۲۹۶هزار نفر در شهرهای رفسنجان و انار داری پرونده الکترونیک سلامت

  • شناسه خبر: 121826
۲۹۶هزار نفر در شهرهای رفسنجان و انار داری پرونده الکترونیک سلامت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: ۲۹۶هزار نفر در شهرهای رفسنجان و انار داری پرونده الکترونیک سلامت هستند، اطلاعات درمانی و خدماتی دریافت شده در این سامانه به ثبت می رسد؛ در هر نقطه ای از کشور که کد ملی وارد شود اطلاعات بیمار به صورت آن لاین ارائه می شود.

خانه » پزشکی و سلامت » ۲۹۶هزار نفر در شهرهای رفسنجان و انار داری پرونده الکترونیک سلامت

به گزارش خانه خشتی ؛ دکتر احمد جمالی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در نشست خبری با حضور رئیس و معاونین این دانشگاه از طرح غربالگری بیماری های غیر واگیر در رفسنجان خبر داد و گفت: این طرح در غالب تشخیص بیماری های قلبی- عروقی ارائه می شود و کلیه افراد بالای ۳۰ سال را تحت پوشش قرار می دهد. در این طرح افراد بیماری که مستعد بیماری های قلبی و عروقی هستند شناسایی شده و کارتهایی با رنگ های متفاوت( سبز، نارنجی، زرد و قرمز) دریافت می کنند که میزان خطر فرد را به بیماری های قلبی در ده سال آینده را مشخص می کند که در این طرح ۴۰ درصد افراد در شهرستانهای انار و رفسنجان تحت پوشش قرار خواهند گرفت و برای آنها پرونده درمانی تشکیل می شود.
وی با اشاره به شعار سال در ایران” زندگی سالم، بانشاط و امید” ، وضعیت جمعیت کشور از نظر بیماری های روانی چه خفیف و شدید چندان خوب نیست و بیان کرد: نزدیک به ۲۴ درصد افراد بالای ۱۶ سال از یک اختلال روانی رنج می برند و اگر این اختلالات روانی( افسردگی، وسواس ) خفیف به موقع درمان نشود، امکان تشدید این بیماری ها در آینده وجود دارد.
دکتر جمالی زاده گفت: نشاط و رفاه اجتماعی از فاکتورهای مهم شاخص امید در جامعه است که یکی از عوامل رفاه اجتماعی، وضعیت درمان و بهداشت است که تدبیر و سیاست دولت این بوده که وزارت بهداشت و درمان در بحث بهداشت و سلامت وضعیت جامعه را بهبود ببخشیم.ابتلای مردم را به بیماری ها کاهش دهیم و دسترسی مردم را به خدمات درمانی و بهداشتی بیشتر و تسهیل ببخشیم.
وی سلامت اجتماعی را از مهمترین ابعاد سلامت دانست و گفت: عمده این بحث ایجاد روابط سالم اجتماعی در خانواده، جامعه در شهر ها و روستاها است که باید تلاش کرد در جهت ایجاد یک رقابت سالم اجتماعی تلاش کنیم که به آن شاخص نشاط و امید که در سطح جهانی وجود دارد، در رفسنجان برسیم.
دکتر جمالی زاده به برنامه های طرح تحول سلامت که از سال ۹۴ به طور جدی شروع شده است اشاره کرد:  در این طرح ۱۵ برنامه ملی و ۱۰ پروژه پشتیبان در حوزه بهداشت تعریف شده است.در حوزه روستاها نواقصی وجود داشت که اصلاحات را انجام دادیم و هم اکنون در اکثر مراکز بهداشتی روستایی، یک پزشک عمومی وجود دارد.خدمات بهداشتی و سلامت روستایی ارتقا پیدا کرده است که سرانه هر روستایی در بخش سلامت و بهداشت تا ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.
دکتر احمد جمالی زاده با بیان اینکه خدمات دندانپزشکی در مراکز روستایی و شهری انجام می پذیرد تصریح کرد: اولویت ما گروههای هدف( کودکان  و مادران باردار) است که دیگر گروههای سنی را هم پوشش می دهد.
وی بیان کرد: هم اکنون به ازای ۲۵۰۰ جمعیت شهری یک نفر مراقب سلامت وجود دارد که مراقبت از همه گروههای سنی را شامل می شود و خدمات دریافت می کنند. در بحث سلامت ، سالانه ها صدها میلیون تومان هزینه خرید مکمل های  تقویتی می شود که به صورت رایگان در اختیار  نوزادان، کودکان، افراد میانسال و مادران باردار قرار می گیرد.
جمالزاده طرح خدمات دندانپزشکی را در بحث پیشگیری میزان ضریب پوسیدگی در کودکان از طرح های مهم و اساسی طرح سلامت در رفسنجان دانست و گفت: در سن بلوغ در ایران نیست که حداقل سه – چهار دندان پوسیده در دهان نداشته باشد؛ بایستی از دوران کودکی در بحث پیشگیری بسیار کار شود که از سال ۹۴ در مهد کودک ها و مدارس ابتدایی طرح فلورو تراپی شروع شد که سالیانه دو نوبت ماده فلوراید بر روی دندانها زده می شود که این طرح به مدت ۵ سال اجرا خواهد شد و تمام دآنش آموزان را تحت پوشش قرار می دهد که در سال دوم طرح امیدواریم ضریب پوسیدگی را اصلاح کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: چند سال پیش از چاههای بردسیر آزمایش های متعددی گرفته شد که مقدار آرسنیک آب این چاهها از حد مجاز جهانی، ده درصد بیشتر بود که بعد از آن تلاش های فراوانی صورت گرفت که این مشکل برطرف شود که در حال حاضر  تعدادی دستگاه تصفیه آب در رفسنجان نصب شده که با آزمایشهای انجام گرفته، آب تصفیه شده این دستگاهها، میزان آرسنیک آب به صفر کاهش پیدا کرده است.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان