پسته گران شده اما برای صادرات نیاز به نقدینگی بیشتر دارد

  • شناسه خبر: 14267
پسته گران شده اما برای صادرات نیاز به نقدینگی بیشتر دارد

صادرات۶هزارمیلیاردتومان محصولات کشاورزی کشور در سالجاری. رییس اتاق بازرگانی شهرستان رفسنجان در گفتگو با خبرنگار “خانه خشتی” اظهار داشت:در سالهای اخیر۲هزار میلیارد تومان صادرات محصولات کشاورزی را داشتیم ولی امسال با افزایش نرخ ارز۶هزار میلیارد تومان صادرات محصولات کشاورزی داشتیم که از این رقم بیش از ۱۰ هزارتن پسته ومغز پسته به ارزش بالغ بر ۸۶ میلیون دلار […]

خانه » آخرین اخبار » پسته گران شده اما برای صادرات نیاز به نقدینگی بیشتر دارد
صادرات۶هزارمیلیاردتومان محصولات کشاورزی کشور در سالجاری.
رییس اتاق بازرگانی شهرستان رفسنجان در گفتگو با خبرنگار “خانه خشتی” اظهار داشت:در سالهای اخیر۲هزار میلیارد تومان صادرات محصولات کشاورزی را داشتیم ولی امسال با افزایش نرخ ارز۶هزار میلیارد تومان صادرات محصولات کشاورزی داشتیم که از این رقم بیش از ۱۰ هزارتن پسته ومغز پسته به ارزش بالغ بر ۸۶ میلیون دلار ازابتدای سالجاری تاکنون از رفسنجان صادر شده و امروز باید به فکر این باشیم که بخش خصوصی همه این مبالغ حاصل از صادرات که حدود ۳۵ درصد سهم رفسنجان می شود را برای ایجاد کارخانجات و تولیدی ها هزینه کند.

آقای میرزاییان ادامه داد:استان کرمان اولین استانی بوده است که از افزایش نرخ ارز در زمینه مس ، خرما ، سنگ آهن ، محصولات گیاهی و دارویی و غیره بهره گرفته است که در این زمینه می توان با سایر استانها رقابت کرد.
وی با اشاره به اینکه محصول پسته بخش عمده ای از صادرات غیر نفتی را تشکیل می دهد گفت:این تنها محصول کشاورزی بوده که در بازارهای جهانی افت قیمت نداشته به عنوان مثال قیر و زعفران در خارج از کشور به نصف قیمت رسیده در حالیکه قیمت پسته نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش قیمت نیز داشته است. این شرایط فعلی مناسب است و باید استفاده بهینه را از این منابع کرد و شرایط را خوب مدیریت کرد.وی تصریح کرد:در حال حاضر چرخه صادرات پسته کشور نیاز به نقدینگی بیشتری داردو پروسه تولید پستهو صادرات آن یک پروسه طولانی مدت می باشد با
شرایطی که نرخ ریالی آن بالا رفته و نسبت به سال قبل تقریبا ۳ برابر شده صادرکنندگان برای خرید، نیاز به منابع ارزان قیمت بیشتری دارند و برگشت پول به خاطر شرایط تحریم طولانی تر شده است.
آقای میرزائیان نرخ فعلی ارز اتاق مبادله برای صادرات پسته را مناسب دانست وتاکید کرد:
صادرکنندگان دغدغه صادرات نداشته باشندواجازه ندهند که شایعه پراکنی و ایجاد جو روانی توسط عده ای باعث بروز اضطراب در بازار شودو صادرات آنچه تا کنون انجام گرفته و درصورتی که در آینده هم طبق ضوابط تعیین شده صورت میپذیرد مشمول هیچگونه عوارض و مالیاتی نخواهد بود.
وی راه اندازی اتاق مبادلات ارزی برای صادرکنندگان رامفید دانست وگفت:اگر نیاز به بازگو کردن مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان  باشد اصلی ترین این مشکلات این است که پس از تصمیم دولت در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات به اتاق مبادله، این موضوع مشکل و دغدغه عمده صادرکنندگان می باشد.
رییس اتاق بازرگانی رفسنجان مبنای محاسبه ارز در اتاق مبادلات را از ابتدای آذر ماه سال ۹۱اعلام کردوتصریح نمود: صادرکنندگان باید ارز را از چهار روش ارائه دهند در غیر این صورت مشمول مالیات خواهند بود.
اول اینکه صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات خود را به اتاق مبادله ارزی بیاورند، دوم در اختیار واردکنندگان قرار دهند، سوم اینکه بابت بدهی خود به سیستم بانکی کشور بپردازند و در آخر خود واردات انجام دهند. در غیر این چهار حالت درآمد ارزی آنها مشمول مالیات خواهد شد که حداکثر تا یک ماه آینده توسط سازمان امور مالیاتی کشور معین خواهد شد.
وی گفت:طبق ماده ۷۷ قانون برنامه توسعه پنجم بخش خصوصی و تعاونی جهت ترویج و توسعه اقتصادی، در طی این برنامه یک در هزار از درآمد فروش و خدمات چه معاف و چه غیر معاف و برای اینکه سال ۹۱ سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده برای اینکه حمایت از تولید شود ۷۰ درصد بخشودگی دارد و اعضا موظفند برای تمدید کارت ۳۰ درصد را به حساب اتاق بازرگانی واریز کنند.
آقای میرزاییان آغاز فعالیت اتاق بازرگانی رفسنجان راازنیمه دوم سال ۱۳۹۰ بیان کردواذعان داشت:در حال حاضر۱۶۰ نفر عضو اتاق بازرگانی رفسنجان هستند که حدود ۱۲۰ نفر آنها  فعال هستندواز زمان تاسیس این اتاق در رفسنجان حدود ۴۰۰  گواهی مبدا صادر شده است.

رضایی
برچسب ها:
اخبار رفسنجان بازرگانی پسته پسته گران شده اما برای صادرات نیاز به نقدینگی بیشتر دارد خانه خشتی رفسنجان صادرات6هزارمیلیاردتومان محصولات کشاورزی کشور در سالجاری کشاورزی محصول
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان