نگاهی به تاریخچه جنبش عدم تعهد

  • شناسه خبر: 11611
نگاهی به تاریخچه جنبش عدم تعهد

به گزارش “خانه خشتی”: ابتدا باید به این نکته پرداخت که اندیشه تشکیل این سازمان از کجا و توسط چه کسانی شکل گرفت؟ جواهر لعل نهرو،جمال عبدالناصر و سوکارنو (هند، مصر واندونزی) اندیشه تشکیل این سازمان را ۵۷ سال پیش مطرح کردند که این حرکت سبب شد دو سال بعد اساس نامه ای بر این اساس […]

خانه » آخرین اخبار » نگاهی به تاریخچه جنبش عدم تعهد

به گزارش “خانه خشتی”:

ابتدا باید به این نکته پرداخت که اندیشه تشکیل این سازمان از کجا و توسط چه کسانی شکل گرفت؟

جواهر لعل نهرو،جمال عبدالناصر و سوکارنو (هند، مصر واندونزی) اندیشه تشکیل این سازمان را ۵۷ سال پیش مطرح کردند که این حرکت سبب شد دو سال بعد اساس نامه ای بر این اساس نوشته شود.

درسال ۱۹۶۱ ( ۵۱ سال پیش ) بود که اتفاق بزرگی در عرصه سیاسی جهان رخ داد و آن برگزاری اولین اجلاس جنبش عدم تعهد در بلگراد یوگسلاوی بود که درآن ۲۹ کشور حضور داشتند ؛ تفکرات جنبش عدم تعهد در سال های آغازین با توجه به استقلال یافتن هند ، متأثراز تفکرات ضد استعماری گاندی بود.

جنبش عدم تعهد پس از جنگ سرد با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دچار نوعی بی هویتی شد ؛ برخی کشورها با این تفکر که یک قطب قدرت استعماری در جهان  از هم پاشیده است، از جنبش کنار کشیدند و اذعان کردند سازمان ملل می تواند منافع کشورها را دنبال کنند.

در مقابل این تفکر گروه دومی نیز بودند که مدعی بودند جهان تک قطبی به رهبری آمریکا منافع کشورها را بیشتر با خطر مواجه می کند و باید جنبش هم چنان به فعالیت خود ادامه دهد.

اعضای جنبش

اعضای این جنبش را کسانی تشکیل می دهند که به ابر قدرتها و کشورهای استعمارگر تعلقی ندارند و قرار دادهای دفاعی و نظامی نیز با این کشورها نبسته اند ؛ درحال حاضر ۲ سوم  اعضای سازمان ملل عضو جنبش هستند؛ ۵۳ کشور آفریقایی ، ۳۸ کشور  آسیایی، ۲۶کشور آمریکای لاتین، و۱ کشور اروپایی : بلاروس ، از اعضای این جنبش اند.

جایگاه ایران در جنبش

قبل از انقلاب اسلامی غضویت در پیمان نظامی سنتو با کشورهای عراق، ترکیه ، افغانستان و به رهبری آمریکا در مقابل شوروی ، ایران عضو این جنبش نبود اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون ، ایران یکی از اعضای تاثیر گذار جنبش بوده است ولی با توجه به تسلط زورگویان مصوبات اجرایی نداشته و ریاست ایران با توجه به پیشرفت در حوزه های مختلف و نیز مقابل با نظام سلطه و رویارویی با تروریسم دولتی مثل صهیونیست می تواند مصوبات را عملی و الزام آور کند.

با توجه به پیگیری و جدیت ایران در جنبش عدم تعهد ، ایران خواهد توانست بدون دخالت غرب اعضای جنبش را به خودکفایی و پیشرفت برساند.

  محور سخنان رهبری در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد

–          ساختار سازمان ملل غیر عادلانه ، غیرمنطقی و غیر دموکراتیک معیوب است

–          حمایت از ملت مظلوم فلسطین و پیشنهاد همه پرسی برای فلسطینی های داخل و خارج اعم از مسلمان ، یهودی و مسیحی

–          انرژی هسته ای برای همه و سلاح هسته ای برای هیچ کس و پافشاری در این موضع

–          جعلی بودن رژیم صهیونیستی

–          نصیحت به سران آمریکا درزمینه عدم همکاری و تغذیه رژیم صهیونیستی که تمام جنایتهای انجام شده توسط این رژیم به نام آنها نیز ثبت می شود

–          محکومیت تروریسم دولتی و اینکه آنها این امر را برایث خود محکومیت و محدودیت در نظر نمی گیرند

–          خطاب به دولتمرادن ؛ از خشم دشمنان نترسید و به لبخند آنان دل خوش نکنید

محورهای اصلی اهمیت نشست

ماهیت نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور استکبار ستیز بیش از سه دهه برای جهانیان روشن است و برای اولین بار در کشوری انجام شد که مورد حمله استکبار و صهیونیسم جهانی  واقع شده است.

توان همراه ساختن دیگران با توجه به عدم حضور کشورهای زورگو در این اجلاس  ( در اجلاس های بین المللی کشورها تحت تاثیر آنها قرار می گرفتند )

باصرف هزینه های گزاف می خواستند ایران را منزوی نشان دهند و تا قبل از این اجلاس هر هیئتی با ایران قصد مراوده داشت سریعا توسط سفر آمریکا در کشورش مورد بازخواست قرار می گرفت ولی حضور به یکباره ۱۱۸ کشور دنیا در اجلاس عدم تعهد تهران بی سابقه بود که در حقیقت ایران را به جهان آشکار کرد و انزوای استکبار را نشان داد.

اجلاس نم دیدگاه های ایران را پذیرفت

بیانیه نهایی اجلاس جنبش عدم تعهد به موضوعات زیر پرداخت:

–          سوء استفاده سیاسی نکردن از حقوق بشر

–          ضرورت خلع سلاح هسته ای

–          مخالفت با نژاد پرستی و اسلام هراسی

–          بررسی ساز و کاری برای پیگیری مصوبات و تصمیمات عدم تعهد در قالب دبیرخانه

–          حمایت از حق ایران در استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای

–          مخالفت با تحریک های یک جانبه آمریکا

–          حمایت از حقوق مردم فلسطین

 عبدالله صادقی

برچسب ها:
جنبش عدم تعهد نگاهی به تاریخچه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان