در همایش هفته ملی دیابت در رفسنجان مطرح شد؛

چه کنیم تا دیابت نگیریم؟

  • شناسه خبر: 81276
چه کنیم تا دیابت نگیریم؟

ورزش و فعالیت بدنی مستمر، استفاده از تغذیه سالم به خصوص مصرف صبحانه و استفاده بموقع از دارو در جلوگیری از دیابت مؤثر است.

خانه » آخرین اخبار » چه کنیم تا دیابت نگیریم؟

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، پریسا بالایی مسئول کلینیک سلامت بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) رفسنجان در همایش هفته ملی دیابت از تلاش پرسنل کلینیک برای افزایش آگاهی و آموزش به شهروندان در پیشگیری از دیابت تقدیر کرد و گفت: برای جلوگیری از مبتلا به این بیماری تصمیم و اراده افراد بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه خدمات رایگان ارائه شده در این کلینیک از کیفیت آن نمی کاهد، افزود: هزینه های درمانی در این مرکز بسیار پایین بوده و ویزیت آن دولتی است و دستگاه های کنترل قند خون نیز در اختیار افراد قرار می گیرد؛ اما آموزش به افراد برای مهار دیابت و جلوگیری از عوارض آن برای داشتن عمر مفید و زندگی بدون عارضه مهم تر است.

جشن دیابت_علوم پزشکی رفسنجان_خانه خشتی (۱)

بالایی هم چنین به نقش ورزش و فعالیت بدنی، تغذیه سالم و مصرف دارو در جلوگیری از دیابت پرداخت و اظهار کرد: فعالیت بدنی کششی مستمر و به میزان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز و استفاده از وعده های غذایی سالم به خصوص مصرف صبحانه در کاهش ابتلای افراد به دیابت نقش دارد.

مسئول کلینیک سلامت بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) رفسنجان توجه به مصرف داروهای مبتلایان به دیابت را جدی شمرد و گفت: داروهای افراد باید طبق نظر پزشک و در زمان تعیین شده مصرف شود.

جشن دیابت_علوم پزشکی رفسنجان_خانه خشتی (۲)

هدی درخشانیان دکترای تغذیه و عضو انجمن دیابت ایران نیز در ادامه به نمایش اسلایدهای متنوع در پیشگیری از ایتلا به دیابت پرداخت و به نقش تغذیه در بهبود سلامتی اشاره کرد.

توجه به میزان قند خون افراد در سنین مختلف و کاهش مصرف غذاهای دارای چربی، قند و نمک بالا و استفاده از غذاهای حاوی فیبر زیاد از دیگر مواردی بود که درخشانیان به آن اشاره کرد و گفت: فیبر در انواع سبزیجات، نان و غلات سبوس دارو حبوبات وجود دارد و علاوه بر کمک به کار دستگاه گوارش، به کنترل قند خون کمک می کند.

این متخصص تغذیه افزودن سالاد و سبزی خوردن یا پخته در وعده های غذایی را ضروری دانست و افزود: مصرف غذاهای سبوس دار و افزودن پودر سبوس به انواع غذاها را جدی بگیرید.

جشن دیابت_علوم پزشکی رفسنجان_خانه خشتی (۶)

وی با بیان اینکه استفاده از همه گروه های غذایی در برنامه روزانه لازم است، اظهار کرد: بخش عمده غذای روزانه ما را باید نان و غلات تشکیل دهد و در کنار مصرف سبزیجات و میوه ها و گوشت و لبنیات، از میزان کمتری از روغن ها و چربی ها استفاده کرد.

درخشانیان در ادامه وجود قند در اکثر مواد غذایی اشاره کرد و گفت: به جای آبمیوه از خود میوه استفاده کنید که ضمن داشتن فیبر، از میزان قند کمتری برخوردار است؛ از لبنیات کم چرب استفاده کنید که هم چربی کمتری دارند و هم لسیم آن ها بهتر جذب می شود.

مصرف مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز، احتیاط در خوردن چربی و استفاده از روغن های گیاهی و تهیه شده از مغزها از دیگر تذکرات این متخصص تغذیه به شرکت کنندگان در گرامیداشت هفته ملی دیابت در رفسنجان بود.

وی خواستار استفاده از میان وعده های سالم از قبیل میوه و لبنیات کم چرب شد و گفت: بشقاب سالم غذا بشقابی است که نیمی از آن را سبزیجات، یک چهارم آن را انواع گوشت ها و بقیه آن را نان و برنج تشکیل دهد.

جشن دیابت_علوم پزشکی رفسنجان_خانه خشتی (۷)

برچسب ها:
چه کنیم دیابت نگیریم خانه خشتی دیابت رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان