دبیر نظام صنفی کارهای کشاورزی رفسنجان مطرح کرد:

حذف خرده مالکی و رفتن به سمت تجمیع اراضی نجات بخش دشت رفسنجان است

  • شناسه خبر: 124525
حذف خرده مالکی و رفتن به سمت تجمیع اراضی نجات بخش دشت رفسنجان است

دبیر نظام صنفی کارهای کشاورزی رفسنجان گفت: بحثی که خیلی مهم است و نجات بخش دشت رفسنجان خواهد بود بحث حذف خرده مالکی و رفتن به سمت تجمیع اراضی یک موتور پمپ است در این صورت می توانیم در بحث مختلف کشاورزی از جمله اجرای سیستم های آبیاری پیشرفت خوبی دشته باشیم.

خانه » اجتماعی » حذف خرده مالکی و رفتن به سمت تجمیع اراضی نجات بخش دشت رفسنجان است

سید مصطفی مرتضوی در گفت و گو با پایگاه خبری خانه خشتی به مناسبت روز جهاد کشاورزی اظهار داشت :مدیریت کشاورز ایرانی بر خلاف نقاط دنیا که کنار رودخانه ها کشاورزی می کردند فرق دارد کشاورز ایرانی با تکنولوژی قنات ،اب را از نقاط دور دست به کویر می برد و آنجا را آباد می کند .

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی رفسنجان تصریح کرد :جایگاه و ارزش کشاورز ایرانی نسبت به  نقاط دیگر دنیابالاتر است ، این کشاورز با طبیعت بعضی مواقع جنگیده است تا به امروز این کشاورز از اعماق زمین اب را از اعماق زمین استحصال می کند وبا امید و توکل بر خدا در زمین کشاورزی می کند و از این طریق روزی حلال بدست می اورد .

مرتضوی افزود :تا زمانیکه حرص و آز به سراغ کشاورزی نیامده بود و افراد دیگر با شغلهای دیگر وارد قلمرو کشاورز نشده بودند و سرمایه هایی که در اختیار کشاورز بوده نابود نکرده بودند  کشاورزی روند خوب و ارام خود را داشته است و کشاورز فردی متین ، با وقار با شخصیت، که توکل بر خداوند برای او از جایگاه بالایی برخوردار است  .

دبیر انجمن میراب رفسنجان بیان داشت:کشاورزی  در شهرستان رفسنجان از دیرباز دایر بوده است و محصولات متفاوتی زیر کشت می رفته است ولی اکنون رفسنجان به نام پسته مشهور است و در دنیا حرف اول را می زد به لحاظ کیفیت الان هم حرف اول را می زند ،کشاورز رفسنجانی تا زمانکیه قنات را حفظ کرده بود مشکلات کم ابی نداشت، ولی از زمانیکه تکنولوژی وارد شد در اختیار کشاورز قرار گرفت و افراد دیگری احساس کردند موقعیت خوبی است به سراغ او امدند کم کم مشکلات شروع شد و بحران اب اغاز گردید .

مرتضوی بحران آب را یکی از اصلی ترین دغدغه های کشاورزی عنوان کرد و گفت: زمانی حق مقایسه آب مجازی در بخش کشاورزی و سایر بخش ها از جمله صنعت را داریم که بدانیم  میزان اشتغال کشاورزی و صنعت به چه صورت است  ،میزان امید بخشی در هر منطقه به چه صورت است ؟

وی بیان داشت :امروز کشاورز ما با استحصال آب به جنگ با طبیعت می رود درامد کسب می کند ولی ما باید به او کمک کنیم با قوانین نباید او را اذیت کنیم ، باید علم روز را به او یاد دهیم باید نهاده ها را بررسی کنیم .

مرتضوی تجمیع اراضی در رفسنجان را الزامی دانست و گف: باید تلاش کنیم تا خرده مالکی را کم کنیم چرا که اگر امروز کشاورز زمین خود را سم پاشی می کند ولی زمین کناری ، سم پاشی نشده باشد برای او فایده ای ندارد ، سیستم آبیاری تحت فشار برای هکتار کم مسلم است که صرفه اقتصادی ندارد ،فروش محصول کشاورز اگر کم باشد مجبور می شود محصولش را به دلالها بفروشد و در بحث فراوری نمی تواند وارد شود.

دبیر نظام صنفی کارهای کشاورزی رفسنجان خاطر نشان کرد: بحثی که خیلی مهم است و نجات بخش دشت رفسنجان خواهد بود بحث حذف خرده مالکی و رفتن به سمت تجمیع اراضی یک موتور پمپ است در این صورت می توانیم در بحث مختلف کشاورزی از جمله اجرای سیستم های آبیاری پیشرفت خوبی دشته باشیم.

مرتضوی ادامه داد: با حذف خرده مالکی و یکپارچه شدن زمینها عملکرد تعاونی مانند می شود هرسال یک نفر عهده دار مجموعه و در نهایت سود ان تقسیم می شود میان مالکان.

وی در بخش دیگری توجه به دیگر زمینه های کشاورزی در شهرستان در کنار پسته اشاره کرد و گفت: می توان برای کشت زعفران ، گیاهان دارویی و دیگر محصولات وارد شویم ترمینالهای ضبط پسته که تنها رد برهه ای از سال استفاده می شوند می توان  برای زمینه های دیگر کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد .

مرتضوی خاطر نشان کرد: همه ی این اتفاقها با مدیریت جوان و کارای شهرستان در جهاد کشاورزی در حال رخ دادن است اما باز هم نیاز به حمایت داریم؛ کشاورزان می توانند با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارتباط بگیرند و مشکلات خود را در میان بگذارند.

وی به برگزاری کلاسهای خود گردان روستایی اشاره کرد و گفت: کلاسها که با استفاده از کارشناسان جهاد کشاورزی بصورت دورهمی کشاورزان برگزار می شود و با ارائه نظرات کشاورزان بحث های مختلف کشاورزی  ارتقا می یابد.

رئیس نظام صنفی کارهای کشاورزی استان کرمان در ادامه به سازو کار نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی ایران از اواخر دهه ۸۰ اشاره کرد و بیان داشت :  در این نظام با صدور یک پروانه صنفی کارهای کشاورزی کشاورز هویت میگیرد و می تواند مانند دیگر مشاغل آن ارائه کند ، پیش از این کشاورز با میلیاردها سرمایه هویت نداشت و با این پروانه مشخص می شود که چه کاری را انجام می دهد.

وی افزود: نظام صنفی کارهای کشاورزی به عنوان مجموعه ای که می خواهد داد کشاورز را بزند و مشکلات آن را به دولت ارائه کند  زمانی موفق است که کشاور ان را باور کند و به کمک او آید؛ نظام صنفی کارهای کشاورزی سیاسی نیست و از خود کشاورزان است و آن را تعیین می کنند می تواند حقوق کشاورز را دفاع کند به شرط انکه کشاور هم پای کار باشد.

مرتضوی به فعالیت این نظام در شهرستان رفسنجان اشاره کرد و گفت: در فرجه زمانی که فعالیت داشتیم توانسته فعالیتهای خوبی داشته و ارتباط خوبی را با دستگاهها برقرار کند ، توانسته با بانک کشاورزی رایزنی کند تا پروانه کشاورز را به رسمیت بشناسند.

رئیس نظام صنفی کارهای کشاورزی استان کرمان در خصوص عضو شدن کشاورزان در نظام صنفی کارهای کشاورزی بیان داشت: کشاورزان محترم می توانند با مراجعه به دفتر نظام صنفی کشاورزی در شهرستان رفسنجان واقع در خیابان امام(ره) کوچه شماره ۷ ، با ارائه سند زمین یا نامه ای دال بر تایید مالکیت زمین ، یک برات پرداختی از آب و مدارک شخصی و همچنین یک تاییدیه جی پی اس خورده برای میزان زمین سطح زیر کشت از جهاد کشاورزی برای ثبت نام اقدام کنند .

 

 

 

برچسب ها:
انجمن میراب دبیر نظام صنفی کارهای کشاورزی رفسنجان دشت رفسنجان نظام صنفی کارهای کشاورزی استان کرمان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان