رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد :

راه توسعه کشاورزی از دریچه تحقیقات می گذرد

  • شناسه خبر: 151459
راه توسعه کشاورزی از دریچه تحقیقات می گذرد

احمدعلی کیخا با بیان اینکه راه توسعه کشاورزی از دریچه تحقیقات می گذرد گفت :به مجموعه تصمیماتی که در بخش کشاورزی نگاه می کنیم علم در آنجا جایگاهی ندارد کاربرد علم در تصمیم گیرهای و مدیریت های کشاورزی نهادینه نشده است .

خانه » آخرین اخبار » راه توسعه کشاورزی از دریچه تحقیقات می گذرد

به گزارش خانه خشتی ؛احمد علی کیخا صبح امروز در مراسم افتتاح دومین همایش ملی پسته کشور در دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان اظهار داشت :در تاریخ زندگی که نگاه می کنیم هیچ کدام منکر زحمات گذشته نیستیم قدمهای بزرگی برداشته شده است کارهای اصولی و اساسی خوبی صورت گرفته است اما در برآیند تردید داریم.

وی بیان داشت :در حوزه اقتصادی برداشت من این است ما در افزایش تولیدات محصولات چیزی کم نگذاشتیم و رشد داشتیم اما توسعه به معنای واقعی و بین المللی در بخش اتفاق نیفتاده است .

کیخا تصریح کرد :با وجود اینکه خوزستان یکی از استان های پرآب است وقتی انجا می رویم می بینیم تالاب‌ها در این استان خشک شده رودخانه ها رو به خشک هستند و مردم آب شرب ندارند .

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود :آب کشاورزی کیفیت خود را از دست داده است در گیلان که در برخی نقاط ان  دو هزار میلیمتر مترمکعب بارندگی داریم متوسط تالاب انزلی از ۹ متر به یک متر رسیده است .

وی خاطرنشان کرد :در یزد و کرمان که بارندگی ۵۰ میلی متر و ۱۰۰ میلی متر است دچار مشکل کم آبی هستیم در سیستان و بلوچستان هم که آب از آن طرف مرز می‌آید مشکلاتی وجود دارد .

احمد علی کیخا عنوان داشت :در سال ۲۰۱۳ در مدیریت اکو سیستم های آب رودخانه ای ،ما بین ۱۳۲ کشور دنیا رتبه ۱۳۰ را داشتیم ولی امروز با بحران آب روبرو شده ایم .

وی ادامه داد :۷۰ درصد شکست و موفقیت بخش کشاورزی به بیرون از بخش برمی گردد نرخ ارز در طول سالهای گذشته پایین نگه داشته شده است قدرت رقابتی محصولات در بازارهای جهانی کاهش یافته از این فرصت استفاده نکردیم الان هم اگر این شرایط فراهم شده برای این است که می خواهیم یک جایی دیگر هزینه ای را به جامعه تحمیل نشود تلاش می شود جلوی صادرات گرفته شود .

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت :یکی سری از اشکالات بخش کشاورزی به درون بخش برمی گردد دلایلی زیادی وجود دارد که موجب توسعه نیافتن بخش کشاورزی شده است .

وی یکی از دلایل عدم توسعه کشاورزی در کشور را عدم توجه به بخش تحقیقات دانست و افزود :عدم استفاده ازتجربیات محققین و نتایج تحقیقات در تصمیم گیریها و مدیریت های کشاورزی در کشور از دلایل عدم توسعه بخش کشاورزی است .

احمدعلی کیخا با بیان اینکه راه توسعه کشاورزی از دریچه تحقیقات می گذرد گفت :به مجموعه تصمیماتی که در بخش کشاورزی نگاه می کنیم علم در آنجا جایگاهی ندارد کاربرد علم در تصمیم گیرهای و مدیریت های کشاورزی نهادینه نشده است .

وی ادامه داد :بخش اجرا در درون خود جهادکشاورزی سالهاست به دلایلی از علوم و تحقیقات فاصله گرفته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه مایه تاسف است که با این همه محقق و دانشگاه در ساده ترین چیزها عاجز مانده ایم خاطرنشان کرد:وظیفه داریم حرف گروه های مرجع و دانشگاهی را بشنویم و وقتی به یقیین رسیدیم ان زمان باید دولت را تکلیف کنیم که این راه را برود وظیفه ما هدایت راه درست دولت و نظارت بر پیمودن این راه درست است اما هنوز گزارشی از آن‌ها به دست من نرسیده است .

وی بیان داشت :دانشگاه ها ، مراکزعلمی و هیات علمیه گرد هم آیند تا  مسائل مربوط به پسته را در حوزه کشاورزی حل کنند برای همین دانشگاه های منطقه ای تاسیس شده اند که بتوانند نسخه علمی برای حل مشکلات منطقه ای بدهند و این کار اولویت اول  آنهاست .

احمدعلی کیخا اضافه کرد :نمی توان همان برخوردی که با اعضای هیات علمی در دانشگاه می کنیم با محققین کشاورزی در آموزش داشته باشیم و برای ارتقای آنها کاری باید انتظار داشته باشیم که حتما اتفاق می افتد  وزیر کشاورزی در ستاد استانها باید بپذیرند هر گامی را که حوزه اجرا بر می دارند بایستی مهر تایید علمی محققین برآن بخورد .

وی بیان داشت :بسیاری از اتفاقات در باغات پسته رخ داده است مانند بسیاری دیگر اتفاقات بدور از علم و آگاهی تصمیم گرفته شده و عمل شده است .

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اذعان داشت :هنوز بر این اعتقاد داریم که چاه های اب باید برق دار شوند چون ارزان تر هستند ولی غافل از این هستیم که این کار سرعت برداشت را افزایش می دهد ولی ذخیره سفره های اب زیرزمینی ما را کاهش می دهد .

وی تاکید داشت :در اجرا ،مسیر درستی نرفتیم برای توسعه کشاورزی اقدامات زیادی را باید انجام داد نقطه شروع آن از محققین است باید در این همایش ها دور هم جمع شویم و از نظرات و پیشنهادات استفاده کنیم .

احمد علی کیخا یادآور شد :یکی از ایرادات توسعه کشاورزی فارغ از پولی که به این بخش می آید از بودجه عمومی کشور کافی است یا نیست همان هزینه هم با برنامه ریزی هزینه نمی شود.

وی ادامه داد :برای سیستم های تحت فشار آب در طول دولتهای یازدهم و دوازدهم قریب ۱۲ میلیارد دلار از غرب خوزستان تا سیستان و … در بخش آب کشاورزی هزینه شده است آیا کسی می تواند تضمین دهد که به همین اندازه هزینه کرده ایم برگشت خواهیم داشت حداقل در حوزه انتخابیه خودم می‌بینم حتی معاونان خود وزارت جهاد مستقل از همدیگر در توسعه کشاورزی عمل می‌کنند.

کیخا گفت : برای رفسنجان باید برنامه توسعه کشاروزی داشته باشیم و هر پولی که در این چارچوب هزینه می شود باید هدفمند باشد .

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اذعان داشت :کمیسیون کشاورزی مجلس این امادگی را دارد که انجمن باغبانی کشور در حوزه محصولات باغبانی حتی به صورت خاص برای محصولاتی مانند پسته ،خرماو انجیر سیاست هایی دارد که نشان می دهد که دولت باید مسیرش را در این راستا اصلاح کند ما از قدرت مجلس استفاده می کنیم تا مجبور باشند نظریات علمی شما را اجرا کنند .

وی گقت : بایستی محققین حرف خودشان را بزنند دانشگاهیان میتوانند خیلی موثر باشند امروز اگر من مدیر بد یا خوب عمل می کنیم بر می گردد به دانشگاه ،وقتی به صورت انجمن حرفی را بزنیم مورد تایید قرار می گیرد .

 

برچسب ها:
احمد علی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان