در نوزدهمین نشست «یک مؤلف، یک کتاب»؛

«پیامبر» جبران خلیل جبران نقد و بررسی شد

  • شناسه خبر: 65711
«پیامبر» جبران خلیل جبران نقد و بررسی شد

در نوزدهمین نشست «یک مولف، یک کتاب» کتاب «پیامبر» نوشته جبران خلیل جبران به ترجمه محمد شریفی نعمت آباد مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

خانه » آخرین اخبار » «پیامبر» جبران خلیل جبران نقد و بررسی شد

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، نوزدهمین نشست یک مؤلف یک کتاب با حضور محمد شریفی نعمت آباد در فرهنگسرای مس شهر سرچشمه برگزار شد.

در این نشست که علیرضا سیف الدینی، کاظم بهمنی، یوسف علیخانی نیز حضور داشتند، کتاب «پیامبر» نوشته جبران خلیل جبران به ترجمه محمد شریفی نعمت آباد مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

نشست یک مؤلف یک کتاب در رفسنجان-خانه خشتی (۱)

سیف الدینی با اشاره به تولد جبران خلیل جبران در قرن مکتب های ادبی، گفت: جبران خلیل جبران مدام در حال نوسان بین شرق و غرب بوده و فرهنگ و زندگی شرقی و غربی را با هم تجربه کرده و چند فرهنگی و چند زبانی است.

علیرضا سیف الدینی با بیان اینکه زندگی جبران خلیل جبران موجب ایجاد افکار مؤثر در او شده است، افزود: تأثیر سفرهای کودکی جبران خلیل جبران او را به یک شاعر تبدیل کرده است و او به همه این ها فکر کرده است.

نشست یک مؤلف یک کتاب در رفسنجان-خانه خشتی (۶)

وی با اشاره به جمله ای از شیلر، جبران خلیل جبران را شاعری ساده و اندیشمند دانست و گفت: وی شاعرها را به دو گروه تقسیم کرده، عده ای که اشعاری ساده را به واسطه احساساتشان می نویسند؛ و عده ای که شعرایی اندیشمندند و طبق اصول شعر می نویسند و منتظر الهام نمی شوند.

سیف الدینی وجود عناصری چون مادر در کتاب «پیامبر» را نشانه توجه او به بانوان اطرافش بیان کرد و افزود: جبران خلیل جبران در بخشی از کتابش می نویسد: این من نبودم که پیامبر را نوشتم، پیامبر مرا نوشت.

نشست یک مؤلف یک کتاب در رفسنجان-خانه خشتی (۱۰)

کیهان بهمنی نیز در نقد ترجمه اثر «پیامبر»، شیوه ترجمه محمد شریفی نعمت آباد را ستود و آن را سرشار از نکته های مثبت دانست و افزود: هر مترجم با ترجمه اثر، ایدئولوژی خودش را وارد می کند، و چقدر خوب است که مترجم خودش اهل ادب باشد.

وی با بیان اینکه ایراد گرفتن از ترجمه، ساده تر از آب خوردن است، گفت: ایراد گفتن از ترجمه هنر نیست؛ اما ترجمه محمد شریفی زیبایی هایی دارد که باید به آن بپردازیم؛ به خصوص ترجمه جملات کوتاه که به همین ترتیب نیز ترجمه شده است.

نشست یک مؤلف یک کتاب در رفسنجان-خانه خشتی (۲)

بهمنی شعر را از مواردی عنوان کرد که معمولاً در شعر بخار می شود و با اشاره به اثر محمد شریفی، گفت: در این اثر محمد شریفی علاوه بر لایه های اولیه، سایر لایه ها را نیز عمیقاً برگزدانده است و تمام تلاشش را کرده تا به وسیله واج آرایی، کمترین ریزش ها اتفاق بیفتد.

بهمنی کتاب «پیامبر» را سرشار از زیبایی های لطیف عنوان کرد و گفت: این کتاب با استفاده از متون و اشعار خاص، دنیایی عاری از نفرت و با هم بودن را به نمایش می گذارد.

نشست یک مؤلف یک کتاب در رفسنجان-خانه خشتی (۸)

یوسف علیخانی نیز از دیگر میهمانان «یک مؤلف، یک کتاب» به ترجمه های مختلف اثر «پیامبر» اشاره نمود و ترجمه محمد شریفی را دارای شاعرانه گی هایی دانست که به زیبایی بیان شده است.

وی در ادامه اثر جبران خلیل جبران را با اثر سهراب سپهری مقایسه کرد و آن را دارای عمق هایی بیان کرد و ترجمه محمد شریفی را بهانه ای برای دوباره خواندن کتاب «پیامبر» عنوان کرد.

نشست یک مؤلف یک کتاب در رفسنجان-خانه خشتی (۱۳)

محمد شریفی نعمت آباد نیز یکی از انگیزه های اصلی خود برای ترجمه اثر «پیامبر» را احساسی بیان کرد که همچون روحی با خلیل جبران همراه بود و گفت: ترجمه های گوناگونی از اصل کتاب «پیامبر» مطالعه کردم، در برخی ترجمه ها به ویژگی های سبکی کار توجه نشده بود که تلاش کردم در ترجمه من این اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه در برخی ترجمه های کتاب «پیامبر» وفاداری به متن رعایت نشده و یا مفاهیم به اشتباه منتقل شده است، گفت: در ترجمه های دیگری از کتاب، برخی وازه ها توسط مترجم به متن اضافه شده و یا از کلمات زیبایی استفاده نشده است.

نشست یک مؤلف یک کتاب در رفسنجان-خانه خشتی (۱۲)

شریفی با اشاره به اینکه جبران خلیل جبران شدیداً تحت تأثیر ادیان ابراهیمی به ویژه حضرت مسیح بوده و آثار زیادی به تأثیر از پیامبر اسلام و حضرت علی (ع) دارد، افزود: زمانه جبران به گونه ای بوده که او نمی خواسته مستقیماً بگوید از اسلام تأثیر گرفته است، لذا در بخش هایی از کتاب که از اسلام تأثیر گرفته، کلمه المصطفی را به کار برده است.

نشست یک مؤلف یک کتاب در رفسنجان-خانه خشتی (۴)

نشست یک مؤلف یک کتاب در رفسنجان-خانه خشتی (۱۱)

نشست یک مؤلف یک کتاب در رفسنجان-خانه خشتی (۹)

نشست یک مؤلف یک کتاب در رفسنجان-خانه خشتی (۱۶)

نشست یک مؤلف یک کتاب-خانه خشتی

برچسب ها:
خانه خشتی رفسنجان سرچشمه محمد شریفی نعمت آباد مس یک مولف یک کتاب
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان