آداب و رسوم عزاداری محرم در محله صادقیون رفسنجان

  • شناسه خبر: 109310
آداب و رسوم عزاداری محرم در محله صادقیون رفسنجان

عشق مردم روستا به ائمه اطهار(ع) به گونه ای است که از چند روز قبل از آغاز دهه اول با نصب پارچه و پرچم های سیاه خود را برای انجام مراسمات حزن و اندوه حسینی آماده می کنند.

خانه » فرهنگی مذهبی » آداب و رسوم عزاداری محرم در محله صادقیون رفسنجان

به گزارش خانه خشتی به نقل از پایگاه مذهبی دارالصادقیون ، اگر سری به مساجد و زینبه و خیمه منتظران المهدی که در بیت برادر جانباز حاج علی طاهری بزنید بوی محرم استشمام میشود.

عشق مردم روستا به ائمه اطهار(ع) به خصوص حضرت امام حسین(ع)  در محرم همچون سایر ایرانیان به گونه ای است که از چند روز قبل از آغاز دهه اول با نصب پارچه و پرچم های سیاه بر سر درب منازل و مغازه ها ، مساجد و ایستگاه های صلواتی خود را برای انجام مراسمات حزن و اندوه حسینی آماده می کنند.

به همت نوجوانان و جوانان در این ایام  زینبیه  و  خیمه و مساجد  و بلوار امام صادق  علیه السلام سیاه پوش می شوند و شرایطی فراهم میگردد تا عزادارن حسینی در مکانی مناسب به عزاداری بپردازند.

شب های محرم صدای نوحه خوانی و سینه زنی در مساجد صاحب الزمان (عج) با حضور خواهران  و برادران  و مسجد امام حسین(ع) با حضور مجمع عاشقان علی اکبر (ع)  حال و هوای آن در ماه محرم به ویژه دهه اول کربلایی می شود.

روزهای دهه اول هیئت منتظران مهدی (عج) در بیت برادر جانباز حاج علی طاهری زیارت عاشورا و روضه خوانی برگزار میگردد و عزاداران صبحانه میهمان سفره با برکت امام حسین (ع)می باشند.

خواهران در منازل و مسجد امام حسین (ع) زیارت عاشورا را قرائت میکنند. عزاداران هرشب توسط هیئت متوسلین قمر بنی هاشم (ع) به شام امام حسینی بعد از ختم مراسم در زینبه دعوت میشوند.

مسئولان هیئت عزاداری با فراخوانی از نیروها و دست اندرکاران هیات آنها را برای برنامه ریزی مراسم ها دعوت می کنند تا مواردی که برای کار نیاز است بررسی و پیگیری شود.

از جمله آداب و رسوم مردم  روستا در ماه محرم پرهیز از برگزاری آیین ازدواج، جشن تولد و خرید لباس نو میباشد.

مراسم علم گردانی  نیز از سنت های دیرین عزاداری روستا می باشد که در روز تاسوعا این مراسم توسط برادران اجرا میگردد .  از ساعت ۸ صبح برادران از کوچک تا بزرگ دوش به دوش هم به تمام کوچه ها و خیابانهای روستا می روند و اقامه عزا میکنند  علم ابولفضل در تمام خانه روستا گردانده میشود . صاحب خانه ها عزاداران را پذیرایی میکنند و  نذورات خود را به مسئولین هیئت میدهند . گوسفندان ذبح شده را برای مراسم عزاداران و وجوهات نقدی را برای مخارج هیئت  مصرف میکنند.

 بعد از پایان مراسم و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر هیئت برای صرف نهار امام حسینی به زینبیه میروند و در عصر تاسوعا هیئت برای سینه زنی به منازل شهیدان عباس اکبری در همین روستا و شهید بمانعلی علیرضایی در روستای رحمت آباد می روند .

در روز عاشورای امام حسین علیه السلام هیئات مذهبی روستا {{هیئات ابولفضل (ع) و مجمع علی اکبر (ع) و هیئات علی اصغر (ع)}}جهت اقامه عزای سالار شهیدان به آستان مقدس امامزاده سید جلال الدین اشرف می روند و در نماز جماعت ظهر عاشورا شرکت میکنند.

در سومین روز شهادت امام حسین (ع) و شهدای کربلا مجلس بزرگداشت حضرت سید الشهداء و شهدای کربلا توسط هیئت منتظران المهدی در مسجد صاحب الزمان (عج) برگزار میگردد.

 بعد از دهه اول محرم در جوار زینبیه با همت مردم روستا  آش حلیم تهیه میگردد و بین عزاداران تقسیم میشود.  امیدواریم که خداوند ما را جز عزاداران واقعی آن حضرت قرار دهد و به احسن وجه قبول نماید.

آداب و رسوم عزاداری سنتی  و دهه  محرم درمحله صادقیون رفسنجانا

برگرفته از : darolsadeghiyon.ir

برچسب ها:
آداب آداب و رسوم عزاداری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان