به قلم علیرضا شاهسونی

از جان خود گذشتند …

  • شناسه خبر: 116139
از جان خود گذشتند …

از همان دقایق اولیه حادثه پلاسکو یکی پیگیر این بود که دلیل این آتش سوزی چیست یکی پیگیر این بود که خسارات این حادثه تلخ چقدر است!یکی ماموریت داشت تا عوامل این حادثه را شناسایی کند!در این کش و قوس های مادی آتش نشانانی بودند که با ایثار و از خودگذشتگی زیر آور مانده بودند، […]

خانه » فرهنگی مذهبی » از جان خود گذشتند …

از همان دقایق اولیه حادثه پلاسکو یکی پیگیر این بود که دلیل این آتش سوزی چیست یکی پیگیر این بود که خسارات این حادثه تلخ چقدر است!یکی ماموریت داشت تا عوامل این حادثه را شناسایی کند!در این کش و قوس های مادی آتش نشانانی بودند که با ایثار و از خودگذشتگی زیر آور مانده بودند، البته که پدری دلسوز خود شخصا با صدور پیامی این درخواست را از مسئولین داشتند، که این مادیات و شناسایی عوامل باید در اولویت های بعدی باشد چرا که جان افراد از هر چیزی با ارزش تر است .

بگذریم،ای کاش ادارات و سازمان های دولتی و غیر دولتی، برای ایمنی ساختمان پلاسکو اقدام میکردند تا شاهد این نباشیم که با کوتاهی مسئولین و مدیریت پلاسکو خانواده ای داغ دار شود.

این اولین بار نیست که با کوتاهی و کم کاری برخی از مسئولین ضررهای جانی بسیاری به خانواده ها وارد شده است .

در اینجا ضرب المثل نوش دارو پس از مرگ بارها شنیده میشود ، این مایه ننگ و خواری است که به راحتی عده ای کوتاهی میکنند تا دختر و پسری دیگر نتوانند ، پدرش را ببیند ، از سر و کولش بالا برود،ذوق کند و بوسه پدر را بعد از همه جنب و جوش ها بر لبان خود ببیند.

برای مسئولین و سازمان ها جان افراد باید در صدر اولویت ها قرار داشته باشد، بارها به کرات شاهد این بوده ایم که بعد از این دست اتفاقات مسئولین ، وقت خودشان را برای آماده کردن تسلیت ها میگذارند و هر کسی با توجه به سلیقه خودش تسلیتی به مردم و خانواده ها می گوید و در نهایت هم بعد از چند روز همه چیز از یاد می رود و دوباره روز از نو روزی از نو،ولی در این میان بازهم به دختر و پسری اشاره میکنم که از همین بچگی دیگر نمیتواند پدر داشته باشد،در اینجا ،در میان گرگ ها دیگر کوهی ندارد که پشتش بایستد و به آن بنازد و ببالد .

درصـــورتــی کــه اگــر مسئولین و دولت وقت خـود را جهـت رفــع تمامی مشکلات و موانع می نمودند شاهد این حوادث نبودیم.

واقعا آن نهاد یا نهادهایی که مسئول جان این شهیدان در راه خدمت است ،این شهامت را دارد که مردانه قبول کند؟

مگر می شود ساختمانی که عمومی است و مردم در آن رفت و آمد دارند فاقد ایمنی باشد و به فعالیت خود ادامه دهد؟ اگر این شدنی است پس باید در قانون تجدید نظری بشود و اگر هم شدنی نیست مسئولین مربوطه باید جواب گوی خانواده ها و میلیون ها ایرانی باشد که با این حادثه همگی قلبشان آتش گرفته است.

بد نیست گذری هم به ماده ۱۰۵ قانون کار داشته باشیم «هرگاه در حین بازرسی به تشخیص بازرس کار یا کارشناسان بهداشت حرفه ای احتمال وقوع حادثه و یا بروز خطر در کارگاه داده شود، بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه ای مکلف است مراتب را کتبا و فورا به کارفرما و یا نماینده او و نیز رئیس مستقیم خود ارائه دهد.»

اما تبصره یک ماده۱۰۵ میگوید که وزارت کار موظف است بر اساس گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت از دادسرای عمومی محل و در صورت عدم تشکیل از دادسرای دادگاه عمومی محل تقاضا کند که فورا قرار تعطیل و لاک و مهر تمام یا قسمتی از کارگاه صادر شود و دادستان بلافاصله نسبت به صدور قرار اقدام و قرار مذکور را اجرایی کند.

البته به خودمان هم نقد وارد است، ای کاش خودمان هم کمی بیشتر رعایت میکردیم ،ای کاش کمتر درگیر فضای مجازی می شدیم ،ای کاش کمتر به فکر ثبت حادثه ها و وقایع باشیم ،ای کاش…

همیشه نیاز نیست در صحنه حاضر باشیم گاهی نیاز است تا تنها بگذاریم سازمان ها را تا به کارشان برسند.

در روز حادثه پلاسکو شاید اگر کمتر تجمع میکردیم و کمتر به فکر فیلم و عکس می بودیم تلفات به حداقل می رسید.

یک روز قطار تصادف مـی کــنـد! تســلیت میگـوییـــم، یک روز ساختمان آتش میگیرد!تسلیت میگوییم، یک روز…

اما از همه این اتفاقات هم ما و هم مسئولین باید درس بگیریم …

علیرضا شاهسونی فعال دانشجویی

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • همشهری

    واقعا حادثه غم انگیزی بود. خدایا خودت یاور خونواده هاشون باش
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان