وام ۲۵ میلیونی؛ تسهیلاتی برای مردم یا جانفشانی دولت برای خودروسازان؟!

  • شناسه خبر: 80897
وام ۲۵ میلیونی؛ تسهیلاتی برای مردم یا جانفشانی دولت برای خودروسازان؟!

دولت علاوه بر اعطای تسهیلات و کمک به شرکت‌های خودورساز، باید برای دیگر شاخص های مورد نظر مردم برنامه‌ریزی کند.

خانه » آخرین اخبار » وام ۲۵ میلیونی؛ تسهیلاتی برای مردم یا جانفشانی دولت برای خودروسازان؟!

به گزارش “خانه خشتی“، به نقل از «رازق» بسته خروج از رکود دولت در حالی به مرحله اجرایی شدن می رسد که با اتخاذ سیاست های تسهیلاتی با اعطای وام ۲۵ میلیونی خودرو و توزیع کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی ایجاد تقاضا در جامعه هدف را دنبال می کند.

صرف نظر از شرایط ویژه دریافت وام و نرخ سود آن شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و گروه بهمن از جمله شرکت های خودروسازی هستند که در طرح اعطای تسهیلات خودرو به میزان ۸۰ درصد از قیمت فروش آن تا سقف ۲۵ میلیون تومان مشارکت کرده اند و لیست نمایندگی های مجاز خود را به متقاضیان جهت دریافت این وام ارائه کردند.

در حالی خبرهای مختلف حاکی از استقبال مردم از دریافت وام خودرو و افزایش تقاضا است اما تاکنون از تأثیر مثبت این موضوع بر روند قیمتی سهام شرکت های خودرویی و نیز کلیت بازار سرمایه گزارش نشده است.

این در حالی است که برخی از کارشناسان نه تنها قیمت خودروهای داخلی بلکه کیفیت پائین آن را هم از دلایل عدم تقاضا و سردی بازار می دانند و معتقدند دولت علاوه بر اعطای تسهیلات و کمک به شرکت های خودورساز، باید برای دیگر شاخص های مورد نظر مردم برنامه ریزی کند.

محسن صرامی درگفت و گو با خبرنگار «رازق» در پاسخ به این سؤال که بسته خروج از رکود چقدر در خروج از رکود مؤثر است، اظهار کرد: در بسته های اقتصادی اقتصاد خرد و کلان نقش دارد که برخی راه های اقتصاد خرد منجر به تحقق اقتصاد های کلان خواهد شد البته برخی از این راه ها هم ممکن است کوره راه باشند و اقتصاد مارا به بیراهه بکشانند.

واسطه‌گری و دلال بازی در کمین بازار

وی با بیان اینکه بازار خودرو یکی از تأثیر گذار ترین بخش ها برای خروج از رکود سایر بخش های اقتصادی کشور است، گفت: شاخص های در نظرگرفته شده این بسته برای خروج این بخش از بازار از رکود مناسب است به شرط اینکه با نظارت کافی جلوی واسطه گری و دلال بازی گرفته شود و این امر با کوچک تر کردن جامعه هدف تسهیل می شود.

عضو کمیسون اقتصادی مجلس با توجه به اینکه در موضوع نقدینگی برای خروج از رکود تمام شاخصه های اقتصادی را نیز باید در نظر گفت، بیان کرد: برای مثال خروج از رکود مسکن لازمه تزریق نقدینگی بیشتر نسبت به بازار خودرو است، با این حال همین تسهیلاتی که برای بخش خودرو در نظر گرفته شده میتواند شروع خوبی برای این حرکت اقتصادی باشد.

صرامی با اعلام اینکه دولت در بخش خودرو واقعا با اختصاص این تسهیلات جانفشانی می کند، عنوان کرد: خودروسازان لیاقت اینگونه حمایت ها از سوی بالا دستی ها را ندارند چرا که در زمانی که در وضعیت مناسب تری به سر می بردند به جامعه مخاطب خودشان خیانت کردند و از به کار بردن قطعاتی که به لحاظ کیفیتی، افزایش بهره وری و امنیتی باید انجام می دادند امتناع ورزیدند.

وی با بیان این نکته که خودرو سازان داخلی ما با دست خودشان به این حال و روز افتادند، بیان کرد: شرایط اقتصادی کشور هم در این رکودی که بر بازار حاکم است بی تاثیر نبوده اما عامل اصلی این موضوع خود خودروسازان هستند که با گول زدن جامعه مخاطب خود و همچنین عدم کیفیت مناسب منجر به این رکود شدند.

تولیدپراید یک جنایت و خیانت به مردم است

صرامی ادامه داد: مردم هم به لحاظ اینکه تعرفه خودرو های وارداتی بالاست محکوم به استفاده از این خودروهای داخلی هستند در غیر این صورت واقعا استفاده کردن از پراید یک فاجعه بزرگ و همچنین تولید آن یک جنایت و خیانت به مردم است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: درخصوص کارت های اعتباری هم که برای خرید کالاهای داخلی در نظر گرفته شده است باید با نظارتی دقیق جلوی سو استفاده های احتمالی را بگیرند و موجب نشود تا با فاکتورهای صوری این پول رد و بدل شود.

برچسب ها:
خانه خشتی خودرو وام 25 میلیونی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان