مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان مطرح کرد :

خسارت ۶۰۰ ملیلیاردی به محصول پسته رفسنجان /سال آینده سال خیلی خوبی برای پسته است

  • شناسه خبر: 162634
خسارت ۶۰۰ ملیلیاردی به محصول پسته رفسنجان /سال آینده سال خیلی خوبی برای پسته است

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت :امسال ۶۰۰ میلیارد تومان به محصول پسته رفسنجان و ۸۰ میلیارد تومان به محصولات سردسیری از جمله بادام ،گردو و زردآلو خسارت وارد شده است .

خانه » اقتصادی » خسارت ۶۰۰ ملیلیاردی به محصول پسته رفسنجان /سال آینده سال خیلی خوبی برای پسته است

به گزارش حانه خشتی ؛حسین رضایی طی نشست خبری در جمع خبرنگاران رفسنجان که روز گذشته در اداره جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهارداشت :گرمایی که در ۱۲ روز اول فرودین ۹۷ اتفاق افتاد باعث شد رقم فندقی و کله قوچی ما جوانه تولید نکنند امسال نسبت به سال گذشته خنک تر و  بارندگی خوب و میزان رطوبت بالا بود این امر باعث شد آینده خوبی برای پسته رقم بخورد .

وی بیان داشت :حساس ترین زمان تنش دمایی برای محصولات در زمان گل است بارندگیهای که در فرودین ماه  اتفاق افتاد با زمان گل دهی رقم احمدآقای و اکبری همراه شد در تلقیح مشکل ایجاد کرد .

رضایی با بیان اینکه مجموع بارندگی در فررودین ماه امسال ۳۵ میلی متر بوده است تصریح کرد :در اثر طوفان هایی که  در فروردین ماه رخ داد باعث شد به باغات پسته که در حاشیه باد بودند خسارت وارد کند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان ابراز داشت :امسال ۶۰۰ میلیارد تومان به پسته رفسنجان و ۸۰ میلیارد تومان به محصولات سردسیری از جمله بادام ،گردو و زردآلو خسارت وارد شده است .

وی افزود :خسارت سرمازدگی در دشت نداشتیم و  تگرگ امسال خسارت جدی به محصول پسته وارد نکرد .

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان تاکید داشت :درختان امسال دو هفته دیرتر از پارسال سبز شده اند این تاخیر در گل دهی در زمان برداشت محصول  تاثیر دارد .

رضایی خاطرنشان کرد :در مقایسه با سال گذشته طی محاسبات، پیش بینی ۳۵ هزار تن پسته را داشتیم ولی با عواملی چون باد، بارندگی ، تگرگ و نوسانات دمایی در زمستان ،پیش بینی می کنیم که   قریب ۲۹ هزار تن پسته داشته باشیم که این رقم ده برابر سال گذشته و  ۴۵ درصد محصول  سال ۹۶ را شامل می شود.

وی یادآور شد :ضعیف ترین محصول پسته در رقم فندقی و کله قوچی و  ایده آل ترین محصول امسال در رقم اکبری است، وضعیت احمد آقایی در مناطق نوق که بیشترین تراکنش را دارد متوسط است .

رضایی به وضعیت محصول پسته در کبوترخان اشاره داشت و گفت :درختان پسته کبوترخان  نسبت به رفسنجان  دیرتر  سبز می شوند و زمان گل دهی در این منطقه عقب است ابتدا منطقه نوق بعد حومه و کشکوئیه بعد هم منطقه کبوترخان به محرحله گل دهی می رسند .

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت :خسارت ۲۰ میلیارد تومانی امسال مربوط به خسارت عدم جوانه گل است اگر سال گذشته هوا گرم نشده بود امسال بیشترین رقم پسته در کله قوچی و فندقی داشتیم .

وی افزود :بیشترین آسیب پسته در منطقه حومه شهرستان است وضیعت رقم اکبری در حومه غربی و کشکوئیه بسیار مطلوب است چراکه بیشترین سطح زیرکشت پسته  آنجاست .

رضایی با بیان اینکه سال آینده ،سال خیلی خوبی برای محصول پسته است بیان داشت : پیش بینی می شود سال آینده محصول پسته ای  همچون سال ۹۶ در رفسنجان پیدا شود باغداران باید در تقویت گونه درختان پسته خود با سم پاشی و،کودهای خاکی و… تلاش کنند قبلا یک سال در میان محصول پسته داشتیم این مدت به سه تا چهار سال افزایش یافته است .

مدیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بنیه درختان پسته ضعیف است و هزینه های باغداری زیاد است گفت : سال گذشته هزار میلیارد تومان به محصول پسته خسارت وارد شد در حالیکه ۳ میلیارد تومان کل پرداختی تسهیلات اصلاحی باغات بوده است .

رضایی با اشاره به اینکه ۳۶ هزار باغدار در رفسنجان داریم اذعان داشت:محصول پسته ،پشتوانه تمامی مشاغل رفسنجان است امسال سال محصول نیست ولی  گردش مالی کود و سم ۱۵۰ میلیارد تومان بود و ۲۹ هزار تن پسته‌ای که پیش‌بینی کردیم ۳ هزار میلیارد تومان به چرخه اقتصادی شهرستان وارد شد این نشان می دهد که  محصول پسته زنجیره اشتغالزایی خوبی در رفسنجان ایجاد کرده است.

وی افزود :در سال ۹۶ ،۶۵ هزار تن پسته داشتیم که ۱۰۰ هزار کارگر در ترمینال ها مشغول به کار شدند و قریب یک میلیون گونی استفاده شد  و  قریب ۴ هزار کانتینر برای حمل پسته استفاده شد که این وضعیت زنجیره شغلی خوبی ایجاد کرد .

رضایی با بیان اینکه رویکرد کشاورزی امسال خوب است و نباید کشاورزان را ناامید کنیم گفت :در بدترین شرایط، ۳۰ هزار هکتار باغات پسته ما می ماند قبل از اینکه ناامید شویم به کشاورزان امید بدهیم هنوز هیج کجا ،مانند رفسنجان برای تولید پسته قابلیت ندارد .

وی با بیان اینکه  تغذیه درختان به دلیل هزینه‌های بالا به‌درستی انجام نمی‌شود بیان داشت :  حداقل هزینه در هر هکتار ۱۰ میلیون تومان است و کشاورزی که خیلی خوب هزینه می‌کند، ۲۰ میلیون تومان مخارج هر هکتارش است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان افزود :با تغییر روش آبیاری و زمان کودهی و مدیریت آفات می توانیم باغات کشاورزی را مدیریت نماییم ، باید باغات پسته را  مقاوم سازی کنیم و تغذیه در این زمنیه کارساز است.

خبر از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها:
پسته پسته رفسنجان جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان حسین رضایی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان