم. اگر سرزمین شهید پروری هستیم باید نشان بدهیم. اگر سرزمین پسته هستیم باید نشان بدهیم. اگر معدن مس داریم باید نشان بدهیم. در هیچ جای دنیا نگاه به زیبا سازی صوری و سطحی نیست و ما هنرمندان حرفه ای  بومی داریم که از عهده ی امر مهم زیبا سازی بر می آیند.

در ادامه با افتخار خواستیم یکی دیگر از هنرمندان نقاش رفسنجانی با ما به گفتگو بنشیند.

عماد الدین خاندانی، متولد ۱۳۴۵ در رفسنجان است .   در رشته نقاشی از دانشگاه هنر تهران سال  ۱۳۷۴ فارغ التحصیل شد. در کارنامه هنری ایشان برگزاری هشت نمایشگاه انفرادی نقاشی در شهرهای تهران، کرمان ، رفسنجان و سرچشمه می باشد. همچنین در نمایشگاه های گروهی نقاشی از جمله سومین دو سالانه نقاشی ایران و جشنواره هنرهای تجسمی بسیج شرکت داشته است.

خاندانی ، در دانشکده هنر دانشگاه شهید باهنر کرمان ، هنرستان  هنرهای زیبا کرمان، مرکز آموزش عالی سوره کرمان و مرکز آموزش عالی امام صادق رفسنجان به تدریس پرداخته است. و اکنون مدیر مسئول و صاحب امتیاز آموزشگاه آزاد هنری و مجری و طراح نقاشی دیواری شهری می باشد.

حتماً تا حالا نقاشی روی دیوار را در موضوعات مختلف در بعضی از خیابان های شهرمان دیده اید. اما نقاشی از بناهای قدیمی کاهگلی که  هم در روز هم در شب با نورپردازی مناسب، مردم را در لابه لای ماشین های آهنی  و سر و صدای شهر چند ثانیه به آرامش دعوت می کند.  حاصل کار همشهری هنرمند مان آقای خاندانی است.

سلام ،حالتون چطوره؟

به لطف خدا خوبم ، به هر حال اجاره بها ی بالای آموزشگاه و از طرف دیگر تعداد کم هنرجو و شهریه ارزان ، اما وقتی به ما پیشنهاد کار می دهند، و مشغول کار می شویم.  مشکلات را فراموش می کنیم.

  • احساس خودتان را راجع به رفسنجان بگویید؟

رفسنجان برای من آرامش ، امنیت، صداقت، مهمان نوازی،نجابت، صبر، تولید و ارز آوری است.همیشه خودم را رفسنجانی دانسته و می دانم . وهیچگاه از اندیشه خدمت به مردم شهرم و پیشرفت و توسعه آن غافل نبودم.

  • شما تحت عنوان اندیشه ورز در قالب تیم کارشناسی هنری در معاونت خدمات شهری ( شهرداری ) راجع به امور زیبا سازی مشاوره ارائه می دهید؟

بله.

  • تیم کارشناسی هنری، تأثیر گذار بر روی همه ی آنچه از زیبا سازی در شهر انجام می شود، هست یا خیر؟

بله.

  • آقای خاندانی تا به حال سرچشمه رفتید؟ آنجا را دیدید؟

بله، شهری کوهستانی و ییلاقی  با ساختاری غیر ایرانی اما زیبا .

  • می دانید سرچشمه تا رفسنجان چقدر فاصله دارد؟

بله ، حدوداً پنجاه کیلومتر.

  • با توجه به اینکه سرچشمه جزء رفسنجان هست و رفسنجان یک شهر معدنی محسوب می شود. با استفاده از هنر، چطور می توان رفسنجان را یک شهر معدنی معرفی کرد؟

با نمایش جلوه هایی از فعالیت های معدنی در سطح شهر رفسنجان به صورت نمادهای حجمی، نقاشی دیواری و نقش برجسته در ورودی ها ی شهر و در مراکز گردشگری ، نماد ها نمایان گر این باشد که در این شهرستان مشغول استخراج و تولید مس و محصولات جنبی آن هستیم. چرا که  در اقتصاد هم نقش تعیین کننده ای دارد.

  • در زیبا سازی تقلید از کشور های دیگر یا شهر های موفق در زمینه زیبا سازی، کار درستی هست یا خیر؟

خیر، سرزمین ما  و فرهنگ آن در زمینه مذکور بسیار غنی بوده و دارای تمدن و تاریخی شکوهمند است. نیازی نیست که در مقوله هنر وارد کننده افکار و آثار غیر ایرانی باشیم ، اما تأثیر گرفتن از نوع آثار در بعضی موارد اشکالی ندارد. منظور در مواردی که ما در آن تجربه ای نداریم و دیگران پیشرفته تر بوده اند. به این شرط که افکار و اعتقادات مردم را زیر سؤال نبرد.

  • همکاری مس و شهرداری  رفسنجان در فرهنگ سازی و هدایت جوانان و نوجوانان به سمت کارهای فرهنگی  و تفریحات سالم چقدر می تواند مؤثر واقع شود؟

مسلم است که با توجه به توانایی مالی مجموعه مس ، سرمایه گذاری مس در زمینه فرهنگ و هنر ، می تواند پایه های توسعه فرهنگی و هنری را مستحکم تر کرده و باعث شکوفایی آن شود. این مهم باید حتماً صورت پذیرد، چرا که سرچشمه در جغرافیای شهرستان بوده و تأثیرات زیست محیطی منفی بر طبیعت و شهر و روستا های این منطقه گذاشته و باید در اولویت نخست در اندیشه کاستن آلودگی و بعد ساختن روحیه جوانان و نوجوانان این منطقه باشد.

  • آرزوی موفقیت دارم برای شما هنرمند نقاش رفسنجانی آقای خاندانی  و متشکرم . ای مردم رفسنجان، اینجا دری باز شده است برای گفتگو و ادامه پیدا می کند تا نتیجه گیری ان شاء الله. از یک جایی باید شروع کرد. اگر قبول دارید لطفاً نظرات خود را به ما بگویید.

ادامه دارد…

 

برچسب ها:
اخبار رفسنجان مس معدن مس سرچشمه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • سمیه

    فقط جای خالی مس و در شهر حس میکنید؟ تا حالا چند درصد از دارایی این کارخانه بزرگ صرف شهر و مردم شده؟ نسبت به آلودگی هوایی که ایجاد میکنه هم نشده... با چند عدد مجسمه مسی نمیتونیم سهمی ازش داشته باشیم. بهتره نیروهایی که گرفته میشه و مخارجی که باید پرداختشه رو درست کنید
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان