رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان مطرح کرد:

اهدای ۱۰ هزار واحد خون سالم در رفسنجان / ۶۱ درصد اهداکنندگان مستمرند

  • شناسه خبر: 146627
اهدای ۱۰ هزار واحد خون سالم در رفسنجان / ۶۱ درصد اهداکنندگان مستمرند

رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان گفت: سال گذشته ده هزار و ۷۳۰ واحد خون از اهداکنندگان خون در رفسنجان گرفته شده است که از این تعدا ۳ و سه دهم درصد خانمها و ۹۶ و هفت دهم درصد ان اقایان بودند .

خانه » اجتماعی » اهدای ۱۰ هزار واحد خون سالم در رفسنجان / ۶۱ درصد اهداکنندگان مستمرند

به گزارش خانه خشتی ؛ مهدی محمد حسینی در آیین تجلیل از اهداکنندگان خون در مرکز انتقال خون رفسنجان اظهار داشت :در سال ۱۷۹۵ اولین تزریق خون از انسان به انسان صورت گرفت؛ در قرن بیستم گروهای خونی کشف شد هر ساله ۱۴ ژوئن به خاطر این کشف بزرگ توسط بهداشت جهانی به عنوان روز جهانی اهداکنندگان خون نامگذاری شده است .
حسینی تصریح کرد :امسال هم این روز را خاطر همدلی بین انسانها جشن گرفته ایم انتقال خون به بیماران فرصت زندگی طولانی تر می دهد در اعمال جراحی به کمک پزشکان می اید و همچنین نقش نجات بخشی در مراقبتهای مادر و کودک دارد .
وی افزود :در خیلی از کشورهای دنیا کمبود فراورده های خونی مشاهده می شود که این موضوع در کشور ما بسیار ضعیف است تامین خون و فراوردهای خونی مورد نیاز به طور مستمر باید انجام شود .
رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان خاطرنشان کرد :دغدغه هایی که در زمان گذشته وجود داشته الان وجود ندارد در استان رفسنجان اولین پایگاهی بودیم که از حذف سیستم جایگزینی استقبال کردیم .
وی عنوان داشت : اولین واحد سیار استان را در رفسنجان راه اندازی کردیم ما علاوه اینکه خون شهرستان را به طور کامل انجام میدهیم بخشی از نیازهای استان را هم تامین می کنیم .
حسینی بیان داشت :شعار امسال بهداشت جهانی “من هستم من را هزار امید است و هزار امید تویی ” است این نشان میدهد که همه امید بیماران به اهداکنندگان خون می باشد و فلسفه انتقال خون توسط شماها ماهیت پیدا می کند .
وی تاکید داشت :ما سعی کردیم روز به روز خودمان را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم ،انتقال خون ما سرامد منطقه است ،از سال ۸۹ سیستمی با همکاری وزارت بهداشت و درمان در مراکز درمانی به صورت پایلوت اجرا کردیم به نام سیستم مراقبت از خود ،ما امانت دار خون انسانهایی هستیم که برای هم نوع خود خون اهدا کرده اند .
رئیس انتقال خون گفت :تلاش کردیم خون با کیفیت بالا در اختیار بیماران قرار گیرد سازمان انتقال خون ایران با بهداشت بین المللی ،انجمن بین المللی پلاسما همکاری دارد یک دستگاه بین المللی شناخته شده ای است و تعامل خوبی با سایر دستگاه های دنیا دارد .
وی یاداور شد :در ایران ۹۷ درصد خونهایی که اهدا می شود تبدیل به فراورده های خونی می شود بخشی از ان سه درصد به خاطر ازمایشات غربالگری است که انجام می شود .
حسینی اذعان داشت :به طور معمول از هر سه نفر در دنیا یک نفر در طول حیات نیاز به خون دارد و این می طلبد که ما به طور منظم اهدا خون داشته باشیم و همه دنیا به سمت اهدا خون داوطلبانه پیش می رود .
وی ابراز داشت :متوسط اهدا مستمر در ایران روی ۵۴ درصد است در سالهای اخیر افزایش یافته است شاخص اهدا مستمر ما در رفسنجان بالای ۶۰ درصد است سال گذشته ما ۶۱ درصد اهداکنندگان مستمر بودند .
رئیس انتقال خون گفت :در حوادث و بحران ها احتیاج به خون در اولویت است سعی کردیم ذخیره مطمئنی از شهرستان داشته باشیم .
وی ادامه داد :در تمام ایران شبکه خونرسان وجود دارد مثل سیستم شتاب بانکی برای هر شهرستان می باشد که نزدیکترین پایگاه خون موظف است در مواقع بحران خونرسانی کند .
حسینی بیان داشت :جایگاه انتقال خون جایگاه مطمئنی است سالیانه ۶۰۰ هزار مادر دنیا به خاطر نرسیدن خون جانشان را از دست میدهند در ایران سالیانه بیش از ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر مراجعه کننده به انتقال خون داریم بیش از ۲ هزار ۱۰۰ واحد خون اهدا می کنند .
وی افزود :شاخص اهدا بانوان در خون بالاتر است به طور میانگین ۳۰ درصد است ،این شاخص در بین کشورهای مدیترانه شرقی به زیر ده هم می رسد که ایران جزو ان کشورهاست .
رئیس انتقال خون گفت :سلامت افراد را فدای اهدای خون نمی کنیم ،اهدای خون نباید برای گیرنده خون مضر باشد در سال ۹۶ ۱۳ هزار ۴۶۱ مراجعه به انتقال خون داشتیم که توسط ۹ هزار ۳۶۳ نفر انجام شده است از این تعداد مراجعه کننده قریب ۸۰ درصد انها مجاز به اهدا خون شدند .
وی عنوان داشت :از افرادی که معاینه سالم شده اند ده هزار۷۳۰ واحد خون گرفته شده است که از این تعدا ۳ و سه دهم درصد خانمها و ۹۶ و هفت دهم درصد ان اقایان بودند ۶۱ درصد اهدا کنندگان ما افرادی بودند که مستمر بودند و سالی دوبار اهدا خون انجام دادند .
رئیس انتقال خون ادامه داد :۲۶ درصد افراد باسابقه هستند ۱۳ درصد مراجعین ما برای بار اول مراجعه می کنند از مجموع خونهای گرفته شده از هر واحد سه و چهار بسته فراورده تهیه کنیم .
وی بیان داشت :مجموع توزیع خون و فراورده های ما به مراکز درمانی ۲۲ هزار ۱۸۳ واحد بوده است ۷ هزار ۸۲۵ واحد ان به مراکز درمانی خود شهر تامین کردیم مازاد ان را ۱۲ هزار ۹۵۵ واحد به کرمان دادیم ۹۱۹ واحد به کهنوج دادیم .
حسینی با بیان اینکه استان کرمان از استانهایی است که جزو بیشترین بیماران تالاسمی را دارد گفت :بیماران تالاسمی در رفسنجان بیشتر از افاغنه هستند در شهرهای جنوبی امار بیماران تالاسمی وحشتناک است کل استان ۱۳۰۰ بیمار تالاسمی دارد .

برچسب ها:
اهدای خون رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان مرکز انتقال خون رفسنجان مهدی محمد حسینی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان