مس در آینه غبار مدیریت(بخش دوم)

  • شناسه خبر: 11750
مس در آینه غبار مدیریت(بخش دوم)

باشگاه مس به مانند کاروانسرایی شده است که هر از چند گاهی مدیران در آن می آیند و می روند. از مدیر سه روزه تا مدیران ناموفق و تبعیدی به گزارش “خانه خشتی”: پس از درج بخش اول گزارش بررسی اوضاع شرکت ملی مس و باشگاه زیر مجموعه آن در بخش دوم به بخش های […]

خانه » آخرین اخبار » مس در آینه غبار مدیریت(بخش دوم)

باشگاه مس به مانند کاروانسرایی شده است که هر از چند گاهی مدیران در آن می آیند و می روند. از مدیر سه روزه تا مدیران ناموفق و تبعیدی

به گزارش “خانه خشتی”: پس از درج بخش اول گزارش بررسی اوضاع شرکت ملی مس و باشگاه زیر مجموعه آن در بخش دوم به بخش های دیگری از اوضاع بانک مرکزی دوم می پردازیم.

“در هفته‌ای که گذشت سرانجام پس از یکماه گمانه‌زنی، بر اساس تصمیم هیات مدیره گروه سایپا نعمت‌الله پوستین‌دوز – مدیرعامل گروه، رسماً از این مجموعه خداحافظی کرد. این موضوع، تغییر در راس هرم مدیریت دو بنگاه بزرگ تولیدی کشور را به دنبال داشت.”

پوستین دوز به مس آمد

حدود یک ماه پیش بود که برای اولین بار اخباری مبنی بر خروج پوستین‌دوز از سایپا در رسانه‌ها منتشر شد. در آن زمان گفته می‌شد که مقصد بعدی وی پس از خروج از سایپا، شرکت ملی صنایع مس ایران خواهد بود. رسانه‌ها حتی زمان تودیع و معارفه آن را نیز اعلام کرده بودند.

با این حال با گذشت چند روز خبری نشد و برخی اخبار غیر رسمی حتی از منتفی شدن حضور پوستین‌دوز در شرکت ملی صنایع مس ایران و احتمال باقی ماندن وی در مدیرعاملی سایپا حکایت داشت.

 قطار صدر محمدی از معادن مس رفت

پس از آن برای چند روز این موضوع مسکوت ماند تا آنکه به یکباره خبر مراسم تودیع و معارفه پوستین‌دوز در روز چهارشنبه مخابره شد؛ به‌گونه‌ای که صبح روز یکم شهریور، وی در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران معارفه و بعدازظهر همان روز نیز در شرکت سایپا تودیع شده و سعید مدنی که حدود دو سال پیش توسط پوستین‌دوز به پارس خودرو آمده بود، رسما جانشین وی شد.

پوستین دوز کیست

مدتی پیش از انتصاب به سمت مدیرعاملی گروه خودروسازی سایپا، سمت‌هایی همچون مدیرعاملی و قائم مقامی پارس خودرو، ریاست هیات مدیره آینده امین سایپا را در کارنامه داشته است. وی در گذشته عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سازه گستر سایپا نیز بوده است.

پوستین‌دوز نیز که در دوره مدیریت احمد قلعه‌بانی در سایپا مدیرعامل امداد خودروی سایپا بود، در دوره مدیریت مهرداد بذرپاش به شرکت سایپا یدک منتقل و به عنوان رئیس هیات مدیره این شرکت منصوب شده بود. وی در سال ۱۳۷۴ به عنوان مدیر منابع انسانی پارس خودرو و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ به سمت مدیر توسعه مدیریت در این شرکت فعالیت داشته است. وی اردیبهشت ۱۳۸۵ مدیرعامل امداد خودرو سایپا و در سال ۱۳۸۹ به مدیرعاملی گروه خودروسازی سایپا منصوب شده بود.

رئیس هیئت مدیره مس کرمان: شاهد اتفاقات جدید در چند روز آینده باشید

محمد اسفندیار در گفت گو با خبرنگار بوتیا در خصوص اوضاع کنونی باشگاه اظهار داشت: این سفر من به خاطر مسائل کاری دیگری است و به باشگاه ارتباط زیادی ندارد.

رئیس هیئت مدیره صندوق بازنشستگی شرکت مس ابراز داشت: به هر حال به واسطه فعالیت های صندوق بازنشستگی ما مسائل دیگری هم در کرمان داریم که باید به آن ها رسیدگی کنیم و به همین علت رسیدگی به مسائل باشگاه در این سفر در دستور کار قرار ندارد.

تغییرات در راه است

وی با این حال از رخ دادن اتفاقات جدیدی در باشگاه مس خبر داد و افزود: با توجه به مسائلی که وجود دارد نیاز به تصمیم گیری های جدید در باشگاه است و از همین رو طی یک یا دو هفته آینده برخی تصمیمات را در رابطه با باشگاه عملی خواهیم کرد.

اسفندیار افزود: بهتر است تا عملی شدن این تصمیم گیری ها صبر کنیم و صحبت بیشتری در رابطه با آن انجام نگیرد تا سوء تفاهمی پیش نیاید.

وی بیان داشت: امیدوارم که با این تغییرات که درباشگاه ایجاد می کنیم دل مردم کرمان را شاد کنیم و مردم کرمان بار دیگر شاهد افتخار آفرینی های تیم خود باشند.

قائم مقام فنی باشگاه: قرارداد های بازیکنان را در اختیار اذهان عمومی می گذاریم.

حسن واحدی در گفت و گو با خبرنگار بوتیا گفت: چون معتقدیم یکی از نقاط قوت کار ما در باشگاه مس در سال ۹۱ مدل قرار دادهای تیم فوتبال بوده است به اذعان همه کارشناسان و حتی کادر فنی و خود بازیکنان بخش زیادی از انگیزه‌های تیم برای نباختن و کسب امتیاز به نحوه قرارداد آنان با باشگاه بر می‌گردد و یکی از نکات جالب توجه قراردادهای امسال کاهش مجموعه قسط اول بازیکنان و کادر فنی نسبت به قراردادهای سال گذشته بوده است.

واحدی تصریح کرد: از دیگر نکات جالب توجه می‌توان به شکل بودجه سال ۹۱ اشاره کرد که این بودجه یک بودجه عملکردی است یعنی در صورت کسب مقام سال گذشته بودجه سال ۹۱ نسبت به سال قبل کاهش می‌یابد و فقط در صورت کسب مقام قهرمانی یا کسب سهمیه آسیا این بودجه نسبت به سال گذشته کمی رشد می‌کند.

پول برای نتیجه

وی با اشاره به اینکه میزان دریافتی هر بازیکن نیز تابع عملکرد او است، گفت: یعنی دیگر هیچ بازیکنی پول بازی نکردن نمی‌گیرد و فقط در صورت کسب نتیجه و عملکرد مثبت در هر بازی دریافتی او افزایش می‌یابد.

قائم‌مقام باشگاه مس کرمان بیان داشت: این مدل امسال برای نخستین‌بار در ایران و فقط در باشگاه مس اجرا شده و تاکنون چند باشگاه برای الگوبرداری از آن با ما تماس گرفته‌اند و این امر مورد تشویق نهاد‌های بازرسی مسئول در این زمینه از جمله رئیس کمیته مبارزه با تخلفات حرفه‌ای فوتبال قرار گرفته است.

 معادن غنی مس خالی از مدیریت

مس کرمان پیش از شروع بازی های لیگ دوازدهم و شاید قبل تر از آن شاهد وقایعی بودید که در آن دورویی افراد در باشگاه کاملا به چشم می خورد.

دورویی برخی از افراد حتی مصاحبه های آنان کاملا به چشم می خورد افرادی که حاضر نیستند رو در رو حرف های خود را بزنند و پس از آن در روزنامه ها و نشریات کرمان حرف ها و تحلیل های خود را می نویسند ، البته افرادی که در عرصه ورزشی استان قلم می زنند همگی این وضعیت را ندارند و فقط تنها عده معدودی از افراد هستند که این کار را انجام می دهند.

افرادی مانند سرمربی این تیم در دو کنفرانس مطبوعاتی حاضر نمی شوند و پس از آن یکی از خبرنگاران را عامل این حرکت می دانند.

ورزشی نویسان دورقاب چین

البته این ورزشی نویسان که شمارشان به انگشتان یک دست هم نمی رسد، هم اکنون به خاطر ادامه روند خود در این تیم مشغول به فعالیت هستند.

افرادی با سمت های گوناگون که برخی از آنان تاکنون در تاریخ رقابت های لیگ برتر سابقه نداشته اند، بر سر کار رفته اند و مشکل اصلی هم نداشتن یک مدیریت اصولی و قدرتمند مانند دوران های گذشته مس است.

مدیریت دوران گذشته که هیچگاه اجازه دخالت افراد غیر مسئول را نداد. افرادی که هم اکنون به احتمال زیاد با کنار گذاشتنشان از تیم مس و هیئت مدیره این تیم شاید شاهد روزهای روشنی در این باشگاه خواهیم بود.

افرادی که با اضافه شدنشان تمام اختیارات مدیران مس کرمان را در نشستن وی بر روی صندلی ریاست و دادن پیام های تسلیت و تبریک به مناسبت های گونا گون بود.

البته ماجرا به این جا ختم نمی شود واین افراد با عدم صداقت در زمان برنامه زنده تلویزیونی حاضر به پاسخگویی نشدند.

شاید این یک برگ زرین در تاریخ مدیریت فعلی باشد که با شمارش معکوس به پایان خود نزدیک می شود و چه خوب بود که کسانی که تصمیم گیر اصلی در این باشگاه هستند با ارائه یک مصاحبه مطبوعاتی حاضر به پاسخگویی به ضعف های این تیم باشند همانطور که سرمربی این تیم در یک نشست حاضر به پاسخگویی به مسائل فنی در کمال شفافیت شد.

مدیریت کلید طلایی مس

عدم مدیریت قوی در زمینه های زیربنایی نیز یکی دیگر از مشکلات این باشگاه است.

البته بلای مدیریتی دیگری باشگاه مس را گرفته است و آن این است که براساس سلیقه فردی هر کسی را که می خواهند در این باشگاه بر سر کار می گذارتند و تنها فاکتور مدیریت در این باشگاه پدیده ای است که به اسم مدیریت سلیقه ای مشهور شده است.

مدیریتی که اگر به همین گونه ادامه پیدا کند قطعاً می تواند در روند تیم در لیگ دوازدهم تا حد زیادی تاثیری بگذارد.

تأثیری که شاید بار دیگر مردم کرمان مجبور شوند خود دست به دست هم دهند تا در انتهای فصل به جای تشویق تیم برای آسیایی شدن، از سقوط تیم به لیگ دسته اول جلوگیری کنند.

بازی برای فرار از انتهای جدول

بدنیست که در انتها به بازی مس کرمان مقابل سایپای البرز که جمعه هفته جاری در کرمان برگزار می شود اشاره کنیم بازی که سه امتیازش برای مس می تواند تا حد زیادی مورد توجه قرار بگیرد و این تیم را از شرایط بحرانی انتهای جدول جدا کند.

نویسنده : محمد علی موحدیان

برچسب ها:
پوستین دوز صدر محمدی غبار قائم‌مقام باشگاه مس کرمان مدیریت مس
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان