نگاه مطالبه گری باید در حوزه اقتصاد مقاومتی مس ایجاد شود

  • شناسه خبر: 163630
نگاه مطالبه گری باید در حوزه اقتصاد مقاومتی مس ایجاد شود

در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی رفسنجان مطرح شد : باید در حوزه اقتصاد مقاومتی مس، نگاه مطالبه گری ایجاد شود .

خانه » اقتصادی » نگاه مطالبه گری باید در حوزه اقتصاد مقاومتی مس ایجاد شود

به گزارش خانه خشتی ؛ جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی رفسنجان با حضور جمعی از مسئولین شهرستان در محل فرمانداری برگزار گردید .

حسین رضایی رئیس اداره جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه دامداریها در سطح شهرستان جمع آوری شده اند و در حال حاضر بلاتکلیف هستند اظهار داشت:  اگر اعتباری به طرح تجمیع دامپروریها در منطقه ویژه اقتصادی (که زمینش از اداره منابع طبیعی خریداری شده است) و هم اکنون با ۲۴ راس دام سنگین و ۲۶ راس دام سبک آماده بهره برداری می باشد اختصاص یابد این طرح راه اندازی خواهد شد .

وی بیان داشت : با ۳۱۰ هزار راس دام سبک و ۱۲ هزار راس دام سنگین زمینه پرورش دام و گسترش فعالیت دامپروری در رفسنجان وجود دارد .

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه مشکلاتی بر سر راه سرمایه گذاران در رفسنجان وجود دارد و باعث می شود سرمایه گذار از شهرستان خارج شود گفت :۴ طرح سرمایه گذاری در رفسنجان وجود داشت به علت وجود مشکلاتی با دهیاریها و دیگر ارگان ها باعث اجرایی نشدن آن طرح ها و رفتن سرمایه گذار به دیگر شهرستان ها شده است .

نماینده اداره صنعت و معدن هم در این جلسه اظهار داشت :یک سری از پروژه ها از سال قبل از اقتصاد مقاومتی داریم که تعدادی به بهره برداری رسیده و تعدادی هم به سازمان اعلام کردیم و منتظر تصمیم گیری این سازمان هستیم تا به فرمانداری اعلام کنیم.

وی به مشکل تسهیلات طرح های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود :بیشتر این طرح ها باید با سرمایه گذاری ۶۰ % تعیین تکلیف شوند و به غیر از ۴ بانک ،دیگر بانکها با ما همکاری نمی کنند .

بر طرح های مصوبی نظارتی نیست /توانمندسازی مردم رفسنجان در مناطق مختلف شهرستان ،هدف ماست

دکتر حسن رنجبر عسکری رئیس دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان عدم نظارت بر طرح های مصوبی را از مشکلات کشور یاد کرد و اظهار داشت :بحث نظارت ،بحث مهمی است بیشترقرارداد های سرمایه گذاری بسته می شود ولی اجرایی نمی شود و نظارتی برآنها صورت نمی گیرد لذا  از اول مهرماه اداراتی که به وظایف خود عمل نمی کنند نام برده می شوند .

وی پیشنهاد ایجاد کارگروهی برای بررسی عوامل عدم جذب سرمایه گذاری در شهرستان را داد و گفت :دلیل اینکه سرمایه گذارها در شهرستان به یزد می روند و همچنین عوامل ، مسائل سیاسی ،کمبود پروژه ها ،مسائل فرهنگی در سرمایه گذاری باید بررسی شود .

رئیس دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان افزود :وحدت بین دهیاریها و شوراها به نفع شهرستان است.

رنجبر عسکری تصریح کرد :۱۷ هزار ساختمان نیمه تمام با ۹۰ %پیشرفت فیزیکی در دانشگاه وجود دارد که تا مهرماه امسال به بهره برداری می رسند .

وی افزود :از  سال ۹۵ ایده جدید ،که دانشگاه باید به سمت برآوردن نیازهای جامعه پیش برود شکل گرفت، طرح اقتصاد مقاومتی را با هدف توانمند ساختن مردم مناطقی از جمله خنامان شروع کردیم .

رئیس دانشگاه ولی عصر (عج) بیان داشت :در این راستا طرح کشت زعفران در ۳.۵ هکتار در منطقه خنامان آغاز شد که سال گذشته ۲ کیلو زعفران با کیفیت بالا از این منطقه برداشت شد و امسال هم نیم هکتار زمین برای کشت زعفران در نظر گرفته شده است و ۵ هکتار هم در دستور کار داریم .

وی با اشاره به اینکه خنامان منطقه ای شده است که خود مردم درخواست طرح سرمایه گذاری می دهند افزود :در راستای اقتصاد مقاومتی طبق قراردادی که با مس بسته ایم  نیم هکتار زعفران در منطقه مانی کشت و ۲ هکتار زعفران و ۲ هکتار گل محمدی در منطقه گرگینک نزدیک سرچشمه  تا تیرماه امسال زیر کشت می رود .

رنجبر عسکری خاطرنشان کرد :با اختصاص هزار مترمربع استخر، ۵۴ هزار قطعه ماهی پرورش داده ایم که ۱۰ هزار قطعه آن برداشت شده است و کل ماهی ها  را شرکت مس خریداری کرده است ، فاز دوم این طرح هم در حال اجراست که ۲ هزار مترمربع به آن منطقه پرورش ماهی  اضافه شود و با بردن برق به آن منطقه میزان ماهی را به بالای ۱۲۰ هزار قطعه خواهیم برد اگر این صنعت گسترش پیدا کند قسمتی از وابستگی شهرستان به ماهی از بین می رود .

وی از کشت گیاهان دارویی و راه اندازی گلخانه سبزیجات در خنامان که بالای ۸۰ درصد کار آن انجام شده است گفت :این گلخانه ها در راستای توانمندسازی نه سرمایه گذاری ایجاد خواهد شد با راه اندازی این طرح درصدی از سبزی شهرستان تامین می شود و همچنین طرح دام سبک و ایجاد گلخانه های هیدروپونیک هم در حال رایزنی است .

پارامترهای فرهنگی زمینه ساز توسعه شهر است

مجید فصیحی هرندی فرماندار رفسنجان در این جلسه با اشاره به اینکه نگاه به شوراها به صورت سنتی است گفت :دهیاریها باید در کارهای اجرایی و جذب سرمایه گذار پاسخگو باشند .

وی بیان داشت :سرمایه گذاران در رفسنجان دچار یک سری دردسرهای حاشیه ای هستند و این دردسرها اجتناب ناپذیر است به دلیل اینکه  عوامل و پارامترهای مداخله گر و مزاحم وجود دارد که قابل کنترل است و بایداین عوامل  شناسایی شوند و بعضا شاید خودمان هم در تشدید آنها نقش داشته باشیم .

فصیحی هرندی افزود : اگر قابلیت های فرهنگی در یک منطقه ای بیشتر ایجاد شود توسعه در آن منطقه راحتر صورت می گیرد و موانع توسعه ،کمتر مشاهده می شود .

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه مسائل فرهنگی ،سیاسی ،اقتصادی به هم گره خورده است و با همدیگر در پیشبرد توسعه مهم است اذعان داشت :دانشگاه در این قضیه می تواند به ما کمک کند همواره گفته ایم که برخی رشته های چون حقوق ،روانشناسی و علوم اجتماعی به دلیل حضور اعضای هیئت علمی و تحقیقات دانشجویان می تواند  برخی مسائل در رفسنجان را حل و فصل کند.

فصیحی هرندی با اشاره به اینکه  جایگاه اصلی مردم در مسائل اجتماعی مشاهده می شود بیان داشت :به سمت توسعه روستایی نخواهیم رفت مگر اینکه شوراها و دهیاریها به مسائل توسعه مرتبط به همدیگر توجه کنند .

نگاه مطالبه گری باید در حوزه اقتصاد مقاومتی مس ایجاد شود

محسن ارسلان دبیر کارگروه اقتصاد مقاومتی مس سرچشمه در این جلسه اظهار داشت :نمایشگاه توانمندیهای مس ،سمینارها علمی ، اقتصادی و کارآفرین در صنایع پایین دستی مس ،نمایشگاه تخصصی و …در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است و راغب هستیم که سازمان ها و مشاغل روستایی وارد صنایع پایین دستی مس شوند .

وی بیان داشت :کمیته های راهبردی برای ارتباط با صنعت تشکیل شد و بخش عظیمی از بحث قطعه سازی متوجه شهر رفسنجان شد و مبلغ قابل توجهی به رفسنجان  اختصاص یافت که در کنارش شهربابک و جاهایی دیگر هم این کار را انجام دادند .

دبیر کارگروه اقتصاد مقاومتی مس با بیان اینکه مشاوره در سرمایه گذاری خرد و کلان صورت می گیرد  و توانمدسازی مناطق همجاورشهرستان  با کمک دانشگاه ولی عصر انجام شده است گفت :کشت ۱۸ هزار زعفران و ۶ هکتار گل محمدی ،۳۰هکتار گیاهان دارویی و استخر پرورش ماهی را در دستور کار داریم .

وی با بیان اینکه در زمینه فعالیت و پرورش آلوئه ورا ورود پیدا کردیم افزود :سعی کرده ایم در راستای اقتصاد مقاومتی صنایع پایین دستی مس، خصوصا صنایع دستی به صورت ویژه مورد ورود پیدا کنیم  عملا این کار را با کمک فنی و حرفه ای انجام داده ایم .

ارسلان بیان داشت :بحث توانمندسازی مدیران شهری با برگزاری دوره های آموزشی در دستور کار قرار داده ایم آمادگی کامل داریم که متخصصین امر دانشگاهی و پژوهشی در این دوره ها شرکت کنند .

دبیر کارگروه اقتصاد مقاومتی مس  گفت :یکپارچگی و نیاز به هدفمندسازی کارگروه اقتصاد مقاومتی از ملزومات است و به توسعه تعاونیها نیاز داریم ،نیازبه مطالبه گری ارگان ها و پاسخگویی آنها بر اساس فعالیت هایشان نیاز است .

وی ادامه داد :باید در حوزه اقتصاد مقاومتی مس، نگاه مطالبه گری ایجاد شود .

 

 

 

 

 

برچسب ها:
اقتصاد مقاومتی مس مطالبه گری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان