زنگ خطر مدل موی داعشی به گوش می رسد

  • شناسه خبر: 67542
زنگ خطر مدل موی داعشی به گوش می رسد

اخیرا در جامعه تعداد معدودی از افراد مشاهده می شوند که به صورت خواسته یا ناخواسته ظاهر خود را به شکل گروه تروریستی داعش نزدیک کرده و به نوعی تشبه به داعش پیدا کرده اند و با این ظاهر در جامعه حاضر می شوند.

خانه » آخرین اخبار » زنگ خطر مدل موی داعشی به گوش می رسد

به گزارش “خانه خشتی”، اخیرا در جامعه تعداد معدودی از افراد مشاهده می شوند که به صورت خواسته یا ناخواسته ظاهر خود را به شکل گروه تروریستی داعش نزدیک کرده و به نوعی تشبه به داعش پیدا کرده اند و با این ظاهر در جامعه حاضر می شوند؛ در این میان گاه چهره های مطرح ورزشی یا هنری که به نوعی الگو برای جوانان هستند نیز دیده می شوند؛ در خصوص اینکه این تشبّه به گروهک ترویستی داعش تا چه میزان می تواند زمینه فعالیت های مختلف را برای این جریان ضد بشری فراهم کند، با یک کارشناس به گفتگو نشسته ایم که از نظرتان می گذرد:

 حجت الاسلام حبیب عباسی، مدیر گروه پاسخ به شبهات موسسه تحقیقاتی ولیعصر (عج) در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در خصوص مساله یاد شده، اظهار کرد: پیش از پاسخ به این سوال باید دانست در منابع اهل سنت از جمله صحیح بخاری نشانه هایی برای ظهور وهابیت (که داعش نیز زاییده این جریان است) ذکر شده که ظاهری با موهای تراشیده و ریش های بلند دارند و در حالی که قرآن قرائت می کنند، کلام خدا از حنجره های آنها فراتر نمی رود (یعنی در قرآن تدبیر و تامل نمی کنند).

وی با تاکید بر اینکه این ویژگی ها در داعش تحقق تام و تبلور یافته است، ادامه داد: وقتی این خصوصیات در جامعه ای دانسته یا ندانسته آرام آرام ترویج یابد، این به معنای اعلام حضور وهابیت و داعش در آن جامعه است هر چند افراد ناخواسته شبیه به آنها شده اما داعش قطعا در پی آن است که اگر در کشوری همچون ایران، نتواند اعلام موجودیت کند، حداقل اعلام نفوذ فرهنگی داشته باشد.
حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه بنابراین افرادی که خود را در ظاهر شبیه به داعش می کنند، خواسته یا ناخواسته به اهداف آنها کمک کرده اند، عنوان کرد: از سوی دیگر این ظواهر، نشانه هایی است که وقتی افراد با آنها مواجه می شوند، ناخودآگاه به سرعت در ذهن، شمایل داعشی ها متبادر شده و یاد آنها را زنده می کند.

این کارشناس ارشد کلام تصریح کرد: قطعا گروه ترویستی داعش و حامیان آنها در پی آن هستند که در کشورهای مختلف و به ویژه ایران نفوذ یافته و این آروزی آنهاست که به دنبال تحقق آن هستند. بنابراین وقتی امروز نمی توانند با ادوات نظامی و فرصت و امکان جنگی وارد ایران شوند، در پی جذب نیرو به وسیله رویکرد فرهنگی هستند تا برای آینده خود این نیرو را تدارک دیده و از آن استفاده کنند.

وی تاکید کرد: البته به طور معمول در همه نقاط دنیا این اتفاق افتاده است و افرادی که بعدها با گروه های مخالف همراهی می کنند، در دوره ای در مسائل فرهنگی همراه مخالفان بوده و زمینه های همکاری فرهنگی را برای آنها فراهم کرده بودند. بنابراین باید دقت شود که اگر امروز کار فرهنگی جدی و دقیق و حساب شده ای در برابر نمادهای گروه های تکفیری همچون داعش در جامعه نداشته باشیم، در حقیقت به صورت بالقوه زمینه را برای جذب افراد به حرکت های نظامی و تروریستی فراهم کرده ایم که این یک خطر جدی و بزرگ است.

به گفته حجت الاسلام عباسی قطعا بخشی از این رویکرد و اتفاقی که امروز کمابیش در جامعه ما دیده می شود عمدی و ارادی و با هدف است و بنا به اطلاعات موثقی که در دسترس است، عده ای تفکرات و اندیشه وهابیت و داعش را در این مرز و بوم ترویج می کنند و حتی کسانی درصدد پذیرش افکار آنها هستند اگر چه به لحاظ سازمانی هنوز به عضویت آنها در نیامده اند و رسمیت پیدا نکرده اند، اما از سوی تفکرات و اندیشه داعش تغذیه می شوند و به صورت عمدی خود را شبیه به آنها کرده و با ظاهری خاص در جامعه حضور پیدا می کنند.
کارشناس شبکه جهانی ولایت با یادآوری این مساله که درست است که بسیاری از افراد با دیدن این صحنه ها و ظاهرهای شبیه شده به داعش در جامعه، دچار انزجار و نفرت می شوند، بیان کرد:‌ اما به هر حال تکثیر این موضوع می تواند محل و فرصتی برای خودنمایی و ظهور و بروز این گروه تروریستی و به نوعی اعلام موجودیت آنها باشد، البته عده ای ناآگاه که ممکن است اطلاع کافی از جنایات و فعالیت های داعش نداشته باشند، یا احیانا دچار کمبودهای شخصیتی باشند، ظاهر خود را اینچنین نازیبا کرده و برای جلب توجه در میان انظار عمومی ظاهر شوند.

 مدیر گروه پاسخ به شبهات موسسه تحقیقاتی ولیعصر (عج) همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه می توان مقابل این پدیده ایستاد و قد علم کرد، به شبستان گفت: در درجه اول آگاه سازی و کار فرهنگی باید انجام داد؛ اینکه گروه ترویستی داعش، جنایتکارانی هستند که برای رسیدن به هدف خود از هیچ جنایتی فروگذاری نمی کنند و در گام بعدی تدابیر محسوس امنیتی از جانب مسوولان اندیشیده شود و پیگیری های لازم از سر منشأهای این جریانات به عمل آمده و برخورد جدی صورت بگیرد.

 حجت الاسلام عباسی در پایان یادآور شد: این مساله هم به عنوان یکی از مظاهر مقابله با عرف جامعه می تواند مورد توجه قرار گیرد؛ ما نباید عرف شکنی را تنها بدحجابی زنان قلمداد کنیم بلکه این تشبه به گروهک های تروریستی نیز می تواند از مصادیق قانون شکنی مطرح شود. همان طور که در کشور تاجیکستان (که کشوری فارسی زبان در آسیای میانه و جزیی از شوروی سابق است) این پدیده یعنی تشبه به تروریست های داعش در حال افزایش قابل توجهی بود و مسوولان با ایجاد قانون تراشیدن ریش افراد در نزدیک ترین آرایشگاه توسط پلیس، سعی کردند مقابل گسترش این پدیده بایستند و افراد را از شباهت به داعش خارج کنند، ما نیز می توانیم با کمک نیروی انتظامی که وظیفه آن ایجاد نظم و امنیت در جامعه است، برابر این پدیده بایستیم.

منبع: شیعه نیوز

برچسب ها:
اخباررفسنجان افرادی که خود را در ظاهر شبیه به داعش می کنند، خواسته یا ناخواسته به اهداف آنها کمک کرده اند خانه خشتی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • انصارا...

    اداره فرهنگ وارشاداسلامی تحویل بگیریدشمامتولی فرهنگ شهرهستیدچراوضعیت بایدبدین صورت باشد.
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان