رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مطرح کرد :

۴۰ هزار تبعه افغانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هستند

  • شناسه خبر: 147083
۴۰ هزار تبعه افغانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: هم اکنون چهل هزار نفر از این افاغنه تحت پوشش این دانشگاه و دارای پرونده بهداشتی می باشند .

خانه » پزشکی و سلامت » ۴۰ هزار تبعه افغانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هستند

به گزارش خانه  خشتی ؛ دکتر اسماعیلی ندیمی در حاشیه بازدید سفرای کشورهای حامی پناهندگان از مرکز جامع خدمات سلامت پیامبر اعظم(ص) رفسنجان ویژه اتباع که روز گذشته صورت گرفت، اظهار داشت :مهمترین نظام سلامت هر کشور مقابله و نوع برخورد با بیماریها با توجه به شرایط منطقه ای و جغرافیایی می باشد .

وی بیان داشت: کشور ما نیز با توجه به شرایط منطقه ای و اب و هوایی متحول مهاجر پذیری و مهاجرت به کشورهای کمتر توسعه یافته شرایط ویژه ای دارد .

اسماعیلی ندیمی تصریح کرد :دست یافتن به بالاترین سطح سلامت جزئی از اهداف اجتماعی تمام دولتها محسوب می شود .

وی افزود :سلامت عنوان ارزش فردی و اجتماعی یکی از مهمترین و ابتدائی ترین حقوق و نیازهای حیات بشری تلقی می شود .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان داشت : رفسنجان با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع بر سر بزرگراه های ارتباطی کرمان ،یزد ،فارس و هرمزگان و سیستان و بلوچستان واقع شده است .

وی با بیان اینکه جمعیت تحت پوششش این دانشگاه در سال ۹۶ حدود ۳۵۰ هزار نفر براورد می شود خاطرنشان کرد :با تعامل اداره کل مهاجرین استان و کمیساری مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت فقط به ساماندهی مهاجرین افغان در شهرستان رفسنجان شدیم هم اکنون چهل هزار نفر از این افاغنه تحت پوشش و دارای پرونده بهداشتی می باشند .

دکتر اسماعیلی یاداور شد :با همکاری شرکای اجرایی موفق به ساخت یک مرکز تسهیلات زایمانی و یک مرکز خدمات جامع سلامت شدیم .

وی تاکید داشت :هم اکنون دو مرکز در خارج از اردوگاه و یک مرکز در داخل اردوگاه  با ۲۰ نفر گروه شاغل به ارائه خدمات به مهاجرین مشغول می باشند ،بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت افغانستانی مجاز و غیر مجاز در شهرستان رفسنجان ساکن هستند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت :بسیاری از افراد افاغنه در باغات پسته و در کوره های  اجر پزی مشغول به کار هستند ،خدمات بهداشتی همانند افراد ایرانی به این افراد ارائه می شود .

وی ادامه داد :دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از جمله دانشگاه هایی است که بیشترین حضور اتباع خارجی در کشور را به خود اختصاص داده است،شرایط محیط کار مناسب به دلیل وجود باغات پسته و باغات پسته جاذبه زیادی را برای ورود به اتباع خارجی دارای مجوز پناهنده و همچنین اتباع غیر مجاز به شهرستان رفسنجان فراهم کرده است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اذعان داشت :ارائه خدمات بهداشتی درمانی اولیه از جمله مراقبتهای مادران باردار ،مراقبت نوزادان ، سالمندان ، کودکان و میانسالان ارائه دارو ،اموزشهای پیشگیری از بارداری همانند مادران ایرانی انجام می شود و در چند سال گذشته ما مرگ مادر باردار افغانی نداشته ایم .

وی ابراز داشت :دومین اقدام مهم پوشش بیمه واکسیناسیون براساس استاندارهای ملی ایران و جهان ،مقابله با هرگونه طغیان بیماری در جمعیت مهاجر پناهنده ،نظارت بر بهداشت فردی و بهدشات محیط مهاجرین و پناهندگان و اموزش بهداشت  بوده است .

دکتر اسماعیلی ادامه داد :کلیه خدمات بهداشتی به صورت رایگان ارائه می شود ،مهاجرت و رفت و امدهای مکرر مهاجرین و در نتبجه بالا رفتن بروز بیماریهای واگیر دار از چالش های ماست به طوریکه در سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد بیماران مبتلا به مالاریا و ۳۰ درصد بیماران مبتلا به سل در اتباع افغانی وجود داشته است این امر مشکلات جدی را در کنترل بیماری ها ایجاد کرده است .

وی بیان داشت :نداشتن بیمه اتباع غیرمجاز در نتیجه عدم مراجعه به مرکز تسهیلات زایمانی یا زایشگاه از دیگر چالش های ماست ،با توجه به فرهنگ و اعتقادات خاص تعداد قابل توجهی از زایمانها در منزل صورت می گیرد .

دکتر اسماعیلی گفت :با توجه به افزایش قیمت داروها و رشد جمعیت افغانستانی تخصیص اعتبارات بیشتر جهت خرید مکمل ها و وسایل پیشگیری از بارداری را پیشنهاد داریم .

رئیس دانشگاه علوم پزشگی به تخصیص اعتبار جهت احداث مرکز تسهیلات زایمانی اشاره داشت و افزود :ایجاد مرکز تسهیلات زایمانی در مجاورت زایشگاه در رفسنجان ضرورت دارد .

 

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان