آیا رفسنجان شهر هوشمند می شود ؟

  • شناسه خبر: 163950
آیا رفسنجان شهر هوشمند می شود ؟

از زمان مطرح شدن این جمله که “امیدواریم تا ۹ ماه آینده رفسنجان به عنوان اولین شهر هوشمند ایران لقب بگیرد. ” یکسال میگذرد و اما اصلا ” رفسنجان شهر هوشمند ” می شود یا نمی شود؟

خانه » اجتماعی » آیا رفسنجان شهر هوشمند می شود ؟

به گزارش خانه خشتی ؛ چند سالی است نام شهر هوشمند در بین سیاسیون و فعالان اجتمائی کشور دهان به دهان می چرخد .شهر هوشمند خدمتی مبتنی بر تکنولوژی به شهرها برای مدیریت بهتر مسائل شهری و تسریع کارها کمک میکند . سیستم یک پارچه ای که می تواند تمام اطلاعات مورد نیاز مدیریت شهر را در یک پایگاه متمرکز نگهداری و پردازش کند. نزدیک به یک سال پیش بود که بحث هوشمند سازی رفسنجان از زبان رئیس شورای شهر رفسنجان با عبارت “امیدواریم تا ۹ ماه آینده رفسنجان به عنوان اولین شهر هوشمند ایران لقب بگیرد. “مطرح شد . حال بعد یک سال از مطرح شدن این موضوع از زبان شورای شهر رفسنجان برای مطالبه بیشتر و اطلاع رسانی علمی و دقیق تر این موضوع  با سید مجتبی صباغ جعفری استادیار  و عضو هیئت علمی مهندسی کامپیوتر دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان به گفنگو نشستیم .

شهر هوشمند به چه صورت است؟

شهر هوشمند شهری است که با استفاده از یک سری اینترنت اشیا , سنسورها و تجهیزات الکترونیکی داده ها را از قسمت های مختلف شهر جمع آوری میکند و از این داده ها برای مدیریت بهینه شهر استفاده میکند و تلفیقی از بحث مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که هم در ان الکترونیک و مخابرات و ارتباطات است و هم پردازش اطلاعات و مدیریت شهری وجود دارد.

شهر هوشمند در زمینه ترافیک چه کمکی می کند ؟

یکی از سرویس های شهر هوشمند در مورد ترافیک و حمل و نقل است و اولین کاربرد از این سنسورها بحث های ترافیکی است چراغ های راهنمایی , خیابان ها, میادین و تقاطع ها باید به امکانات شهر هوشمند متصل باشند و به صورت همزمان تعداد تردد خودرو ها  و ماشین ها و تصاویر ان نقاط و وضعیت محل ترافیک را به سمت مدیریت متمرکزی در شهر منتقل کند و با خاموش روشن کردن هوشمند چراغ ها و باز و بسته کردن خیابان ها و تقاطع ها باعث جریان ارام و روان ترافیک شود.

مدیریت منابع شهری در هوشمند سازی به چه صورت است ؟

در بحث توزیع نیروی برق وقتی به سمت کلان شهرها پیش میرویم میبینیم که مصرف از یک نقطه بیشتر میشود و حجم زیادی از انرژی در یک نقطه بیشتر میشود ما با این اطلاعات میتوانیم جریان برق را در یک نقطه کنترل کنیم.ما اگر اطلاعاتی از وضعیت سیم های برق و رله ها و.. داشته باشیم می توانیم به موقع تعمیرات و ترمیم هارا انجام بدهیم تا با قطعی برق ناگهانی در شهر مواجه نشیم .همچنین در بحث منابع آب و گاز اگر بتوانیم توسط سنسورها وضعیت هرمنطقه را داشته باشیم میتوانیم جریان آب و گاز را در هر منطقه کنترل کنیم تا افت فشار را در هیچ منطقه ای از شهر نداشته باشیم.

شهر هوشمند دیگر چه فوایدی را میتواند برای شهر داشته باشد ؟

مدیریت پسماند که با شهر هوشمند میشود ان را کنترل کرد پسماندهای شهری را میشود با سنسورهای وضعیت فاضلاب در هرنقطه به صورت انلاین کنترل کنیم.اگر گرفتگی در نقطه ای وجود داره سریعا نسبت به ترمیم آن نقطه اقدام کنیم .از جنبه های دیگر ارتکاب جرم را میتوان در نظر گرفت که مدیریت هوشمند به نظارت تصویری و به کنترل افراد متخلف کمک میکند.شاید ما همیشه نیرو نداشته باشیم پشت سیستم ها دوربین ها را چک کند اما می شود با بحث هوشمند سازی و اموزش دادن الگوی های خلاف به سیستم این مسئله را مدیریت کرد.

در بحث کنترل مدارس که دانش اموزان در مدرسه چه خدماتی میتوانند داشته باشند و وضعیت دانش اموزان در مدرسه را کنترل کند و راننده ها در حریم مدرسه کنترل میشوند که هنکام ورود و خروج دانش اموزان برای انها مشکلی پیش نیاید.من در رفسنجان در جایی ندیدم در مقابل مدارس دوربین کنترل سرعت وجود داشته باشد اما این مسئله در دنیا وجود دارد. در ساعات خاصی که شروع و پایان مدارس است در آن محل کنترل سرعت می شود.شما تصور کنید در جایی مثل خیابان طالقانی که مدرسه مطهری قرار دارد راننده ها با سرعت درحال حرکت از حریم مدرسه هستند .

چیز های دیگری هم هست مثل وضعیت کتابخانه ها می توان به لیست کتاب ها دسرسی داشت.می شود  بیمارستان ها را سازماندهی کرد ؛مثلا بیمارستان علی ابن ابی الطالب را در نظر بگیرید در یک خیابان پرتردد قرار دارد و ماشین ها با سرعت زیاد درحال عبور هستند و جلوی بیمارستان معمولا شلوغ هست .باید ترافیک آنجا را سازماندهی کرد با بحث شهر هوشمند می توان امار تخت های خالی بیمارستان ،وضعیت تخت ها ،ارژانس ،نام پزشک ها و هر اطلاعاتی که مردم به آن نیاز دارند می توان به صورت تابلوهایی که قابلیت اپدیت دارد در جلوی بیمارستان کار کرد.البته باید تقدیر کرد از دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که در به مقداری وضعیت نوبت دهی و درمانگاه ها را ساماندهی کرده است.به سمت هوشمند سازی اطلاعاتی پیش برده است .

آیا رفسنجان زیرساخت لازم برای شهر هوشمند شدن را دارد ؟

تا جایی که ما شاهد بودیم یک فیبر نوری نسبتا خوبی در خیابان های شهرستان کشیده شده است زیرساخت شهر هوشمند همان بحث ارتباطی است که تا حدی وجود دارد مراکز مخابراتی دیجیتال را داریم که همه ی انها قابلیت رله کردن اطلاعات بین خودشان و مراکز مختلف دارند اما با توجه به نیازمندی های پروژه صد درصد باید این زیرساخت ها تکمیل شود.

هر موسسه ای که زیرساختی برای خود تعیین کرده است یک مالکیتی را به خود داده است و اجازه استفاده از این زیرساخت هارا به بقیه نمیدهد مثلا شهرداری زیرساخت خودش را دارد ،مخابرات زیر ساخت خودش را دارد و… اگر یک طرح جامعی برای شهر هوشمند نوشته شود و زیرساخت های لازم را در ان پیش بینی کنند که چه زیرساخت هایی موجود است و چه زیرساخت هایی باید اضافه شود

در بحث زیرساخت جز فیبر نوری به چیز دیگری نباید اندیشید زیرا الان همه چیز از طریق فیبر نوری فراهم میشود.فیبر نوری یک مدیا بی نهایت است و میتوان اطلاعات زیادی را از ان عبور داد .اگر همتی به وجود اید که زیرساخت ها تکمیل شوند ما میتوانیم قدم بزرگی به سمت هوشمند شدن شهر برداریم همه ی ارگان ها و سازمان ها و بخش خصوصی باید مشارکت کنند.

دکل های بزرگی در ساختمان های علوم پزشکی وجود دارد که همه این ه دارند از امواج رادیویی اطلاعات مراکز درمانی هوشمندشان را دریافت میکنند که این کار نادرستی است هم آن ها کیفیت اطلاعات خوبی ندارند و زیرساخت های ضعیفی دارند هم اینکه از نظر آلودگی نویزی برای شهر مضر است .هوشمند سازی مسئله ای نیست که فقط شهرداری وظیفه اجرای آن را داشته باشد باید تمامی ارگان ها موسسات کتابخانه ها دانشگاها بیمارستان ها در آن مانند قطعه ای از پازل مشارکت کنند.

از دیگر مزایای شهر هوشمند باید بگویم باعث افزایش خدمات شهری، کم شدن هزینه های شهری، کم شدن مصرف منابع و ارتباط شهروندان با مسئولین میشود.افزایش جمعیت و پیرشدن جمعیت نیاز شهر هوشمند را روز به روز بیشتر میکند اگر به سمت شهر هوشمند حرکت نکنیم نمیتوانیم کنترل مناسبی در این جمعیت داشته باشیم و امکانات را به انها برسانیم همچنین افراد سالمند باید هوشمندانه به انها خدمات رسانده شود.ما باید تحلیل صحیحی از پروژه و اینده شهر داشته باشیم تا بتوانیم آن را اجرا کنیم .برای هوشمند شدن شهر همه باید دست به دست هم دهند و با استفاده از تکنولوژی های جدید سرعت رشد و خدمات دهی بیشتر شود.

گفتگو: امیررضا دهشیری

برچسب ها:
امیررضا دهشیری رفسنجان رفسنجان شهر هوشمند صباغ جعفری هوشمندسازی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان