افزایش ۱۵ برابری طول شبکه برق در رفسنجان / دورترین نقاط از نعمت برق برخوردارند

  • شناسه خبر: 158659
افزایش ۱۵ برابری طول شبکه برق در رفسنجان / دورترین نقاط از نعمت برق برخوردارند

رئیس اداره برق شهرستان رفسنجان گفت: طول شبکه های فشار متوسط و فشار ضعیف در سطح شهرستان نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است یعنی ۱۵ برابر حجم شبکه ها نسبت به ۴۰ سال قبل افزایش یافته است.

خانه » اجتماعی » افزایش ۱۵ برابری طول شبکه برق در رفسنجان / دورترین نقاط از نعمت برق برخوردارند

احمد حسنی در گفت و گو با خانه خشتی با تبریک ایام دهه فجر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) ، رسالت شرکت توزیع برق را تامین برق متقاضیان و خدمات پس از آن در محدوده ی شهری و روستایی عنوان کرد و اظهار داشت: مقدار تولید و مصرف انرژی بیانگر رشد اقتصادی آن منطقه است و هرچه میزان تولید و مصرف انرژی در کشوری بیشتر باشد شاخص توسعه یافتگی آن کشور بیشتر است.

وی با اشاره به تاریخچه صنعت برق در شهرستان رفسنجان بیان داشت: اولین مولد برق در خیابان شریعتی غربی راه اندازی شد و این مکان به نام کوچه برق نام نهاده شد، قدرت این مولد ۱۵ کیلو وات بود و به بیان امروزی به اندازه یک انشعاب ۲۵ آمپر سه فاز و با قدرت ۲۵ اسب بخار که فقط تعدادی از خانه های اطراف را تغذیه میکرد.

حسنی ادامه داد: در سال ۱۳۳۶ شرکت تابش با مشارکت شهرداری کار احداث اولین نیروگاه برق در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۶۰۰ متر در مکان فعلی اداره امور برق شهرستان را آغاز کرد که دارای ۵ موتور دیزل بود و دارای ظرفیت تولید ۱۵۰ کیلو وات بود به اندازه قدرت دو پمپ کشاورزی بود.

وی بیان داشت: در سال ۴۵ با تصویب قانون برق ایران تاسیسات از شهرداری به شرکت سهامی برق منطقه جنوب شرقی ایران واگذار شد، اولین کار برق رسانی از شهر به اطراف با خطوط فشار متوسط و فشار ضعیف و پست برق از کمال آباد و قاسم آباد و عباس آباد حاجی شروع شد و ادامه پیدا کرد.

افزایش ۱۵ برابری طول شبکه برق در رفسنجان

رئیس اداره برق رفسنجان با اشاره به تلاش های ۴۰ ساله پس از انقلاب در حوزه توزیع برق در سطح شهرستان اظهار داشت: سال ۵۷ کمتر از ۳۰۰ کیلومتر طول شبکه برق داشتیم و الان که در سال ۱۳۹۷ طول شبکه های فشار متوسط و فشار ضعیف نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است یعنی ۱۵ برابر حجم شبکه ها افزایش یافته است.

وی افزود: در سال ۵۷ تعداد مشترکین در سه بخش خانگی ، تجاری و صنعتی ۱۴ هزار مشترک بود و این مقدار تا  پایایان اذر ۹۷ به ۱۲۰ هزار مشترک افزایش یافته یعنی در طی ۴۰ سال تعداد مشترکین ما حدودا ۷ برابر شده است.

حسنی گفت: مصرف انرژی سالیانه در سال ۵۷، ۱۲ میلیون کیلووات ساعت بود و الان این مقدار به ۸۴۰ کیلووات ساعت رسیده یعنی ۷۰ برابر رشد مصرف داشته ایم.

رئیس اداره برق رفسنجان خاطر نشان کرد: ۲۵ درصد مصرف انرژی در شهرستان مربوط به بخش خانگی، ۴۷ درصد بخش کشاورزی، ۱۴ درصد صنعتی ، عمومی که شامل ادارات و مراکز درمانی بیمارستان ها و .. می شود ۶ درصد و سایر مصارف که عمولا تجاری است ۴ درصد و ۳ درصد مصرف روشنایی معابر در سطح شهرستان را داریم.

وی بیان داشت: حجم شبکه روشنایی معابر که کل شهرستان را پوشش می دهد نزدیک به ۷۰ هزار پایه چراغ است.

دورترین نقاط در شهرستان رفسنجان از نعمت برق برخوردارند

حسنی گفت: قبل از انقلاب بسیاری از نقاط شهر فاقد برق بودند ولی الان دورترین نقاط شهرستان و روستاها از نعمت برق برخوردار هستند، در این راستا دولت هزینه های زیادی را متقبل شده، تنها برق رسانی به روستای ۱۵ خانواری ده سیاهان در رفسنجان ۴۵۰ میلیون تومان هزینه در برداشت که در سال ۹۵ برقدار شدند ، بهر حال دولت خود را موظف دانسته که به تمامی روستاها برق رسانی کند.

وی تصریح کرد: نعمت برق بزرگترین نعمتی است که زیر ساخت تمامی صنایع است و خدمات خوبی در این راستا انجام شده است.

یک سوم مصرف کل شرکت توزیع برق شمال استان متعلق به شهرستان رفسنجان است

رئیس اداره برق رفسنجان بیان داشت: یک سوم مصرف کل شرکت توزیع برق شمال استان متعلق به شهرستان رفسنجان است و بیشترین مصرف در استان را این شهرستان دارد و از این مصرف بیشتر از ۵۰ درصد مربوط به بخش کشاورزی است.

وی تصریح کرد: قطعی با برنامه که به دلیل تعمیرات شبکه رخ می دهد ، بیشتر از دو ساعت خاموشی طول نمی کشد و خاموشی های بی برنامه که ممکن است به دلیل برخورد اجسامی با شبکه پارگی سیم و شکستگی تیرچراغ برق باشد، ممکن است بیش از دوساعت هم طول بکشد.

حسنی گفت: انشعابات غیر مجاز همشهریان طبق آیین نامه قطع میگردد و از طرفی مشترکینی که سررسید بدهی برق آنها برسد و پرداخت نکنند مجبوریم که قطع کنیم ، معمولا قبض که صادر می شود مهلت پرداخت دارد طبق آیین نامه اجازه قطع برق را داریم ، اما به ماموران همواره سفارش می شود که سعی کنند با مردم تعامل داشته باشند و مدارا کنند.

وی خاطر نشان کرد: شهروندان گرامی می توانند با مراجعه به اداره و دفاتر خدماتی فروش و پس از فروش شماره همراه خود را در سیستم ثبت نمایند تا دیگر نیازی به صدور قبض کاغذی نباشد و می توانند بدهی خود را بپردازند.

هزینه هر کیلو وات تولید انرژی برق ۲۵۰ تومان است که ۵۰ تومان آن سهم مشترکین است

حسنی اظهار داشت: مبلغ قبوض برق بر اساس تعرفه و با توجه به منطقه گرمسیر و سردسیر و اینکه در چه ساعتی مصرف شده تعیین می شود، برای محاسبه این مبلغ شبانه روزی به سه قسمت ساعت کم باری از ۱۲ شب تا ۸ صبح، بار متوسط از ۸ صبح تا ۸ شب و اوج بار در ۸ شب تا ۱۲ شب تقسیم می شود و هرکدام نرخ متفاوت دارند و از طرفی نرخ های خانگی، کشاورزی و صنعتی و تجاری متفاوت است و معمولا کشاورزی کمترین نرخ را دارد و متوسط ۲۰ تومان تا ۲۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت محاسبه می شود.

وی خاطر نشان کرد: بطور متوسط هزینه هر کیلو وات تولید انرژی برق ۲۵۰ تومان است که ۵۰ تومان آن سهم مشترکین است.

رئیس اداره برق شهرستان رفسنجان گفت: برای ساخت یک نیروگاه برای هر وات تولید یک دلار هزینه می شود مردم تنها هزینه توزیع را می پردازند و انشعاب خریداری می کنند در حالیکه هزینه های نیروگاه و انتقال دیده نمی شود؛ بطور متوسط هر انشعاب ۲۵ امپر یا ۳۲ امپری که در سطح شهر به مشترکین واگذار می شود هر انشعاب تک فاز، ۲ میلیون و ۴۰۰ در شهر و در روستا ۷۰۰ هزار تومان برای مشترکین هزینه دارد در حالیکه همین انشعاب برای دولت ۲۰ میلیون تومان هزینه در بردارد .

حسنی از شهروندان خواست تا ایمنی برق را در نظر بگیرند و بیان داشت: در سطح شهر دو نوع خط فشار قوی و فشار ضعیف موجود است که هرکدام حریم خاص دارند حریم خط فشار متوسط ۲ متر و ۱۰ سانت و حریم خط ضعیف ۱ متر و ۳۰ سانت است که بایستی هم از طرف مردم و هم سایر ارگان ها به ویژه شهردرای رعایت شود.

وی افزود: ضرورت دارد که شهرداری ، بخشداری در روستاها و ناظران نظام مهندسی دستور العمل رعایت حریم را بیان کنند و در پرونده هایی که برای متقاضیان صادر میشود حتما حریم خطوط برق را لحاظ شود تا مشکلی برای شهروندان گرامی ایجاد نشود ومانع از هرینه های اضافی برای اصلاح حریم خطوط شود.

با صرفه جویی در مصرف برق تابستان بدون خاموشی خواهیم داشت

رئیس اداره برق رفسنجان با اشاره به خاموشی های تابستان امسال و به منظور پیشگیری از این خاموشی ها در سال جدید بیان داشت: شهروندان گرامی سعی کنند مصرف خود را در حد متعادل قرار دهند، ده کیلو وات ساعت در روز و ۳۰۰ کیلو وات ساعت در ماه برای یک خانوار بطور متوسط معقول است و مصرف بیشتر از این در سایر بخش های صنعتی، کشاروزی و تجاری دچار مشکل می شویم.

وی افزود: در تابستان و فصل گرما که وسایل سرمایشی وارد مدار می شوند مقداری دچاز مشکل می شویم برق رسانی به کارخانه ها و پمپ های کشاورزی دچار مشکل می شود، تابستان سال گذشته مجبور شدیم به مشترکان خود خاموشی دهیم بهتر است الگوی مصرف رعایت شود و در ساعاتی که پیک مصرف تعیین می شود در تابستان از ۱۲ ظهر تا ۴ عصر یا ۸ شب تا ۱۲ شب مشترکین سعی کنند از وسایل گرمایشی که انرژی برق را به گرما تبدیل می کنند مانند اتو و لباسشویی کمتر استفاده کنند و در ساعت کم باری که ۱۲ شب تا ۸ صبح است، از چنین وسایلی استفاده کنند.

حسنی گفت: با فرهنگ سازی در خصوص صرفه جویی در مصرف برق و استفاده از وسایل استاندار با برچسب انرژی مناسب می توانیم تابستان سال آینده را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

عکس از ریحانه حسن رحیمی

 

 

برچسب ها:
احمد حسنی رئیس اداره برق رفسنجان اداره برق رفسنجان چهل سال سازندگی شبکه برق شهرستان رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان