پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

از لوح ثبت ملی جوش زنی در هرمزآباد رفسنجان رونمایی شد

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، صبح امروز با حضور مسئولین استانی و شهرستان از لوح ثبت ملی مراسم جوش زنی هرمزآباد رفسنجان رونمایی شد.

مژده مبشر مسئول ثبت آثار ملموس میراث فرهنگی استان کرمان در این مراسم اظهار داشت: این مراسم در قسمتهای دیگر کشور نیز برگزار می شود اما همتی که دست اندرکاران این منطقه داشتند در جای دیگر نبود.

وی بزرگترین میراث معنوی را تاسوعا و عاشورای حسینی دانست که هرسال با شکوه تر از سال قبل برگزار می شود.

مبشر تصریح کرد: میراث ناملموس در زمینه های سنت ها و نیازهای شفاهی، رفتارهای اجتماعی، مراسم مذهبی و جشن ها و هنرهای دستی جلوه گر می شود.

وی با بیان اینکه هر کشور متعهد به انجام اقدام لازم در جهت پاسداری از میراث معنوی خود است خاطر نشان کرد: وظیفه ما ثبت آثار معنوی و یادآوری آن با انجام و تکرار آنها در مناسبت های مورد نظر است.

فرماندار رفسنجان نیز با گرامیداشت یاد ۲۴ شهید هرمزآباد، عزاداری برای سیدالشهدا(ع) را رمز ماندگاری و بقای اسلام و شیعه، دانست و با تأکید بر اینکه مراسم های مذهبی در رفسنجان قدمت بالایی دارند، افزود: اکثر مراسم مذهبی ما قابلیت ثبت ناملموس دارند و حرکت انقلابی مردم در زمان پیروزی انقلاب از مساجد و تکایا و هیأت های مذهبی بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۵۰ هیأت عزاداری فعال در رفسنجان وجود دارد، گفت: ثبت سند ملی آئین جوش زنی هرمزآباد اقدامی ارزنده است.

در این مراسم از حاج حسین حیدری فرزند حاج ابوالقاسم حیدری که از قدیمی ترین نوحه سرایان جوش زنی هرمزآباد بوده است، با اهدای لوح تقدیر شد.

خروج از نسخه موبایل