مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان:

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را بشناسیم و آنرا جدی بگیریم

  • شناسه خبر: 137890
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را بشناسیم و آنرا جدی بگیریم

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: شهروندان با توجه به فصل سرما خطر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند.

خانه » پزشکی و سلامت » بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را بشناسیم و آنرا جدی بگیریم

به گزارش خانه خشتی به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، دکتر جواد نگارستانی مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن هشدار به شهروندان از آنان خواست با توجه به فصل سرما خطر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند.
وی اعلام کرد: بیماری آنفلوانزای پرندگان یکی از بیماریهای واگیر دار تنفسی ویروسی طیور است که قابل انتقال به انسان بوده و خسارات فراوانی را به صنعت مرغداری وارد می‌کند.
وی پرندگان آبزی ( اعم از وحشی و اهلی) را مخازن عمده طبیعی برای ویروسهای آنفلوانزا برشمرد و اظهار داشت : پرندگان آبزی وحشی از عوامل مهم ناقل ویروس‌ آنفلوآنزا هستند که نشانه های بیماری را بروز نمی دهند و ممکن است ویروس را به مدت طولانی دفع و باعث انتشار بیماری شوند.
دکتر جواد نگارستانی نشانه های بالینی این بیماری را در پرندگان متفاوت اعلام کرد و گفت : شروع ناگهانی بیماری و تلفات، تورم و کبودی تاج و ریش طیور، بی‌حالی شدید و پژمردگی و دورهم جمع شدن پرندگان، خونریزی زیر جلدی ساق پا، عوارض تنفسی از جمله سرفه و عطسه و ریزش ترشحات بینی و چشم و کاهش مصرف دان را از نشانه های بالینی بیماری نام برد.
مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در ادامه بهترین روش جهت جلوگیری انتشار این بیماری را در مرغداریها رعایت اصول امنیت زیستی اعلام کرد .
دکتر نگارستانی همچنین راه های انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد به انسان راتماس مستقیم با پرندگان آلوده وبیمار، تماس مستقیم با مدفوع وترشحات پرندگان و وسایل آلوده،ذبح و پرکنی طیور وماکیان آلوده وبیمار، شکار پرندگان یا تماس با پرنده تلف شده در اثر بیماری عنوان کرد و گفت خوردن فراورده های پخته طیور اعم از گوشت و تخم مرغ خطری به همراه ندارد
وی بیان داشت: مرغداران، کارگران مرغداری ها و سایر طیور صنعتی، کارکنان پارک های پرندگان و دامپزشکان را افرادی دانست که در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی در معرض ابتلا به این بیماری می باشند.
این مسئول با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان میتواند به عنوان بیماری مشترک، سلامتی و بهداشت یک جامعه را تهدید کند خاطر نشان کرد : یکی از اهداف دامپزشکی صیانت از صنعت تولید مرغ و تخم مرغ و همچنین بهداشت و سلامت مردم است و این در صورتی محقق می گردد که تمام افراد جامعه آگاهی خود را نسبت به این بیماری افزایش داده ،ضوابط بهداشتی را رعایت نموده و با مسئولان دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.
مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در پایان از شهروندان محترم تقاضا نمود با توجه به شیوع بیماری در استان های همجوار از خرید پرنده ،گوشت و تخم مرغ از دست فروش ها و مراکز غیرمجاز خودداری کنند و در صورت مواجهه با هرگونه تلفات غیرعادی طیور، سریعا به ادارات دامپزشکی شهرستان ها اطلاع داده شود.

برچسب ها:
آنفلوانزا آنفلوانزای فوق حاد پرندگان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان