قائم مقام وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری مطرح کرد :

تحریم ها می تواند فرصت طلایی برای دانشگاه‌ها باشد/ ضرورت برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت در استان

  • شناسه خبر: 158078
تحریم ها می تواند فرصت طلایی برای دانشگاه‌ها باشد/ ضرورت برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت در استان

قائم مقام وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری گفت : تحریم ها می تواند فرصت طلایی برای دانشگاه‌ها باشد، دانشگاه می تواند در رفع نیازهای دستگاه‌های مختلف در بحث تامین مواد ، قطعات و ارتقای کیفیت در شرایط تحریم ورود پیدا کند

خانه » رفسنجان » تحریم ها می تواند فرصت طلایی برای دانشگاه‌ها باشد/ ضرورت برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت در استان

به گزارش خانه خشتی ؛ عبدالرضا باقری صبح امروز در اولین نشست روسای دانشگاه ها ،مراکز آموزش عالی و پارکهای علم و فناوری منطقه هشت کشور که به میزبانی دانشگاه ولی عصر (عج)رفسنجان در سالن شهید هنری این دانشگاه برگزار شد اظهار داشت :آموزش عالی در یک دوره گذر از آموزشهای عالی کلاسیک به سمت دوره آموزش عالی همراه با مسئولیت جدید گام برداشته است .

وی بیان داشت :برای ما در دهه ۸۰ و ۹۰ انجام پژوهشهای مورد نیاز جامعه، جایگاه واقعی دانشگاه در عرصه های نیروی انسانی و حضور فعال در حوزه های بین المللی در کنار پاسخگویی به نیازهای جامعه مهم بوده است .

باقری تصریح کرد :سعی ما بر این بوده است که در گذر از این دوره ها تجارب را به صورت فرمول جدید در سطح ملی و بین المللی  اجرا کنیم .

وی افزود : با همزایی و هم اندیشی دانشگاه ها لازم است به سمتی برویم که در کنار مسئولیتهای قبلی مسائل و مشکلات پیرامون جامعه را در دانشگاه حل کنیم .

قائم مقام وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد :مشکلاتی که بر اثر تحریم ها در کشور به وجود امده است ایجاب می کند که  پژوهش ها و تحقیقات به سمت نیازهای مناطق برده شود .

وی با بیان اینکه همه شهرستانها از دانشگاه های خوبی برخوردار هستند و جدا از نقش ملی که دارند نقش معنوی آنها پررنگتراست گفت : یکی از مهترین دستاوردهای آموزش عالی، برخورداری استان و شهرستانها از نیروی متخصص در داخل شهرستان است این مزیتی است که از آن برخوردار هستیم شاید در گذشته های دور کمتر نیروهای متخصص در شهرستان و استان وجود داشت .

باقری اذعان داشت :همه باید از تجارب دانشگاه ها در جهت توسعه آن استفاده کنیم برای همین منظور ستاد وزارت  علوم بیشتر به کار سیاست گذاری و نظارت می پردازد .

وی با اشاره به اینکه بحث مدیریت منطقه ای یک ضرورت محسوب می شود و در این راستا باید اهتمام جدی داشته باشیم  بیان داشت :این مدیریت علاوه هم افزایی ، انتقال تجربیات و استفاده از امکانات مشترکی که در منطقه وجود دارد در کنار آن یک سری اختیارات اجرایی با حفظ استقلال برای هر یک از دانشگاه ها تدوین خواهد کرد و اختیارات مدیران منطقه را جوری تنظیم می کنیم که ناقض اختیارات وزارت علوم نباشد .

قائم مقام وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری تاکید داشت :امروز جامعه باید طالب فارغ التحصیلانی باشد که علاوه بر مدرک، دارای توانایی حرفه ای قابل قبولی در رشته های مربوطه باشند باید کاستی های این حوزه برطرف شود .

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش باید اهتمام بیشتری به خرج بدهیم گفت :امروز باید بازگشت به ارتقای کیفیت داشته باشیم هم به لحاظ جذب نیروی انسانی و هم به لحاظ محتوی دروسی که ارائه می کنیم و جنبه های عملی و کارگاه های آموزشی را  به تناسب رشته ها در نظر داشته باشیم .

باقری یادآور شد :با توجه به اینکه استان ظرفیت های صنعتی خوبی را دارد باید تجربه  کار در صنعت را بیاموزیم یکی از مهمترین ضرورت ها در حوزه آموزش ،بالابردن کیفیت آموزش است..

وی با بیان اینکه وظیفه شورای دانشگاه ایجاد رشته تحصیلی نیست گفت :تعطیلی رشته های ناکارامد در دانشگاه ها وظیفه شورای دانشگاه می باشد این موضوعی است که کمتر به آن توجه شده است .

قائم مقام وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری اذعان داشت :بازآموزی  کارشناسان آزمایشگاه با استفاده از تجارب در حوزه آموزشی یکی از ضرورت های دانشگاست چرا که یکی از موضوعات مهم در کیفیت آموزش محسوب می شود .

وی بیان داشت :رصد فارغ التحصیلان در رشته ها مهم است چراکه امروز مانند گذشته نمی توانیم به سرنوشت فارغ التحصیلان بی تفاوت باشیم یکی از ضرورت های دانشجویان نسل سوم این است که فارغ التحصیلان نه تنها باید شغل بدست آورند بلکه بتواند شغل هم ایجاد نمایند .

عبدالرضا باقری عنوان داشت :در حوزه پژوهش و فناوری تعیین برنامه برای دانشگاه متناسب با ماموریتهایی که در منطقه داریم مهم است  باید در برنامه راهبردی دانشگاه ها  بگوییم در ۵ سال آینده قرار است که کدام یک از موضوعات مهم منطقه حل شود .

وی افزود :متناسب با برنامه راهبردی دانشگاه ،سهم هر کدام از اعضای هیات علمی مشخص شود  این یکی از موضوعات جدید مهم ما در دوره جدید می باشد .

قائم مقام وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری گفت :یکی از مهمترین مسئولیتهای شورای دانشگاه به عنوان اتاق فکر، تعیین جهت گیری آینده دانشگاه و تعیین سهم دانشکده ها ،اعضای هیات علمی و گروه ها می باشد .

وی اضافه کرد :توجه به مسائل پیرامون خود در جاهای مختلفی که با آن مواجه هستیم و در هر استان و شهری متفاوت است باید به این مهم توجه کرد .

باقری با بیان اینکه با کمک استاندار باید سهم دانشگاه ها در معضلات اجتماعی و چگونگی پیوند ان با توانمندیهای دانشگاه را پیدا کرد گفت :  در این راستا باید از افراد توانمند بیرون از دانشگاه، کسانیکه تجارب و پیشینه صنعتی در استان را دارند نه تنها در استان بلکه در همه استان های کشور استفاده کنیم .

وی با اشاره به اینکه باید هسته های تحقیقاتی کوچک متناسب با نیاز جامعه برای حل معضلات اجتماعی ایجاد کنیم اذعان داشت :یکی از ویژگیهای دانشگاه کارآفرین ،نبود مرز بین گروه ها می باشد در حالیکه مرزهای شدید در گروه های آموزشی داریم و هیچ ارتباطی بین آنها نیست .

قائم مقام وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری از ضرورت برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت در استان خبر داد و گفت :نمایشگاه تقاضای ساخت در کشور با توجه به نیاز دستگاه ها برگزار شد ،تحریم ها می تواند فرصت طلایی برای دانشگاه‌ها باشد، دانشگاه می تواند در رفع نیازهای دستگاه‌های مختلف در بحث تامین مواد و قطعات و ارتقای کیفیت در شرایط تحریم ورود پیدا کند.

باقری بیان داشت :برنامه ریزی برای برگزاری چنین نمایشگاهی باید توسط دانشگاه ها در استان صورت گیرد همچنان که در سطح ملی این نمایشگاه برگزار شد و هزار تا نیاز در این نمایشگاه ارائه شد و به مرور زمان قراردادهایی در جهت تولید با دانشگاه ها و مراکز آموزشی بسته شد .

وی تاکید داشت :دانشگاه های کار آفرین از حلقه های کوچک آموزشی صورت می گیرد در دوره آموزش عالی جدید مراکز کوچک و اثر گذار مد نظر است امروز به توسعه رشته ها نیاز نداریم و ظرفیت رشته ها تکمیل شده است .

قائم مقام وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری گفت : وزارت آموزش عالی به اثربخشی توجه خاص دارد و شاخص کیفی را برای بودجه دانشگاه ها در نظر گرفته است .

باقری با بیان اینکه قبل از اینکه عمل کنیم باید فکر کرد افزود :تجربیات اساتید دانشگاه ها ،ارتباط با دیگر دانشگاه ها ، استفاده از فکر ، مبادلات تجربیات و ایجاد حلقه های کوچک و اثر گذار در سطح کیفی دانشگاه موثر است .

 

 

 

 

برچسب ها:
ارتقای کیفی دانشگاه ولی عصر دکتر عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر در رفسنجان نشست روسای دانشگاه های منطقه هشت
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان