رئیس ثبت احوال رفسنجان مطرح کرد:

آغاز شمارش معکوس پایان مهلت ثبت نام کارت هوشمند ملی / ۶۳ هزار نفر در رفسنجان هیچ اقدامی برای دریافت کارت نکردند

  • شناسه خبر: 157504
آغاز شمارش معکوس پایان مهلت ثبت نام کارت هوشمند ملی / ۶۳ هزار نفر در رفسنجان هیچ اقدامی برای دریافت کارت نکردند

رئیس ثبت احوال شهرستان رفسنجان گفت:  ۶۳ هزار و ۵۵۵ نفر در شهرستان رفسنجان هنوز هیچ اقدامی برای دریافت کارت هوشمند ملی انجام ندادند و توصیه می کنم هرچه سریعتر به دفاتر پیشخوان اعلام شده مراجعه نمایند.

خانه » اجتماعی » آغاز شمارش معکوس پایان مهلت ثبت نام کارت هوشمند ملی / ۶۳ هزار نفر در رفسنجان هیچ اقدامی برای دریافت کارت نکردند

به گزارش خانه خشتی ، اکبر حاج محمدی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت روز ملی ثبت احوال با حضور جمعی از خبرنگاران در دفتر وی برگزار شد با تبریک این روز به کارمندان خدوم ثبت احوال اظهار داشت: ثبت احوال در قرن نوزدهم هجری قمری برای اهدافی همچون شناسایی اتباع بیگانه ، اخذ مالیات و مواردی از این قبیل شکل گرفت ، ۳۰ آذر ۱۲۹۷ هجری شمسی ثبت احوال آغاز بکار کرد و اولین شناسنامه به نام خانم فاطمه ایرانی در سوم دیماه ۱۲۹۷ در تهران چاپ شد و فعالیت رسمی ثبت احوال از آن زمان آغاز شد.
وی ثبت ولادت، طلاق، ازدواج و طلاق را وظایف چهارگانه ثبت احوال برشمرد و گفت: مهمترین مطلب در خصوص صدور گواهی والادت و گواهی فوت ،  مهلت قانونی برای ثبت این وقایع است که ثبت ولادت ۱۵ روز مهلت دارد و خارج از این زمان اگر شخصی مراجعه کند به دادگاه معرفی می شود و مهلت ثبت فوت نیز ۱۰ روز است اگر در این فرصت اعلام نشود اداره ثبت موظف است مراتب را به مراجع قضایی اعلام نماید.

حاج محمدی صدور شناسنامه مکانیزه و کارت هوشمند ملی را از دیگر وظایف اداره ثبت احوال برشمرد و بیان داشت: صدور کارت هوشمند ملی یکی از وظایف مهم و سرنوشت ساز و  کلید ورود به دولت الکترونیک کارت هوشمند ملی است.
وی خاطر نشان کرد: در شهرستان رفسنجان فرصت زیادی برای ثبت نام و دریافت کارت هوشمند ملی باقی نمانده است و برای تنها تا پایان سال فرصت باقی است، در سال آینده افرادی که کارت هوشمند ملی دریافت نکردند در بحث خدمت رسانی با مشکلاتی روبرو می شوند.


رئیس ثبت احوال رفسنجان مدارک لازم برای ثبت نام کارت ملی هوشمند را ،اصل شناسنامه، مبلغ ۳۱ هزار تومان و حضور متقاضی در دفاتر پیشخوان عنوان کرد و گفت: در شهرستان رفسنجان چهار دفتر پیشخوان برای ارائه خدمات کارت ملی هوشمند فعال است که دفاتر پیشخوان پست آبان واقع در میدان شهدا و پست عدالت واقع در خیابان مصطفی خمینی در شهر رفسنجان مستقر هستند و دو پیشخوان نیز در کشکوئیه و شهر سرچشمه مستقر است.
حاج محمدی خاطر نشان کرد: شمارش معکوس از یک ماه قبل برای دریافت کارت هوشمند ملی آغاز شده و لازم است که همشهریان عزیز نسبت به ثبت نام این کارت اقدام کنند، افرادی که ثبت نام می کنند مشابه افراد دریافت کننده کارت هستند.
وی تصریح کرد: در این راستا با ادارات مختلف شهرستان جلسات متعددی برگزار شده و کارمندان دولت ملزم به دریافت کارت هوشمند ملی شدند.
رئیس ثبت احوال رفسنجان گفت: کارت های ملی کاغذی از هفته ی آینده قابل ارائه نیست و شخص نمی تواند از آن استفاده کند.

حاج محمدی از اجرای طرح پایش در راستای صدور کارت هوشمند ملی خبر داد گفت: در این راستا خدمات ثبت احوال در مدارس، ادارات، مساجد ارائه می شود و با دهیاران در بخش مرکزی و توابع جهت دریافت مدارک کارت هوشمند هماهنگ می شود و هر جمعه نیز در محل در مصلی و اقامه نماز جمعه خدمات ثبت احوال ارائه می شود.

وی افزود: کیوسک سیار کارت هوشمند ملی یکی از دیگر خدمات است که با حضور متفاضی و ارائه شناسنامه تمام فرایند کارت هوشمند ملی در محل مراجعه انجام می شود و تمامی مراحل پیش ثبت نام، ثبت نام و تحویل کارت در محل صورت میگیرد.

رئیس ثبت احوال رفسنجان گفت: ۲۱۵ هزار و ۶۶۷ نفر در شهرستان رفسنجان واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند و از ابتدای امسال تا پایان آذر ۹۷ ، ۱۵۲ هزار و ۱۱۲ نفر
نفر برای ثبت نام اقدام یا کارت دریافت نمودند.

حاج محمدی گفت:  ۶۳ هزار و ۵۵۵ نفر در شهرستان رفسنجان هنوز هیچ اقدامی برای دریافت کارت هوشمند ملی انجام ندادند و توصیه می کنم هرچه سریعتر به دفاتر پیشخوان اعلام شده مراجعه نمایند.

وی با نحوه ی ثبت نام کارت هوشمند ملی اشاره کرد و بیان داشت: افراد با مراجعه به آدرس اینترنتی  www.ncr.ir و انتخاب گزینه پیش ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام می کنند و این مرحله توسط خود شخص در منزل و با گوشی همراه انجام می شود و در حقیقت هزینه دولتی ثبت نام کارت هوشمند ملی که ۲۰هزار تومان است نیز در این مرحله با ورود اطلاعات کارت بانکی پرداخت می شود.

حاج محمدی  افزود: مرحله دوم مراجعه حضوری شخص است که در طرح پایش به دستور مدیر کل بصورت خانه به خانه سعی می شود به منازل مراجعه شود و خدمات را ارائه دهیم، که با توجه به جمعیت ثبت نام نشده در رفسنجان بهتر است افراد خودشان مراجعه کنند.

وی بیان داشت: اخذ اثر انگشت و عکس برداری از متقاضی در دفاتر پیشخوان انجام می شود و نیازی به ارائه عکس نیست ، دراین مرحله امضای دیجیتال گرفته می شود .

حاج محمدی گفت: پس از عکس برداری و اخذ امضای دیجیتالی، کارت هوشمند ملی از تهران صادر و به دفتر پیشخوان ارسال می شود و شخص متقاضی پس از دریافت پیامک مراجعه و کارت خود را تحویل میگیرد.

رئیس ثبت احوال رفسنجان خاطر نشان کرد: از سال آینده افراد تمامی خدمات را با کارت هوشمند ملی دریافت می کند و یا ارائه می دهند از جمله این خدمات انتخابات و بحث هدفمند کردن یارانه هاست، بهترین کاربرد کارت هوشمن ملی احراز هویت و جلوگیری از جعل اسناد است.

حاج محمدی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵ هزار و ۲۳۵ نفر در شهرستان رفسنجان کارت هوشمند ملی دریافت کردند.

رئیس ثبت احوال  شهرستان رفسنجان در بخش دیگری از سخنانش به میزان ثبت وقایع حیاتی ، طلاق و ازدواج در شهرستان پرداخت و گفت: درصد ثبت ولادت در ۹ ماه نخست امسال ۹۹.۷ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته و درصد ثبت فوت در ۹ ماه نخست امسال ۹۹.۸ درصد که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک دهم درصد کاهش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: در ۹ ماه نخست امسال یک هزار و ۶۰۲ واقعه ازدواج در شهرستان رفسنجان به ثبت رسیده است که یک پنجم این مقدار نیز واقعه طلاق ثبت گردیده است که نسبت به سال قبل آمار طلاق پایین تر بوده است.

حاج محمدی در خصوص صدور شناسنامه مکانیزه و تعویض نمونه های قدیم بیان داشت: شناسنامه های مستهلک شده باید الزاما عوض شوند تا بتوانند کارت ملی هوشمند دریافت کنند.

وی خاطر نشان کرد: یک هزار و ۷۸۸ جلد شناسنامه المثنی در سال ۹۷ در شهرستان رفسنجان صادر شده است که ۷۴ جلد خارج از مهلت قانونی که یک ماه است تحویل متقاضی شد.
حاج محمدی گفت: امسال ۱۴ هزار و ۷۴۷ جلد شناسنامه تعویضی و ۸۲۸ جلد المثنی تعویضی بوده که بصورت مکانیزه صادر و تحویل متقاضی شده است.

وی افزود: ۱۸۶ نفر برای بار دوم و ۷ نفر برای بار سوم اعلام فقدان شناسنامه نمودند و المثنی دریافت نمودند.

رئیس ثبت احوال رفسنجان خاطر نشان کرد: ۳ هزار و ۷۲۲ واقعه ولادت نوزاد ایرانی و ۷۶۶ واقعه فوت در سال ۹۷ تاکنون در شهرستان رفسنجان رقم خورده است.
وی افزود: در سال ۹۷ تاکنون بیشترین فراوانی مربوط به نوزادان دختر با اسامی فاطمه و فاطمه زهرا و نوزاد پسر مربوط به نام محمد در ثبت احوال رفسنجان به ثبت رسیده است.
حاج محمدی گفت: تغییر نام بالای ۱۵ سال بر عهده ی ثبت احوال و زیر ۱۵ سال بر عهده ی مراجع قضایی است که با حکم دادگاه امکان پذیر است ، در صورتیکه مانده نام خانوادگی مناسب باشد می توانند اسم محل، شغل ،طایفه یا حروف زائد را از نام خانوادگی حذف نمود.

برچسب ها:
اکبر حاج محمدی ثبت احوال رفسنجان رئیس ثبت احوال رفسنجان کارت ملی هوشمند کارت هوشمند ملی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان