بیماری ای در درختان پسته، که از آن گفته نمی شود

  • شناسه خبر: 94723
بیماری ای در درختان پسته، که از آن گفته نمی شود

در کشاورزی پسته رفسنجان بیماری مهلک سرخوشکیدگی، در شرایطی بسیاری از درختان را مبتلا می کند که برخلاف خیلی از بیماری های درختی از آن گفته و شنیده نمی شود.

خانه » آخرین اخبار » بیماری ای در درختان پسته، که از آن گفته نمی شود

به گزارش خانه خشتی، این بیماری یک میهمان ناخوانده جدید مانند گموز است که کشاورزان بایستی دقت های لازم را جهت مبارزه و ریشه کنی این بیماری انجام دهند.

حیدر معصومی ریسه کارشناس بیماریهای موسسه تحقیقات پسته کشور در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در رفسنجان به دلیل آب فراوان در سالهای گذشته باغات پسته را احداث کردند و همینطور استفاده از روش آبیاری غلط تقریبا تمامی باغات شهرستان به بیماری گموز و قارچ مهلک آلوده شده بودند .

وی افزود: کشاورزان به دلیل اینکه شناخت درستی از این بیماری و نحوه گسترش آن نداشتند ضمن اینکه مرتب درختان خود را یکی بعد از دیگری از دست می دادند به دلیل عدم آگاهی با اموری چون دستکاریهای بی مورد در باغ و بهم زدن خاک آلوده زمینه را برای گسترش و آلوده سازی بیشتر خاک و باغات مجاور فراهم می آوردند.

وی با اشاره به اینکه چون اطلاع رسانی درستی هم از طرف کارشناسان مربوطه انجام نمی شد ادامه داد: اگر هم انجام می شد انچنان گوش شنوایی در بین باغداران نبود این بیماری خساراتی سنگین متوجه باغداران نمود به حدی که برخی باغداران عطای باغ را به لقایش می بخشیدند و قید باغ را می زدند چرا که چاره ای جز این نداشتند.

معصومی ریسه بیان کرد: با تحقیقات خوبی که در زمینه این بیماری انجام شد که اخرین ان استفاده از الیت یا فوزتیل آلومینیوم که یک قارچکش سیستمیک بود تا حدی جلوی آن خسارات سنگین را گرفتند ولی لطفی که ناخواسته نصیب این قشر از باغداران شد کاهش نزولات اب از یک طرف  و کاهش سطح آب مصرفی باغداران از سویی کمک کرد تا ضمن اینکه رطوبت کمتری که بالاترین دلیل برای گسترش این بیماری بود در اختیار این قارچ قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با تغییر کیفیت آب، دیگر آن توان گسترش و بیماریزایی بالا از این قارچ گرفته شد و اکنون که در باغات شهرمان نگاه می کنیم کمتر درختی را می توان یافت که به دلیل گموز خشک شود.

درست است که این سالها به دلیل کاهش آب و کاهش کیفیت ان بحث سرخشکیدگی در باغات پسته افزایش یافته که آنهم به دلیل مشکلات آب ابیاری مدیریت ویژه خود را می طلبد ولی خدا را شکر دیگر بیماری گموز از ان جولان همیشگی خود به افول گراییده و دیگر به عنوان یک بیماری گشنده کام کشاورزان ما را تلخ نمی کند .

کارشناس بیماریهای موسسه تحقیقات پسته کشور گفت: حال که با این اتفاقات خود بیماری تا حد بسیار زیادی محبوس شده است از کشاورزان عزیز هم انتظار می رود با رعایت یک سری اقدامات زراعی بهتر و با تغییر کیفیت آب چاههای کشاورزی اجازه ندهند تا قارچهایی که با ایجاد سرخشکیدگی در باغ باعث می شوند همان خشکی مشابه گموز را ایجاد می کنند دیگر اجازه جولان به این مهمانان تازه رسیده ندهیم.

وی تصریح کرد: مبارزه با قارچهایی که اثرشان با سرخشکیدگی شروع می شود بسیار اسان است باغداران باید ضمن اینکه یک هرس اصولی و درست را انجام می دهند سعی کنند با انجام ازمایشات خاک و برگ در مواقع مناسب از کمبودها و بیش بودهای مزرعه خود مطلع باشند و با مدیریت درست کودی اجازه خشک شدن سرشاخه های درختان خود را به این قارچهای ساپروفیت ندهند چرا که این قارچها دقیقا به باغات و درختانی حمله می کنند که از خود ضعف کودی و غذایی نشان می دهند .

پس دوستان عزیز باغدار به هوش باشیم که در مورد بیماریهایی که با سرخشکیدگی شروع می شوند اگر به موقع و اصولی هرس نشوند دقیقا می توانند همان بلای ناشی از گسترش گموز را برایمان به وجود آورند پس دونکته اساسی هرس درست و انجام آزمایشات خاک و برگ و استفاده از کودهای میکرو که می تواند به درستی جلوی این عارضه نامیمون سرخشکیدگی را بگیرد و در درازمدت ما را دوباره به بلای خشک شدن درختانمان دچار نکند .

برچسب ها:
بیماری پسته پسته
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان