به همت شهرداری رفسنجان صورت گرفت؛

احداث بزرگترین پارک جنگلی استان کرمان در رفسنجان

  • شناسه خبر: 121540
احداث بزرگترین پارک جنگلی استان کرمان در رفسنجان

محمد ابوطالبی مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری رفسنجان از احداث بزرگترین پارک جنگلی در ضلع غربی آرامستان و ابتدای ورودی بزرگراه خلیج فارس خبر داد.

خانه » آخرین اخبار » احداث بزرگترین پارک جنگلی استان کرمان در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی، محمد ابوطالبی مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری رفسنجان از احداث پارک جنگلی در ضلع غربی آرامستان و ابتدای ورودی بزرگراه خلیج فارس خبر داد و آن را در توسعه فضای سبز منطقه و افزایش سرانه فضای سبز شهرستان مؤثر خواند و گفت: احداث پارک جنگلی در شهر رفسنجان که به عنوان منطقه ای با اقلیم خشک و کویری به شمار می رود، در حفظ پیوند شهروندان با طبیعت مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه عام المنفعه بزرگترین پارک جنگلی استان محسوب می شود و به صورت دست کاشت آماده و به بهره برداری می رسد، ادامه داد: این پارک علاوه بر افزایش قابل توجه سرانه فضای سبز، باعث ایجاد تلطیف هوا، جلوگیری از حرکت شن های روان و کاهش آلاینده های محیطی می شود.

افزایش تفرجگاه ها و فضاهای تفریحی رفسنجان با توسعه پارک جنگلی

ابوطالبی با بیان اینکه پارک جنگلی شهرداری رفسنجان در آینده کاربردهای تفریحی، ورزشی، رفاهی و فرهنگی نیز می یابد، اظهار کرد: احداث این مجموعه به دلیل حفظ و نگهداری گونه های جانوری کمیاب به محلی برای افزایش و پرورش جمعیت وحوش نیز تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امکان افزودن زیرساخت های ورزشی و گردشگری و فضاهایی برای تفریح و تفرجگاه در این پروژه وجود دارد، تصریح کرد: ماهیت طرح به گونه ای است که می توان امکاناتی از قبیل پیست اتومبیلرانی و موتورسواری نیز به آن اضافه کرد.

کاشت ۱۰۰ هزار اصله درخت همیشه سبز و مقاوم به شوری و کم آبی

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری رفسنجان به کاشت ۱۴ گونه از انواع درختان در این منطقه اشاره نمود و گفت: در این پروژه تعداد ۱۰۰ هزار اصله درخت از انواع گونه های مقاوم به شوری و کم آبی، همیشه سبز، گلدار و مثمر از قبیل کاج، زبان گنجشک، ارغوان، سنجد تلخ، سنجد خوراکی، یاس طاووسی، لیلکی، بنه، اکالیپتوس، بادام کوهی، عرعر، عناب، گل محمدی و فلفل زینتی غرس شده است.

پارک جنگلی؛ کمربند سبز مؤثر در کاهش ورود ریزگردها و آلایندگی های مس

محمد ابوطالبی جلوگیری از ورود ریزگردها و کاهش آلایندگی های مس را از دیگر اهداف این مجموعه ذکر کرد و گفت: وجود جنگل در این نقطه از شهر به علت قرارگیری این منطقه در مسیر بادهای غالب موجب کاهش مؤثر ورود ریزگردها به شهر و جلوگیری از فرسایش خاک می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه زمین مورد استفاده برای احداث پارک جنگلی متعلق به شهرداری بوده است، وجود یک حلقه چاه آب و موقعیت کمربندی را از جمله مواردی عنوان کرد که در مکان یابی این مجموعه تأثیر داشته است و خاطرنشان کرد: پارک جنگلی شهرداری رفسنجان به دلیل واقع شدن در امتداد بزرگراه، می تواند به عنوان کمربند سبز عمل کند.

احداث بزرگترین پارک جنگلی استان کرمان در رفسنجان

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز با اشاره به آغاز طراحی و اجرای پارک جنگلی از ابتدای مهر ماه سال ۹۵، اظهار کرد: این مجموعه در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار و با ابعاد ۱۳۰۰*۲۳۰۰ متر مربع به عنوان بزرگترین پارک جنگلی استان احداث و عملیات کاشت درخت در آن تا اسفند ماه سال گذشته به اتمام رسید.

ابوطالبی از پیوستن شبکه آبیاری مجموعه پارک جنگلی به سیستم آبیاری تحت فشار در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: آبیاری درختان مجموعه در حال حاضر توسط تانکر انجام می شود.

وی اعتبار در نظر گرفته شده برای احداث و بهره برداری از این پروژه را بیش از ۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: احداث و نگهداری این پارک توسط بخش خصوصی و با هزینه ۶۷۰ میلیون ریال در ماه انجام می شود.

کیفیت فضای سبز و گلکاری متمایز و پرافتخار شهرداری رفسنجان در استان

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری رفسنجان در ادامه با بیان فعالیت گسترده این سازمان، به کاشت ۷ میلیون نشاء گل از گونه های شب بو، بنفشه، همیشه بهار، کلم و … در شهر اشاره کرد و گفت: اگر چه شهر رفسنجان در منطقه خشک و کویری واقع شده است، ولی با تکیه بر تلاش شبانه روزی کارگران زحمت کش و گروه کارشناسی خبره توانسته است پر افتخارترین شهر از نظر کیفیت فضای سبز و گلکاری در استان باشد.

محمد ابوطالبی ادامه داد: شهرداری رفسنجان سالهاست فضای سبز خود را به صورت صد درصدی توسط بخش خصوصی اداره می کند که این امر شهرداری رفسنجان را در استان متمایز کرده است.

وی با اشاره به سرانه فضای سبز قابل قبول در شهر، از وجود ۵۲ بوستان در سطح شهر خبر داد و گفت: در حال حاضر به استثناء پارک جنگلی ۳۰۰ هکتاری، سرانه فضای سبز ۲۴/۱۷ مترمربع و سرانه پارک ها ۳ مترمربع می باشد.

برچسب ها:
پارک جنگلی شهرداری رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان