فرشی با تمام آرزوها برای امام علی (ع) / تصاویر

  • شناسه خبر: 83408
فرشی با تمام آرزوها برای امام علی (ع) / تصاویر

قرار است فرش ایرانی با سرانگشتان هنرمندانه زنان و مردان استان پهناور کرمان، با تار و پودهای سرشار از آرزوهای نهفته، بافته و زینت بخش صحن و سرای فاطمه الزهرای حرم امام علی(ع) در نجف اشرف شود.

خانه » آخرین اخبار » فرشی با تمام آرزوها برای امام علی (ع) / تصاویر

به گزارش “خانه خشتی“، این فرش نشانی از پنجه های هنرمندان سخت کوشی است که عشق می بافند.

نخ های رنگارنگی که با عشق به مولای متقیان بر تار و پودی این فرش نقش می بندد تا قیام قیامت باقی است و فرش ِ راه قدوم زائران حضرت علی ابن ابیطالب(ع) خواهد شد که از سراسر دنیا به زیارت میایند.

فرشی که قرار است صحن حرم امام اول شیعیان را مفروش سازد.

در روستای اسلام آباد رفسنجان کارگاهی با متراژ۳۵۰ متر مربع بر پا است که بافندگان با عشق به مولا با تمام وجود کار می کنند و این عشق خستگی از تن آنها می زداید، آنچه در این فرش واضح است این است که بافنده های این فرش با وجود غم ها و آرزوهای نهفته  و با زحمت زیاد نتیجه کارشان که اثری هنری است باقی می ماند.

عصمت خلیلی نژاد یکی از بافندگان این کارگاه است و تصور دارد آرزویی نهفته در هر تار و پود این فرش وجود دارد و آن آرزو رسیدن به کمال الهی است.

او گفت: سرگذشت زیبای این فرش به آدمی جاودانگی می بخشد.

IMG_۲۰۱۵۱۱۲۴_۰۹۰۵۰۵

وی ادامه داد: عشق به اهل بیت باعث شد به این کار روی آورم و از اینکه این فرش زیر پای زائران قرار می گیرد خیلی خوشحال هستم.

یک ماه گذشته مشاور ارشد ستاد عتبات و عالیات استان کرمان در بازدیدی که از کارگاه بافت فرش حرم مطهر امام علی(ع) در  روستای اسلام آباد رفسنجان داشت گفت: بافت این فرش  در  شهرستان های رفسنجان، راور و کرمان از یک ماه پیش آغاز شده و قرار است طی دو سال آینده به اتمام برسد.

حجت الاسلام هاشم پیشگویی افزود: این طرح برای بیش از ۷ هزار نفر با برپایی یکهزار دار قالی اشتغالزایی خواهد کرد که در فاز اول یک سوم این افراد در کارگاههای شهرستانها مشغول شده اند و دو فاز دیگر در صورت توسعه کارگاهها و دارهای قالی اجرا خواهد شد.

IMG_۲۰۱۵۱۱۲۴_۰۹۰۴۱۵۶

وی اظهار کرد: این طرح دوشاخصه مهم  دارد یکی اینکه مواد اولیه نخ و ریس و تجهیزات داخلی است و دیگر اینکه با کمترین سرمایه بیشترین اشتغالزایی را انجام می دهد.

پیشگویی استقبال مردم شهرستان رفسنجان را در این امر بی نظیر دانست و خاطرنشان کرد: فرماندار رفسنجان تمام حمایت لازم را از این طرح دارد.

استاندار کرمان که اسطوره خلق ِ ایده های نو جهت استفاده از ظرفیتها برای رونق توسعه اقتصادی در استان کرمان است، همه ظرفیتها را برای تحقق اقتصاد مقاومتی که دغدغه مقام معظم رهبری است، به کار گرفته است.

این بار در حوزه فرش برای اشتغالزایی بیشتر تفاهم نامه ای در قالب بافت ۳۰ هزار متر مربع فرش برای صحن حرم مطهر امیرالمومنین (ع)، را با ستاد عتبات و عالیات استان کرمان امضا کرده است.

مسئول بافت فرش صحن فاطمه الزهرا(س) در رفسنجان هم در این زمینه گفت: هدف از ایجاد این طرح در رفسنجان ایجاد اشتغال و شرکت در کار خداپسندانه است.

وی افزود : در استان کرمان ۳۰ هزار متر مربع در حال بافت است که رفسنجان تعهد بافت یکهزار متر مربع را دارد که در این راستا دو کارگاه در رفسنجان با ۴۰ دار قالی ایجاد شده است.

بهروز حیدری زاده تصریح کرد: یکی از کارگاهها در روستای اسلام آباد با ۲۹ دار و ۱۲۷ نفر بافنده و دومین کارگاه در روستای بهجت آباد امین با ۱۱ دار و ۳۶ نفر بافنده راه اندازی شده است.

IMG_۲۰۱۵۱۱۲۴_۰۹۰۵۵۳

وی خاطرنشان کرد: نخ و ریس از طرف ستاد عتبات و عالیات استان برایمان ارسال می شود و بافنده ها از  ساعت هفت صبح تا ۱۹ شب می توانتند به کار مشغول باشند هر بافنده در روز حداقل ۴ ساعت را می بافد و هر چه بیشتر ببافد به نفع او است.

مسئول بافت فرش صحن فاطمه الزهرا(س) در رفسنجان رنگهای بکار رفته در این فرش را ترمه ای، بنفش پررنگ، سورمه ای، مشکی، لاکی، بنفش کم رنگ، زیتونی، سبزپر رنگ، سبز روشن، طلایی، صورتی، دارچینی، فیروزه ای، عنابی، دوغی و سفید عنوان کرد.

حیدری زاده گفت: هر فرش ۳ در ۴ متر است و با قرار گرفتن دوفرش در کنار هم، عرض بین دو ستون در صحن امام علی(ع) پر می شود.

وی افزود: برای تعهدی که به ستاد عتبات عالیات داده ایم ۲۸۰ تخته از این فرش در رفسنجان  بافته می شود و قرار است کارگاه سوم در بلوار امام علی (ع) یا بلوار آزادی در این شهرستان ایجاد شود .

IMG_۲۰۱۵۱۱۲۴_۰۹۰۶۲۷

وی خاطرنشان کرد: برای بافنده ها حقوق ماهیانه از سوی ستاد عتبات و عالیات کرمان پرداخت می شود ضمن اینکه این افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیز قرار گرفته اند.

حیدری زاده عنوان کرد: در تمام قسمت های شهر رفسنجان وسیله ایاب و ذهاب قرار دارد و اگر کسی تمایل دارد در این طرح به عنوان بافنده شرکت کند می تواند با شماره تلفن ۰۹۱۳۲۹۲۸۴۳۷ تماس حاصل فرماید.

این عشق مشترک و جاودانه هنرهاست که به آثار هنری، ارزش و معنا می بخشد.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان