«کویر رفسنجان» میزبان دوباره هنرمندان فرهیخته کشوری

  • شناسه خبر: 113834
«کویر رفسنجان» میزبان دوباره هنرمندان فرهیخته کشوری

گالری کویر به مدیریت یکتا مرتضوی این بار از ۱۲ آذر ماه میزبان هنرمندان فرهیخته ی کشوری می باشد.

خانه » فرهنگی مذهبی » «کویر رفسنجان» میزبان دوباره هنرمندان فرهیخته کشوری

به گزارش خانه خشتی ، گالری کویر به مدیریت یکتا مرتضوی این بار از ۱۲ آذر ماه میزبان هنرمندان فرهیخته ی کشوری آقایان اسدالله کیانی هاشمی و محمد هژیرابراهیمی و خانم شعله هژیرابراهیمی می باشد. گفتنی است این عزیزان که اینک به ترتیب در زمینه خطنقاشی و مجسمه حضور به عمل آورده اند، به جز نمایشگاه های انفرادی و گروهی متعدد؛ ساخت بسیاری از تندیس های مشاهیر در سراسر کشور (توسط استاد محمد هژیر ابراهیمی) و طراحی نشان های بسیاری همچون نشان ریاست جمهوری، سازمان اسناد ملی، مجموعه کاخ های سعدآباد، کاشی نماهای ایران در سفارت ترکمنستان، نقش برجسته ساختمان موسسه فرهنگی اکو و موسسه فرهنگی اکو و… را در کارنامه خود دارند.

کیانی که خود در روز افتتاحیه نمایشگاه حضور داشتند؛ پس از قدردانی از خانم مرتضوی در خصوص محل نمایشگاه و حضور علاقه مندان، به توضیحاتی در خصوص هنر خطنقاشی پرداختند و تعریف خود را از هنر خطنقاشی متفاوت است دانستند و در واقع این هنر را نه خطاطی و نه نقاشی  دانستند؛ زیرا هر کدام از این هنر ها متفاوت از یک دیگرند و اصول و چهارچوب متفاوت خود را دارند و زمانی هم که تلفیق می شوند، هویت دیگری پیدا می کنند. در عین آنکه ماهیت یکدیگر را تغییر می دهند، مکمل یکدیگر می شوند و به زیباییِ هم اضافه می کنند. این هنرها بسیار تاریخ ساز بوده اند و از دیرباز در زندگی مردم نقش داشته و فرهنگ ساز بودند و در واقع این دو هنر مخصوصا خط مکملی شدند بر دیگر هنر ها و در همه چی قالی، سفال، کاشی، پارچه، چوب، فلز و… ورود کردند.

آنچه که مشخص بود و هست آن است که قدما با زیبایی دادن به خط، سعی در انتقال بهتر مفاهیم کردند اما برای مدرن کردن باید بتوانی که این زیبایی و انتقال مفاهیم را به شکلی متفاوت تر ارائه بدهی. اشکال خط برای من حس دیگری را به دنبال داشت. مثلا وقتی که یک شعر یا کلام عاشقانه ای را خواندم، دستم حرکتش ملایم و رنگ ها لطیف و روشن بودند، در صورتی که در اشعار حماسی همچون شاهنامه این لطافت رنگ می باخت و ناخودآگاه صدا بلند می شد و رنگ سرخ… بنابراین سعی کردم همین دریافت هایم را از اشعار و متون مختلف، به تصویر در آورم و به مرور زمان حتی کلمه هم کنار رفت و تنها حرکت ماند. مثل موج دریا یا حرکت باد در درختان که با استفاده از حرکت کلمات و رنگ ها عشق بازی کردم و آنچه خلق می شد، تصویر صحبتم شد. در واقع به جایی رسیدم که خط را نقاشی کردم. علاقه مندان به هنر خوشنویسی باید بدانند که در چه زمانی هستیم؛ اگر بهترین خط را هم به رشته تحریر در آوریم، تازه می شویم میرعماد که یعنی برگشت به عقب زده ایم و آن کاری را ارائه داده ایم که مربوط به چند صد سال قبل است. هنرمند امروز باید کاری را ارائه دهد که مربوط به امروز است و همواره در آثارش خلاقیت و نوآوری داشته باشد. کیانی در ادامه اشاراتی هم به رنگ ها بخصوص رنگ فیروزه ای داشت و آن را مخصوص به ایران دانست. در پایان نیز مشق نظری را بسیار مهم برشمرد و گفت: سعی کنید علاوه بر مطالعه آثار مختلف را مشاهده کنید و به نمایشگاه های هنری بروید؛ بخصوص که خانم مرتضوی با احداث این گالری زیبا این امکان را برای همشهریانش آسانتر کرده که بتوانند آثار هنرمندان نامی کشور را در شهر خودشان مشاهده کنند؛ باید که از آنچه فراهم آمده استقبال کنند و کمال استفاده را بنمایند.

حائز اهمیت است که علی قهرمانی از دیگر هنرمندان فرهیخته کشوری که پیش از این خود نیز در گالری کویر نمایش آثار داشته، از تهران خود را برای افتتاحیه این نمایشگاه رسانده بود و علت حضورش را دیدن آثار فاخر هنرمندان در این فضای زیبا و مناسب با معماری بی نظیر عنوان کرد و گفت: بی شک آنچه که باعث می شود هنرمندان شهیر کشوری آثارشان را در این نقطه از دل کویر ارائه دهند، بالا بودن شعور هنری سرکار خانم یکتا مرتضوی و مردم هنر دوست این منطقه است. قهرمانی متولد ١٣۵٧و فعالیت هنری خود را از سال ١٣٧٢ آغاز کرده است و تا اکنون در زمینه هاى نقاشى ، خطاطى ، مرمت آثار هنرى به صورت انفرادی و گروهی نمایش آثار داشته است. از دیگر فعالیت های ایشان در زمینه هنرهاى تجسمى می توان به مشاور اجرایى نمایشگاه مرورى بر شاهکارهاى نقاشى قهوه خانه و پشت شیشه در موزه هنرهاى معاصر، مرمت تعدادى از آثار نقاشان قهوه خانه ایى در موزه هنرهاى معاصر، مشاور اجرایى در بخش هنرهاى مردمى برنامه خیمه ها و نجواها به کارگردانى رامین فاروغى، همکارى و مشاوره در ساخت مجموعه مستند تلویزیونى ( کلکسیونرهاى ایرانى ) به کارگردانى احمد ظریف، مرمت تابلوى نقاشیخط حسین زنده رودى در ابعاد دو  در دوازده متر به سفارش پرویز تناولى، مرمت پنج نقاشى دوره قاجار در خانه سفیر ایتالیا، فعالیت در زمینه مرمت بیش از هفتاد اثر نقاشى مربوط به دوران قاجار و پهلوى اول و آثار مدرن و معاصر و… اشاره کرد. گفتنی است این نمایشگاه تا یک هفته هر عصر از ساعت ۴ تا ۷ شب در اختیار علاقه مندان است.

برچسب ها:
کویر نگارخانه کویر
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان