موردی از تب کریمه کنگو در رفسنجان مشاهده نشده است

  • شناسه خبر: 123859
موردی از تب کریمه کنگو در رفسنجان مشاهده نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: تاکنون موردی از تب کریمه کنگو در رفسنجان مشاهده نشده و کسی در این رابطه و با علائم این بیماری در رفسنجان بستری نشده است.

خانه » پزشکی و سلامت » موردی از تب کریمه کنگو در رفسنجان مشاهده نشده است

به گزارش خانه خشتی به نقل از پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دکتر احمد جمالی زاده اظهار داشت: نظارت بر عرضه و توزیع فرآورده های دامی بر عهده دامپزشکی است و در این خصوص مرکز بهداشت شهرستان آمادگی کاملی برای پیگیری موارد مشکوک ابتلا به تب کریمه کنگو را دارد که تاکنون موردی مشاهده نشده است.

وی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نوعی بیماری مشترک بین حیوان وانسان است که به صورت ناگهانی شروع می شود و چند سالی است که تعدادی از هموطنانمان در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

جمال زاده بیان کرد: بیشترین علل ابتلا به این بیماری در اثر تماس با دام یا مصرف گوشت های آلوده حاصل از ذبح دامهای غیرمجاز بوده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان علائم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را در سه مرحله برشمرد و گفت: مرحله اول دوره کمون است که معمولاً یک تا سه و حداکثر ۹ تا ۱۳ روز طول می کشد.

جمالی زاده ادامه داد: مرحله قبل از خونریزی یک تا هفت روز طول می کشد که شامل علائمی از جمله تب، ضعف، سردرد شدید، لرز، درد شدید در ناحیه پشت، کمر و پاها، گیجی، کوفتگی و بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، اسهال و … است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به مرحله خونریزی دهنده بیماری تب کنگو، یادآور شد: این مرحله معمولاً در روز سوم تا پنجم بیماری شروع می شود و یک تا ده روز طول می کشد خونریزی در مخاط ها و پتشی در پوست، هماتوم و سایر پدیده های خونریزی دهنده در این مرحله از بیماری دیده می شود.

جمالی زاده با اشاره به راههای انتقال بیماری، تصریح کرد: گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، تماس با دام آلوده، مصرف گوشت تازه خام یا نیم پز حیوانات آلوده و تماس با خون و ترشحات بیمار و استنشاق هوای آلوده از جمله راههای انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به شمار می روند.

وی توصیه کرد: گوشت و احشاء دام را به مدت ۲۴ ساعت پس از ذبح در سردخانه یخچال نگهداری و پس از آن پخته و مصرف شود، ضمن اینکه از مصرف خام جگر و سایر احشاء و گوشت دام ها به شدت پرهیز شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با تأکید بر اینکه بیماری در دام آلوده هیچ علامتی نداشته و از ظاهر دام نمی توان   بیماری را تشخیص داد، ابراز داشت: رعایت اصول بهداشتی در نگهداری دام، عدم نگهداری از حیوانات مگر در مواقع ضروری و خرید دام مطمئن از مکانهایی که مورد تایید دامپزشکی می باشد، مورد تاکید است.

برچسب ها:
تب کریمه کنگو تب کریمه کنگو در رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان