به همت منابع طبیعی صورت گرفت ؛

اجرای طرح توانمند سازی جوامع محلی در روستای راویز رفسنجان /عکس

  • شناسه خبر: 156343
اجرای طرح توانمند سازی جوامع محلی در روستای راویز رفسنجان /عکس

طرح توانمند سازی جوامع محلی اداره منابع طبیعی شهرستان رفسنجان در روستای راویز با مشارکت مردم و ارگان های دولتی برگزار شد.

خانه » اجتماعی » اجرای طرح توانمند سازی جوامع محلی در روستای راویز رفسنجان /عکس

رضا شادمان تسهیل گر طرح توانمند سازی جوامع محلی اداره منابع طبیعی شهرستان رفسنجان در گفت و گو با خبرنگار خانه خشتی در خصوص اجرای طرح توانمند سازی جوامع محلی اظهار داشت: این طرح از مرداد ماه امسال از طرف سازمان جنگل ها و مرات آبخیزداری کشور کلید خورد اما در استان کرمان با هم و غمی که مدیر کل منابع طبیعی استان برای برگزاری هرچه بهتر این طرح داشت با دوماه تاخیر برگزار شد و الان در سطح کشور استان کرمان در برگزاری کمی و کیفی دوره ها رتبه برتر را کسب کرده است و شهرستان رفسنجان هم جزو شهرستان های برتر استان به حساب می آید.


وی افزود:با توجه به بحران آب و خشکسالی های پیاپی مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به بخش آبخیز داری داشتند و از این بابت بودجه ای را از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به اقدامات آبخیزداری اختصاص دادند که قبلا اقدامات سازمان جنگل ها و مراتع صرفا در بخش کارشناسی بوده اما الان تصمیم بر این شده است که از دانش و تجربه بومی افراد در اقدامات آبخیزداری استفاده کنند و کارهایشان براساس تجربه باشد و از طرفی مشارکت نیروی انسانی هم باشد.

شادمان خاطر نشان کرد: از دوماه قبل کارمان را در حوزه ی آبخیز روستای راویز شروع کردیم و خیلی خوب کار کردیم و بعد از تعامل با دستگاه های اجرایی و ضمن بحث مشکلات حوزه و تشریح طرح خواستار همکاری همه جانبه دستگاه های دولتی شدیم و نتیجه این را در برگزاری کارگاه مشارکتی دستگاه های دولتی که شامل اداره منابع طبیعی , هلال احمر آتش نشانی , اورژانس , شرکت مس و مردم در راستای طرح توانمند سازی جوانان محلی دیدیم.
وی افزود:برنامه ما به این شکل بود که در راویز کوهپیمایی داشتیم و انجیوهایی مثل دوست داران طبیعت و کوهنوردان رفسنجان هم با ما بودند بعد از کوهپیمایی بذر کاری داشتیم که با مشارکت مردم محلی و دوست داران طبیعت و کوهنوردان در راستای طرح بیومکانیک منطقه صورت گرفت.
شادمان در خصوص اجرای طرح بیومکانیک منطقه عنوان داشت:این طرح از اعتبارات صندوق توسعه ملی است که در ۹۰ هکتار آبگیر و بذرکاری جهت مبارزه با فرسایش و رسوب
انجام میشود.


وی یکی از اهداف این طرح را مشارکت مردم در کارهای آبخیزداری خواند و گفت:در این طرح با بذرکاری که مردم انجام دادند جلوه خوبی را از مشارکت مردم در طرح های اداره منابع طبیعی در راستای طرح توانمند سازی جوانان محلی مشاهده کردیم.

شادمان همچنین خاطر نشان کرد: در این طرح ما توانستیم از افراد بومی استفاده کنیم و با توجه به تعاملات صورت گرفته کارگاه های آموزشی جهاد کشاورزی با روش مبارزه با زنبور مغزخوار بادام ,آموزش های هلال احمر در خصوص کمک های اولیه و امداد و نجات با توجه به استعداد منطقه و بحران هایی همچون زلزله,سیل و از طرفی اداره آتش نشانی و یگان حفاظت اداره منابع طبیعی در خصوص آموزش اطفاء حریق با توجه به مستعد بودن منطقه بود که بیشترین حریق را در منطقه راویز داریم.
وی در پایان مطرح کرد:پیگیر هستیم که فاز دوم طرح شروع شود که بیشتر در این خصوص با ارگان های دولتی و مردم همکاری کنیم و در راستای طرح توانمند سازی جوانان محلی قدم مثبتی را برداریم و به فرمایشات مقام معظم رهبری لبیک گوییم.

عکس ؛ امین قاسمیان

خبر؛ محدثه زمانی

برچسب ها:
تسهیل گری توانمندی جوامع محلی منابع طبیعی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان