خزاعی خطاب به اعضای گروه ۱+۵: آماده مذاکرات سازنده هستیم/درباره غنی سازی دچار اشتباه محاسباتی نشوید

  • شناسه خبر: 8430
خزاعی خطاب به اعضای گروه ۱+۵: آماده مذاکرات سازنده هستیم/درباره غنی سازی دچار اشتباه محاسباتی نشوید

“خانه خشتی” : نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: برخی می گویند چرا زمانی که گروه ۱+۵ به دنبال توافق در مذاکرات نیست و فشارها بر ایران را تشدید می کند، تهران همچنان به مذاکرات ادامه می دهد به گزارش باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد خزاعی نماینده دائم ایران […]

خانه » آخرین اخبار » خزاعی خطاب به اعضای گروه ۱+۵: آماده مذاکرات سازنده هستیم/درباره غنی سازی دچار اشتباه محاسباتی نشوید

“خانه خشتی” : نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: برخی می گویند چرا زمانی که گروه ۱+۵ به دنبال توافق در مذاکرات نیست و فشارها بر ایران را تشدید می کند، تهران همچنان به مذاکرات ادامه می دهد
به گزارش باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد خزاعی نماینده دائم ایران در سازمان ملل در یک نشست خبری با خبرنگاران مستقر در سازمان ملل که در محل نمایندگی ایران برگزارشد، با تاکید براینکه تهران همواره آماده ادامه مذاکرات شفاف و سازنده با گروه ۱+۵ است، به برخی اعضای آن هشدار داد درباره اراده جمهوری اسلامی برای ادامه غنی سازی اورانیوم و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای دچار اشتباه محاسباتی نشوند.

خزاعی با بیان اینکه دیدگاه های متفاوتی در داخل و خارج از ایران وجود دارد، گفت: برخی می گویند چرا زمانی که گروه ۱+۵ به دنبال توافق در مذاکرات نیست و فشارها بر ایران را تشدید می کند، تهران همچنان به مذاکرات ادامه می دهد.

به خروج از ان.پی.تی.فکر نمی کنیم

وی تاکید کرد به صراحت و روشنی اعلام می کنیم براساس فتوی رهبرمعظم انقلاب اسلامی و راهبرد خود قصد از خروج از ان.پی.تی را نداریم اما نکته کلیدی این است که نباید برخی ازاعضای گروه ۱+۵ درباره اراده ایران برای غنی سازی اورانیوم و استفاده صلح آمیز از دانش هسته ای دچار اشتباه محاسباتی بشوند.

خزاعی با اشاره به تلاش برخی کشورهای غربی برای تشدید فشارها بر ایران با استفاده از ابزار تحریم گفت : ملت ایران درطول ۳۰ سال گذشته به خوبی آموخته است چگونه با تحریم ها مقابله کند، ما از حق خود نمی گذریم و معتقدیم همکاری و شفافیت بهترین راه برای حل اختلاف نظرهای باقی مانده است.

وی یادآور شد سال گذشته خبرنگاری از نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل پرسید چرا شما اسرائیل را به عنوان یک رژیم دارای سلاح هسته ای محکوم نمی کنید، پاسخ داد، اسرائیل جز پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای نیست.

نماینده دائم کشورمان با اشاره به پاسخ نماینده فرانسه به سوال آن خبرنگار، تاکید کرد پاسخ سفیر فرانسه به این سوال از نظرسیاسی اشتباه بود.

ادامه مذاکرات سیاسی، حقوقی و تکنیکی خواهد بود

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با نمایندگان رسانه های خبری کشورهای مختلف به مذاکرات مسکو اشاره کرد و و گفت در آن مذاکرات هیات ایرانی تاکید داشت که گفت وگوها درسطح سیاسی، حقوقی وتکنیکی انجام شود، زیرا موضوع هسته ای تنها یک مسئله تکنیکی نیست.

نماینده دائم کشورمان با تاکید مجدد براین که ایران تنها به دنبال استفاده صلح آمیز از دانش هسته ای است و برنامه ای برای ساخت سلاح ندارد، گفت : اگر در این خصوص نگرانی هایی در سطح جهانی وجود داشته باشد، ما آماده همکاری بیشتر با آژانس انرژی اتمی هستیم اما در مقابل غرب نیز باید قدم های شفاف و ملموسی در این راستا بردارد.

همه فعالیت های هسته ای ایران زیر نظر آژانس است

وی با بیان اینکه تمامی گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی برعدم انحراف در برنامه های هسته ای ایران تاکید می کند، گفت تمام مراکز هسته ای ایران اعم از فردو، نطنز و اصفهان زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت می کند.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل با تاکید بر اینکه تهران آماده همکاری برای رفع شبهات احتمالی است، خاطرنشان کرد اما هرگونه فشار بر ایران بر اساس موصوع هسته ای و تبدیل آن به یک مسئله سیاسی غیر قابل پذیرش خواهد بود.

وی با انتقاد از تلاش برخی از اعضا گروه ۱+۵ برای سیاسی کردن موضوع ، اظهارداشت این گونه اقدامات نشان می دهد که اگر فردا موضوع هسته ای به طور کامل خاتمه یابد، آنها به دنبال مطرح کردن مسایل جدیدی خواهند بود.

وی به تبلیغات سوء و جریان سازیهای خبری بر اساس عکس های ماهواره ای که اخیر توسط آژانس اتمی مطرح شد، اشاره و خاطر نشان کرد این نخستین باری نیست که این گونه مسایل را مطرح می کنند در گذشته هم دوبار مسئله عکس های ماهواره ای طرح شد اما بعدها ثابت شد که کاملا بی پایه بوده است.

مذاکرات سازنده نگرانی ها را برطرف می کند

خزاعی خاطر نشان کرد برهمین اساس است که ما معتقدیم باید با گفت وگوهای سازنده و اعتماد دوجانبه، نگرانی ها و تردیدها را برطرف کرد.

وی با انتقاد از فشار برخی از دولت ها برای اعمال تشدید تحریم ها علیه ملت ایران، خاطر نشان کرد ، ایرانی ها با استفاده از هر وسیله ای در برابر هجمه ها و تحریم ها از خود دفاع می کنند.

اراده و اعتماد بنفس ملت ایران را دست کم نگیرد

خزاعی به بدخواهان ملت ایران گوشزد کرد که اراده ، انگیزه و اعتماد به نفس ایرانیان برای دفاع از منافع ملی خود و همچنین تعهد و پایبندی آنان به همکاری با جامعه جهانی در موضوعات مختلف را دست کم نگیرند.

وی با یادآوری هشت سال دوران دفاع مقدس و پایداری و ایستادگی ملت ایران در برابر هجوم همه جانبه رژیم بعث عراق با پشتیبانی و همراهی غرب و برخی از کشورهای منطقه، تاکید کرد : امروز هم ملت ایران از حقوق مسلم خود در عرصه های مختلف از جمله استفاده صلح آمیز از دانش هسته ای دست برنمی دارد.

مقاله فرین افرز را قبول نداریم

وی درپاسخ به سوال خبرنگاری که نظر او را درباره مقاله نشریه فرین افرز(سیاست خارجی) که هفته گذشته نوشت ایران دارای سلاح هسته ای باعث ثابت در منطقه می شود، گفت : به باور ما بمب اتم هیچ کشوری را قدرتمند نمی کند و بلکه به اعتبار ایران و ثبات منطقه ضربه خواهد زد.

نماینده دائم کشورمان با تاکید بر اینکه ایران به منطقه ای عاری از سلاح هسته ای اعتقاد دارد، گفت بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مواضع ما در این خصوص کاملا روشن است و با دیدگاه نویسنده این مقاله موافق نیستیم.

ملت ایران تسلیم فشارهای غرب نمی شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری تصریح کرد ملت ایران می داند چگونه با فشارهای خارجی مواجه شود و تسلیم خواسته های نامشروع غرب نشود.

خزایی با بیان اینکه محوراصلی مذاکرات گروه ۱+۵ با تهران به رسمیت شناختن حق غنی سازی است، اظهار داشت: بر اساس بند چهارم ان.پی.تی. تمامی اعضا حق دارند برنامه هسته ای خود را در راستای اهداف صلح آمیز توسعه دهند.

کسی درباره زرادخانه آمریکا ورژیم صهیونیستی صحبت نمی کند

خزاعی با اشاره با کلاهک های هسته ای آمریکا و رژیم صهیونیستی اظهارداشت : هیچ کس در خصوص زرادخانه های آنان صحبت نمی کند اما همواره درباره ایران که هیچ سلاح هسته ای دراختیار ندارد، صحبت می شود و این مسئله گویای سیاسی بودن موضوع هسته ای کشورمان است.

تهران به دنبال خاتمه بحران درسوریه است

نماینده دائم کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص عدم دعوت از ایران برای مشارکت در نشست ژنو گفت : تهران همواره به دنبال یافتن راه حلی برای خاتمه فوری خشونت ها در سوریه بوده است و دولت هایی را که سلاح و پول به آن کشور می فرستند، محکوم می کند.

وی با اشاره به روابط تهران – دمشق، گفت : ایران توصیه های زیادی به حکومت دمشق داشته تا اصلاحات در آن کشور بسرعت انجام شود.

خزاعی با اشاره به حمایت تهران از طرح شش ماده ای کوفی عنان برای بازگشت صلح و امنیت به سوریه افزود : تهران بارها حمایت خود را از طرح کوفی عنان اعلام کرده و من به نمایندگی از مسوولان کشورم در چندین ملاقات با وی، به این مسئله تاکید کردم.

عدم حضور در ژنو، نفوذ و نقش تهران را کم رنگ نمی کند

وی با بیان اینکه عدم دعوت از تهران برای مشارکت در نشست ژنو ، نفوذ، قدرت و نقش ایران را کم رنگ نخواهد کرد گفت : کسی نمی تواند این مسئله را منکر شود ، به همین دلیل بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و کوفی عنان خواستار مشارکت هیات ایرانی در نشست ژنو بودند.

کوفی عنان برای مشورت به تهران می آید

وی با اشاره به اظهارات اخیر نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ، خاطر نشان کرد کوفی عنان اعلام کرده به تهران سفر خواهد کرد تا مقام های ایرانی را در جریان مذاکرات ژنو قرار دهد که این مسئله نشان دهنده میزان قدرت و نفوذ ایران در مسایل مهم منطقه ای است.

ترکیه نقش سازنده ای در منطقه ایفا کند

وی در پاسخ به سوالی در خصوص روابط کنونی میان تهران – آنکار خاطر نشان کرد روابط دو کشور تاریخی و دوستانه است و ما بر باوریم داریم ترکیه باید نقش سازنده و موثری در منطقه داشته باشد.

خزاعی در خصوص تنش های اخیر میان دمشق – انکارتصریح کرد مسائل ترکیه و سوریه بین دو کشور بوده و باید توسط مقام های دو کشور حل و فصل شود.

وی مشکل مذهبی با همسایگان عرب در منطقه خلیج فارس به روابط خوب ایران با عمان، قطر و عراق اشاره کرد و گفت رئیس جمهوری عراق شیعه نیست، اما با ما دارای روابط خوبی هستند.

وی گفت مسئله اختلافات در منطقه مذهبی نبوده و ایران خواهان روابط خوب با کشورهای مسلمان منطقه است و ما نمی خواهیم وارد درگیری با آنها شویم.

برچسب ها:
خزاعی خطاب به اعضای گروه 1+5: آماده مذاکرات سازنده هستیم/درباره غنی سازی دچار اشتباه محاسباتی نشوید
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان