دکتر آذین:

ممنوعیت صادرات پسته امری غیر کارشناسی و در جهت ضربه به تولید است

  • شناسه خبر: 15334
ممنوعیت صادرات پسته امری غیر کارشناسی و در جهت ضربه به تولید است

نماینده مردم رفسنجان و انار در رمجلس شورای اسلامی، صبح امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خانه خشتی، ممنوعیت صادرات پسته توسط ستاد تنظیم بازار را امری غیر کارشناسی عنوان کرد و افزود: پسته محصولی استراتژیکی و داخلی نیست و بیشتر جنبه کالای لوکس را در داخل ایفا می کند، بنابراین ممنوعیت صادرات آن با […]

خانه » آخرین اخبار » ممنوعیت صادرات پسته امری غیر کارشناسی و در جهت ضربه به تولید است

نماینده مردم رفسنجان و انار در رمجلس شورای اسلامی، صبح امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خانه خشتی، ممنوعیت صادرات پسته توسط ستاد تنظیم بازار را امری غیر کارشناسی عنوان کرد و افزود: پسته محصولی استراتژیکی و داخلی نیست و بیشتر جنبه کالای لوکس را در داخل ایفا می کند، بنابراین ممنوعیت صادرات آن با توجه به حجم بالای صادرات به صلاح کشاورزان و تولید کنندگان پسته نیست.

دکتر آذین ادامه داد: مصرف داخلی پسته۱۰ تا ۱۵ هزار تن می باشد که در مقابل صادرات بالغ بر ۲۰۰ هزار تن رقم ناچیزی است.

وی با تأکید بر اینکه این تصمیم به فعالیت ایران در بازارهای جهانی لطمه می زند، به خبرنگار ما گفت: ممنوعیت صادرات موجب از دست دادن بازارهای چین و آسیای شرقی خواهد شد و موجب جایگزینی فروشندگان آمریکایی در بازارهای جهانی می شود.

وی با توجه به تفاوت پسته مصرفی در داخل و خارج از کشور، گفت: تعطیلی کارخانجات بسته بندی پسته و بیکاری از جمله عواقب اجتماعی این تصمیم خواهد بود که سردر گمی عده ای را به دنبال خواهد داشت.

دکتر آذین با اشاره به اهمیت پسته در ارز آوری به کشور، اظهار داشت: با توجه به تحریم های نفتی، ارز وارد شده از طریق فروش پسته در خارج کشور از بین می رود؛ ضمن اینکه به دلیل مصرف پایین پسته در داخل کشور، تضمینی برای نگهداری ۲۰۰ هزار تن باقی مانده وجود ندارد.

نماینده مردم رفسنجان و انار هم چنین خاطر نشان کرد: ممنوعیت صادرات پسته علاوه بر ایجاد مشکل در زندگی مردم ۵ شهر استان، در ۱۴ استان کشور که وابسته به پسته هستند، مشکلاتی به وجود می آورد.

دکتر آذین افزایش معوقات بانکی را نیز از پیامدهای این تصمیم دانست و تصریح کرد: به دلیل وابستگی صادرات به وام های بانکی، این کار موجب افزایش بدهکاران بانکی می شود.

وی در رابطه با تغییر قیمت پسته در داخل و خارج کشور به خبرنگار ما گفت: افزایش قیمت در داخل کشور به دلیل عدم مدیریت صحیح در افزایش ارز ایجاد شده است؛ ضمن اینکه افزایش سم و کود و هزینه های جانبی آن نیز بی تأثیر نبوده است.

وی افزود: با توجه به زحمات فراوان کشاورزان و طولانی بودن زمان بهره برداری از این محصول توسط کشاورزان، و به دلیل اینکه این تصمیم موجب ضربه به تولید است، در تلاشیم در جلسات مشترک، موضوع را ساماندهی کنیم و به سمتی برویم که حمایت از تولید کشاورز مد نظر قرار گیرد.

برچسب ها:
پسته دکتر آذین رفسنجان صادرات کشاورزان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان